تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۲۹۳۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه 98 تصویب شد

مجوز دریافت فاینانس ۳۰ میلیارد دلاری در سال ۹۸

می متالز - نمایندگان مردم در خانه ملت دولت را به دریافت فاینانس ۳۰ میلیارد دلاری در سال ۹۸ مجاز کردند.
مجوز دریافت فاینانس ۳۰ میلیارد دلاری در سال ۹۸

به گزارش می متالز، نمایندگان مجلس در نشست علنی عصر روز 29 بهمن 1397 در بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 98، با بند (الف) تبصره (3) ماده واحده این لایحه موافقت کردند که براساس این مصوبه دولت در سال 98 مجاز به دریافت تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) تا سقف 30 میلیارد دلار شد.

در بند (الف) این تبصره آمده است: با رعایت ماده (4) برنامه ششم توسعه در سال 98 مصوبه شماره 0101/94344 مورخ 23/12/1395 مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سال 1398 سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح‌ها علاوه بر باقی‌مانده سـهمیه سـال ‌قبل، معادل ریـالی سی میلیارد دلار تعیین می‌شود.

 مجوز اخذ وام ۵ میلیارد دلاری از دولت روسیه

نمایندگان مردم در خانه ملت اجرای تبصره ۳۸ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور در سال ۱۳۹۸ را تمدید کردند که بر این اساس مجوز اخذ وام ۵ میلیارد دلاری از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای صادر شد.

نمایندگان در جلسه علنی نوبت بعدازظهر 29 بهمن در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 با بند (ب) تبصره (3) موافقت کردند. در بند (ب) آمده است: اجرای تبصره(38) قانون اصلاح قانون بودجه سال 1395 کل کشور مصوب 3/6/1395 در سال 1398 تمدید می‌شود.

در تبصره 38 قانون اصلاح قانون بودجه سال 1395 کل کشور آمده است: به دولت اجازه داده می‌‌شود با رعایت سقف مقرر در تبصره (3) قانون بودجه سال 1395 کل کشور تا مبلغ پنج ‌میلیارد دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی ‌های سرمایه ‌ای با شرایط زیر اخذ کند: 1. وام دریافتی‌ صرفاً برای طرحهای تملک دارایی ‌های سرمایه ‌ای امور زیربنایی و تولیدی پیوست شماره یک قانون بودجه کل کشور با اولویت انرژی‌ های نو، هسته‌ ای، نیرو، راه ‌آهن، بزرگراهها، سدها، شبکه ‌های آبیاری و طرحهای انتقال آب اختصاص می‌‌یابد. 2. طرح‌های موضوع بند (1) با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. 3. نحوه اعمال حساب وام دریافتی، تعیین مدت بازپرداخت و میزان سهم ساخت داخلی و سایر شرایط وام به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصاد، بانک مرکزی ایران‌ و سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیات وزیران می‌‌رسد.

ب - تبصره‌‌ها و جداول اصلاح‌ شده ماده ‌واحده

  1. بندهای (ب) و (ح) تبصره (14) حذف شد.
  2. در بند (ج) تبصره (6) ماده ‌واحده بعد از عبارت «آب و فاضلاب روستایی استان ‌ها» عبارت «و یا سازمان عشایری» اضافه شد.
  3.  در تبصره (26) عبارت «جهت آزادی» جایگزین عبارت «به خانواده‌ های معسر» شد.
  4. در بند (ط) تبصره (14) عبارت «یا یارانه آنها به اشتباه حذف گردیده است» قبل از کلمه «اقدام» اضافه شود.
  5. با توجه به مشکلات موجود در تأمین سود اوراق مشارکت و سایر اوراق بدهی، مبلغ 1.750 میلیارد تومان از اعتبارات ردیف 1-102000 جدول شماره (8) قانون بودجه سال 1395 کل کشور به اعتبارات ردیف 3-600000 جدول شماره (9) منتقل شود.

همچنین در ادامه نمایندگان مردم در مجلس با تبصره 3 بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 با 153 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

 تامین ۱۵ درصدی فاینانس از محل منابع صندوق توسعه ملی

نمایندگان مردم در خانه ملت، به دولت اجازه دادند سهم ۱۵ درصدی از تسهیلات فاینانس را از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین کند. نمایندگان در نشست علنی عصر 30 بهمن مجلس در بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با بند "د" تبصره 4 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند مذکور آمده است؛ به دولت اجازه داده می‌شود پس از عقد قرارداد با تأمین‌کننده مالی خارجی اقدامات قانونی لازم را برای تأمین سهم پانزده‌ درصد‌ تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) از محل منابع صندوق توسعه ملی به‌ عمل آورد.

