تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۹۰۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تحرک در بازار باثبات ۲ فلز صنعتی

می متالز - بازار جهانی سرب و روی، بازاری با کمترین میزان نوسان شناخته می‌شود که گاه از کمبود عرضه رنجور است.
تحرک در بازار باثبات ۲ فلز صنعتی

به گزارش می متالز، این کمبود به آن دلیل است که بهای سرب و به ویژه روی آن‌قدر بالا نیست که تولید آن برای شرکت‌های استخراج‌کننده جالب باشد و معدنکاران ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به سمت دیگر فلزات سوق دهند اما حالا موسسه‌های تحلیلگر بین‌المللی از رشد تولید جهانی روی تا سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ خورشیدی) و رشد تولید سرب تا پایان امسال میلادی و حدود نیمه دی ۱۳۹۸ خورشیدی خبر می‌دهند.


رشد تولید روی تا ۳ سال آینده

به نقل از ماینینگ‌-فناوری پیش‌بینی می‌شود شکاف موجود بین عرضه و تقاضای جهانی فلز روی در چند سال پیش رو بسیار کمتر شود و در نهایت این بازار در سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ خورشیدی) با مازاد رو‌به‌رو باشد.
براساس پژوهش گلوبال‌دِیتا، پس از ثبات سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ خورشیدی) تولید جهانی این فلز افزایش یافت و به ترتیب به مقادیر ۱۳.۲ میلیون تن و ۱۳.۴ میلیون تن رسید. گلوبال‌دیتا یک موسسه انگلیسی است که در زمینه تحلیل و انتشار داده فعالیت می‌کند.
 در هر صورت بازار جهانی روی همچنان کساد است و از سال ۲۰۱۶ میلادی تا امسال (۲۰۱۹) که نزدیک به ۲ ماه از آن سپری شده، این بازار کسری شدید عرضه را تجربه می‌کند.
دلیل این کسری، بسته شدن معادن و توقف تولید جهانی این فلز بود؛ اتفاق‌هایی که برآمده از نگرانی‌هایی است که استخراج‌کنندگان روی درباره بهای آن دارند. بهای روی آن قدر بالا نیست که استخراج آن به صرفه باشد.
در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) عرضه جهانی روی ۱.۵درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد داشت و به ۱۳.۴ میلیون تن رسید اما هنوز نسبت به تقاضایی که در آن سال وجود داشت، ۱.۱ میلیون تن کم بود.
در سال ۲۰۱۸ میلادی، تقاضای جهانی برای روی ۱۴.۵ میلیون تن بود. افزایش تقاضای ۱.۶درصدی چین، ۲.۲ درصدی آلمان، ۱.۷درصدی امریکا و ۳.۲درصدی بلژیک، مهم‌ترین دلایلی بودند که به افزایش تقاضای روی در سال ۲۰۱۸ میلادی انجامیدند و بیشتر این تقاضا را رشد تولید استرالیا تامین کرد.
 حالا در نخستین ماه‌های سال ۲۰۱۹ میلادی پیش‌بینی می‌شود که عرضه جهانی روی از امسال تا سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ خورشیدی) به طور متوسط سالانه ۳.۸ درصد رشد کند و در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۵.۷میلیون تن برسد.
 در همین حال پیش‌بینی می‌شود شکاف عرضه و تقاضا در این سال‌ها کاهش یابد و بازار در سال ۲۰۲۲ میلادی به مازاد عرضه نیز برسد.
 این مازاد به دلیل حدود ۱۰۰ پروژه جدیدی است که در سال‌های اشاره شده، شروع می‌شود و در آنها «روی» به عنوان یک محصول اولیه یا ثانویه تولید می‌شود.


رشد تولید سرب در امسال میلادی

علاوه بر «روی»، مطالعات موسسه وود مکنزی، از تولید جهانی سرب در امسال میلادی خبر می‌دهد.
میزان این افزایش ۲۵۰هزار تن است که نسبت به متوسط میزان مرسوم تولید آن رشد ۱۰درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بنا بر گفته این شرکت انگلیسی تحلیلگر بازار، نزدیک ۹۰هزار تن از ۲۵۰هزار تن اشاره شده را شرکت کانادایی گولدکورپ که در استخراج طلا فعالیت دارد، تولید می‌کند.
این شرکت از ذخیره مناسبی در معدنی به نام پِناسکیتو برخوردار است و توسعه این معدن مستقر در مکزیک، نقش مهمی در افزایش جهانی تولید سرب در امسال میلادی دارد.
 این شرکت پژوهشگر همچنین بر این باور است که از معادن شرکت سوئیسی گلنکور در استرالیا در امسال میلادی، سرب بیشتری تولید خواهد شد.
بنا بر‌این گزارش، چنین رشدی در نتیجه آغاز به کار معدن لِیدی‌لورِتا در ایالت کویینزلند استرالیاست. نخستین نشانه‌های سهمی که این معدن در تولید محصول سرب شرکت گلنکور داشته، در فصل سوم سال گذشته میلادی (اواسط تیر تا اواسط مهر ۱۳۹۷) خود را نشان داد.
در همین حال وودمکنزی در اظهارنظر خود درباره پیش‌بینی محصول سربی که گلنکور در امسال از پروژه دیگرش به نام مک‌آرتورریوِر در خلیج کارپنتریا در کرانه شمالی استرالیا دارد، با تامل و درنگ می‌گوید: این معدن در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) متروک شد چون نیاز به طراحی دوباره محل تخلیه باطله‌های معدن داشت. محل تخلیه باطله‌ها در نتیجه عملیاتی که بیش از حد انتظار باطله تولید می‌کرد، قابل استفاده نبود.
حال اگر این طراحی به سرعت اعمال شده باشد، گلنکور باید برای فصل آخر سال گذشته میلادی (نیمه مهر تا نیمه دی ۱۳۹۷) خبر از رشد تولید دهد.
وودمکنزی اما درباره تولید سرب چین در امسال میلادی، شبهه‌هایی را به این غول آسیایی تولیدکننده وارد می‌بیند.
این کشور به دلیل سختگیری‌های زیست‌محیطی و بستن تجهیزات خود، تولید سرب را کاهش داده و باید پاسخگوی نیاز داخلی صنایع خود باشد.

عناوین برگزیده