تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۸
بازدید: ۳۵۸
کد خبر: ۲۹۵۸۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش واردات کالا از افغانستان به گمرک دوغارون

‌می‌متالز - واردات کالا از افغانستان به گمرک دوغارون افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن، ۱۰۷ میلیونافزایش واردات کالا از افغانستان به گمرک دوغارون دلار انواع کالا از افغانستان به ایران از طریق گذرگاه رسمی دوغارون وارد شده است.

جواد جعفری در حاشیه سفر به مرز دوغارون تایباد افزود: این میزان اقلام وارداتی از نظر وزنی در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال ۲۲۰ درصد و از نظر دلاری ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به ترانزیت کالا از دیگر کشور‌ها به مقصد افغانستان از طریق گمرک مرزی دوغارون گفت: در این بازه زمانی یک میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار کالای کشور‌های دیگر به افغانستان از سمت معبر دوغارون ترانزیت شده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود: هم اکنون میانگین ورودی و خروجی کامیون روزانه از مرز دوغارون به ۵۰۰ دستگاه رسیده است که پیش بینی می‌شود با توسعه و تسهیل تجارت در این مرز این تعداد به هزار و ۲۰۰ دستگاه در روز برسد.

جعفری گفت: از ابتدای امسال تاکنون، تردد ناوگان باری ایرانی به افغانستان ۳۰ هزار و ۴۴۶ مورد و تردد ناوگان افغانستان به ایران از این مرز ۸۸ هزار و ۱۴۵ دستگاه بوده است.

وی افزود: در ۱۱ ماه امسال به طور متوسط روزانه سه هزار و ۸۶۰ مسافر از مرز زمینی دوغارون به صورت قانونی وارد ۲ کشور ایران و افغانستان شده اند.

خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و شهرستان‌های صالح آباد، تربت‌جام، تایباد و خواف این استان در جوار مرز مشترک با افغانستان قرار دارند.

دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد واقع است و شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

تا پیش از تابستان ۱۴۰۰ و قبل از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، سالانه یک و نیم میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما


مطالب مرتبط
عناوین برگزیده