به موجب بند الحاقی به تبصره ۴ ماده واحده لایحه بودجه که به تصویب مجلس رسید محاسبه کلیه منابعی که از محل منابع صندوق توسعه ملی تبدیل به ریال می‌شود، با نرخ سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارزی (نیما) است.

 مجوز انتشار اوراق مالی به شرکت‌های دولتی

نمایندگان مجلس همچنین به شرکت‌های دولتی اجازه دادند تا سقف ۴۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی برای اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌ محیطی منتشر کنند.

نمایندگان در این نشست در جریان بررسی جزییات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، بند "الف" و "ب" و"ج" تبصره 5 ماده واحده این لایحه را به تصویب رساندند که به موجب آن؛ به شرکت‌های دولتی اجازه داده می‌شود در سال 1398 با رعایت قوانین و مقررات:

  • الف- تا سقف 4.500 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی برای اجرای طرحهای دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی خود که به‌ تصویب شورای اقتصاد می‌رسد، با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خود، منتشر کنند.
  • ب- دولت اوراق مالی اسلامی (ریالی- ارزی) منتشر و منابع حاصل را به ردیف شماره 310108 جدول شماره (5) این قانون واریز کند.

 شهرداری‌ها مختار به انتشار اوراق اسلامی شدند

شهرداری‌ها و سازمان های وابسته به آنها اختیار پیدا کردند تا براساس لایحه بودجه ۹۸ تا سقف 8 هزار میلیارد تومان اوراق اسلامی منتشر کنند.

نمایندگان در نشست علنی عصر دوشنبه 29 بهمن در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، بند "د" تبصره 5 ماده واحده این لایحه را به تصویب رساندند که به موجب آن؛ شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها با تأیید وزارت کشور (سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) تا سقف 8 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند و براساس آن و در صورت تصویب نهایی ردیف های هزینه ای این بند درآمد حاصل از این اوراق صرف بازآفرینی بافت فرسوده پیرامون بقاع متبرکه و طرح‌های قطار شهری می‌شود.

انتشار اسناد خزانه اسلامی توسط دولت

نمایندگان مردم در خانه ملت دولت را به انتشار و واگذاری اسناد خزانه اسلامی تا سقف ۱۳ هزار میلیارد تومان برای واگذاری به طلبکاران مجاز کرد.

نمایندگان در جلسه علنی دوشنبه 29 بهمن در بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 با بند (هـ) تبصره (5) ماده واحده موافقت کردند که بر اساس این مصوبه دولت در سال 98 مجاز است تا سقف 13 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی صادر و این اعتبارات را به طلبکاران واگذار کند.

در بند (هـ) این ماده تبصره آمده است: دولت، اسناد خزانه اسلامی موضوع ردیف درآمدی 310103 جدول شماره (5) این قانون را با حفظ قدرت خرید در سقف نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و با سررسید تا سه‌سال صادر و تا سقف یکصد و سی هزار میلیارد ریال به طلبکاران واگذار کند.

 نحوه واگذاری اوراق مالی اسلامی فروش نرفته به طلبکاران زیست محیطی

نمایندگان مردم در خانه ملت نحوه واگذاری اوراق مالی اسلامی فروش نرفته به طلبکاران طرح‌های زیست محیطی را مشخص کردند. نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر روز دوشنبه 29 بهمن ماه مجلس در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 با بند (ج) تبصره (5) موافقت کردند.

در بند (ج) آمده است: اوراق فروش‌نرفته طرح‌های بندهای (الف) و (ب) این تبصره برای مطالبات معوق در سقف اعتبار همان طرح با تأیید رئیس دستگاه اجرائی و ذی‌حساب - مدیر امور مالی ذی‌ربط و سازمان برنامه و بـودجه کشـور قابل واگذاری به تمامی طلبکاران طرح مذکور(اعم از پیمانکاران، مشاوران، تأمین‌کنندگان تجهیزات و همچنین سایر هزینه‌های طرح‌ها و پروژه‌ها از جمله تملک اراضی و تأدیه بدهی طرح‌های ساماندهی دانشگاهها) است.

نشست بعدی مجلس

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی را به صدا درآورد. علی مطهری زنگ پایان نشست علنی عصر دوشنبه 29 بهمن مجلس را رأس ساعت 17 و 13 دقیقه به صدا درآورد. جلسه بعدی مجلس 30 بهمن  صبح رأس ساعت 8 با دستور ادامه بررسی لایحه بودجه 98 برگزار می‌شود.

عناوین برگزیده