تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۸:۰۶
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۲۹۹۸۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

عدم کنترل بازار و رها شدگی ارز عامل اصلی ایجاد تورم است/ ضرورت تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه

‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: بهم ریختگی‌های بازار در کنار رشد نقدینگی و پایه پولی و رها شدگی نرخ ارز باعث ایجاد تورم در حوزه‌های مختلف شده است.

به گزارش می‌متالز، جعفر قادری، اظهار داشت: شاید بهم ریختگی‌هایی که در کنترل بازار رخ داده، رشد نقدینگی و پایه پولی که در اواخر دولت گذشته و در این دولت اتفاق افتاده و رها شدگی نرخ ارز باعث ایجاد تورم در حوزه‌های مختلف شد در عین حال که شاخص‌های اقتصادی نظیر صادرات کالا‌های نفتی و غیرنفتی قابل قبول هستند و رشد تولید مطلوب ارزیابی می‌شود.

وی افزود: اگرچه طی یک سال اخیر رشد تولید حدود سه تا چهار درصد نسبت به دهه ۹۰ افزایش یافته، اما با معضلات و مشکلاتی مواجه شدیم و تورم فشار‌های فراوانی بر مردم وارد کرد در نتیجه باید در این زمینه اقدامات جدی انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بر ضرورت کنترل جدی بازار و نرخ ارز تاکید و تصریح کرد: باید دولت تلاش کند در برخی حوزه‌ها به این تورم و گرانی دامن نزند تا ثباتی ایجاد شود و وضعیت بهتری داشته باشیم.

قادری خاطرنشان کرد: نیاز است در زمینه برقراری تعاملات و ارتباطات منطقه‌ای اقداماتی انجام شود که وضعیت نرخ ارز بهتر شود همچنین واردات خودرو‌های کارکرده می‌تواند کمک کند که قدری فشار گرانی و افزایش قیمت خودرو کنترل و مهار شود.

وی افزود: دولت باید برخی واحد‌های مربوط به خود را در بورس عرضه کند تا دوباره شاخص بورس حبابی نشود و ضمن کسب سود برای افرادی که در بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند، یک باره اشتباهاتی که در دولت روحانی رخ داد در دولت آیت‌الله رئیسی تکرار نشود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: باید تلاش کنیم واحد‌های تولیدی بیشتر از ظرفیت‌هایشان استفاده کنند تا فراوانی تولید کالا داشته باشیم.

قادری اذعان کرد: باید موانع کسب و کار مرتفع شود تا واحد‌های تولیدی و واحد‌هایی که می‌توانند سریع به بهره‌برداری برسند، بتوانند از همه ظرفیت خود استفاده کنند و کالای بیشتری عرضه شود.

وی افزود: باید قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس مصوب شود تا مقابل انگیزه‌های سفته بازی گرفته شود و اجازه ندهیم بازار مجددا بهم بریزد و رابطه تورم و نرخ ارز مساله‌ساز و مشکل‌آفرین شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تکمیل برخی طرح‌ها و پروژه‌ها نیز می‌تواند گره‌ای از زندگی مردم باز کند در نتیجه این موضوع باید مدنظر قرار بگیرد.

به گفته قادری به‌منظور تکمیل پروژه‌های نیمه تمام موجود باید از ظرفیت بازار سرمایه استفاده شود و برای به بهره‌برداری رسیدن تامین مالی شوند تا مشکلات مردم مرتفع شود.

منبع: مرصاد نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده