تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۱۲
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۲۹۹۵۹۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

مانع پولی جهش تولید خودرو

‌می‌متالز - نشست خبری اعضای انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور دوشنبه‌شب گذشته در حالی برگزار شد که در این نشست، ضمن انتقاد از سیاست‌های قیمتی در خودروسازی، از عدم تحقق برنامه تولید مدنظر وزارت صمت در صورت تامین نشدن نقدینگی لازم و کافی نیز صحبت به میان آمد.

به گزارش می‌متالز، در این نشست، محمد‌رضا نجفی‌منش، رئیس انجمن، گفت: تنها در سال گذشته بیش از هفت‌میلیون معامله خودرو در سراسر کشور انجام شده و این موضوع نشان می‌دهد مردم در بازار آزاد با قیمت‌های موجود در حال معامله هستند. وی افزود: اینکه ما کل ظرفیت و تمرکز را روی عرضه خودرو‌های جدید قرار دهیم و از بازار آزاد غافل شویم، نشان می‌دهد هسته اصلی بازار خودرو را فراموش کرده‌ایم. از این رو توقع ما این است که با نگاهی واقعی به مسائل این صنعت، تصمیماتی گرفته شود که در نهایت به سود فعالان خودرو و البته مصرف‌کننده نهایی باشد. همچنین دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان نیز در این نشست گفت: با اصرار به قیمت‌گذاری دستوری و اختلاف قیمتی ایجاد‌شده میان کارخانه و بازار، در حال دادن یارانه سیاه به خودرو هستیم.

آرش محبی‌نژاد با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنعت خودروی ایران نامشخص بودن شیوه نهایی فروش خودرو به مصرف‌کننده است، افزود: این جابه‌جایی‌های مداوم در کنار سردرگمی مردم، قطعه‌سازان را نیز برای برنامه‌ریزی با چالش مواجه کرده است. وی با اشاره به فضای رانت ایجاد‌شده میان قیمت خودرو در کارخانه و بازار، گفت: خودروسازان ما یا دولتی هستند یا مردم عادی در بازار سرمایه سهامدار آن به شمار می‌روند. با این شیوه ما پول را از کل جامعه می‌گیریم و در اختیار کسانی قرار می‌دهیم که با شانس یا هر مسیر دیگری، توانسته‌اند خودرو را با قیمت کارخانه دریافت کنند. به این ترتیب یک یارانه سیاه در بازار خودرو فعال کرده‌ایم که در نهایت به ضرر خودروساز، قطعه‌ساز و مصرف‌کننده نهایی در بازار است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه با این شیوه، رشد تولید در خودرو رخ نخواهد داد، گفت: تولید وقتی رشد می‌کند که قیمت تمام‌شده یک محصول مشخص بوده و قیمت فروش آن با نرخی بالاتر در نظر گرفته شود؛ با‌این‌حال الان تولیدات جدید با ضرر به فروش می‌رسند و به این ترتیب هر چه تولید بیشتر شود، ضرر هم بیشتر می‌شود. پس باید راهی پیدا کرد تا این روند را متوقف کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده