تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۸
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۳۰۰۰۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیلگر اقتصاد سیاسی و بازار‌های مالی مطرح کرد:

احتمال صعود شاخص بورس به محدوده ۳ تا ۳.۵ میلیون واحدی/ برگزاری نمایشگاه صنعت مالی فرصتی برای جلوگیری از تجربه تلخ سال ۹۹

‌می‌متالز - تحلیلگر اقتصاد سیاسی و بازار‌های مالی، با اشاره به شرایط کلان اقتصادی، صعود شاخص کل بورس به محدوده ۳ تا ۳.۵ میلیون واحد تا پایان سال را محتمل دانست و گفت: جریانی که در سال ۹۹ برای بورس اتفاق افتاد، ممکن است در اثر سیاست‌های نادرست پولی و مالی، دوباره تکرار شود.

به گزارش می‌متالز، احمد جانجان، تحلیلگر اقتصاد سیاسی و بازار‌های مالی در گفت‌گویی ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: دولت برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ گذشته باید راهکار علمی و منطقی تدوین و اجرا کند و برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت مالی در خردادماه، تا حدودی به حل این مشکل کمک می‌کند.

جانجان، با اشاره به قاعده برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، اظهار داشت: در چنین رویداد‌های تخصصی، نهاد‌های مالی، شرکت‌ها و فعالان اقتصادی باید دستاورد‌های جدید خود را به نمایش بگذارند. اگر برنامه‌ریزی درستی در نمایشگاه آینده صنعت مالی انجام شود، می‌توان به نتایج برگزاری نمایشگاه در کمک به حل مشکلات بازار سرمایه امیدوار بود.

وی افزود: کارکرد نمایشگاه‌های تخصصی باید از سمت و سوی دید و بازدید‌های دوستانه فعالان اقتصادی به سمت تأثیرگذاری مثبت بر بخش‌های اقتصادی تغییر کند. در مجموع، برگزاری نمایشگاه امسال با توجه به وقفه‌ای که در سال‌های اخیر به دلیل کرونا اتفاق افتاد، فرصت مناسبی خواهد بود تا با برنامه‌ریزی درست و اهداف توسعه‌ای، بازتاب خوبی داشته باشد.

جانجان ادامه داد: در نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و بیمه، شرکت‌ها خارج از روند معمول، باید آخرین دستاوردهای‌شان را عرضه کنند و ترجمان جدیدی از فعالیت‌ها و خدماتشان را به بازدیدکنندگان ارائه دهند تا بر اساس آن برنامه‌های آتی بازار‌های مالی تدوین و تبیین شود.

این تحلیلگر اقتصاد سیاسی و بازار‌های مالی در پاسخ به این پرسش که برگزاری برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در نمایشگاه صنعت مالی تا چه میزان مؤثر خواهد بود، تصریح کرد: طبعاً نمی‌توان انتظار زیادی از نهاد‌های مالی، شرکت‌های بورسی و کارگزاری‌ها در زمینه آموزشی و فرهنگ‌سازی به‌ویژه در برگزاری چند روزه نمایشگاه داشت.

وی این مهم را وظیفه دولت دانست و خاطرنشان کرد: دولت باید در این زمینه اقدام کند، زیرا کارگزاری‌ها و نهاد‌های مالی، در نهایت می‌توانند چند دوره آموزشی و پنل‌های تخصصی برگزار کنند، اما وظیفه اصلی آموزش و فرهنگ‌سازی بر عهده دولت است.

وی ادامه داد: دولت علاوه بر بحث فرهنگ سازی، باید سیاست‌های پولی و مالی خود را تعدیل کند و تصمیم‌های درست بگیرد. ضمن اینکه سیاستگذاری‌های نادرست قیمت‌گذاری دستوری نیز باید اصلاح شود، در غیر این‌صورت، صنایع بزرگی بورسی با بحران مواجه خواهند شد.

جانجان افزود: ادامه این روند که تحت عنوان تثبیت قیمت‌ها در جریان است، در نهایت به سرکوب بازار منجر می‌شود و نتیجه این تئوری‌های غلط و نادرست، زیان شرکت‌های بزرگ صادرکننده است که اکثراً بورسی هستند.

این تحلیلگر اقتصاد سیاسی و بازار‌های مالی در پایان گفت: اگر در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در این زمینه‌ها بحث شود و دولت به راهکار‌های ارائه شده توسط کارشناسان و متخصصان بازار سرمایه توجه کند، می‌توان دستاورد‌های نمایشگاه آینده را پربار دانست.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده