تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۰۰۴۸۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت میلگرد به ثبات رسید

‌می‌متالز - ریزش قیمت میلگرد در بازار‌های جهانی و سپس در بازار‌های داخلی طی روز‌های پایانی هفته گذشته کنترل شد تا میلگرد پس از چند هفته ریزش قیمت به ثبات برسد. تثبیت قیمت جهانی میلگرد در محدوده ۶۸۰ دلار و افزایش نرخ ارز در بازار آزاد اصلی‌ترین دلایل ثبات قیمت میلگرد بود.

به گزارش می‌متالز، ریزش قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن از حدود یک ماه قبل آغاز شد تا قیمت هر تن میلگرد از ۷۲۷ دلار تا کانال ۶۷۰ دلار کاهش پیدا کند. افت قیمت جهانی میلگرد خیلی زود بازار‌های داخلی را متاثر کرد تا تولیدکنندگان روزانه مجبور به کاهش قیمت محصولات خود شوند و در مجموع قیمت میلگرد در طول فروردین ماه بیش از ۱۰% کاهش پیدا کرد.

قیمت میلگرد به ثبات رسید

کاهش روزانه قیمت میلگرد در طول فروردین به کابوس تولید کنندگاتن تبدیل شده بود. براساس نمودار قیمت هر کیلوگرم میلگرد ۱۰ عاج دار از ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. انواع دیگر دیگر میلگرد نیز در طول فروردین ماه ریزشی بودند تا اینکه در روز‌های پایانه هفته گذشته بازی در بازار میلگرد عوض شد.

میلگرد به ثبات رسید

تثبیت قیمت میلگرد در بازار‌های جهانی در کنار افزایش قیمت ارز باعث شد تا کاهش قیمت میلگرد در بازار‌های داخلی کنترل شود. در روز‌های پایانی هفته گذشته قیمت هر تن میلگرد در بورس فلزات لندن از ۶۷۰ دلار تا ۶۸۰ دلار افزایش پیدا کرد و خوش‌بینی‌ها از افزایش قیمت میلگرد اوج گرفت. فعالین بازار‌های جهانی از افزایش تقاضا برای میلگرد در کف حمایتی ۶۷۰ دلار می‌گویند و با تصمیم چینی‌ها برای کاهش تولید محصولات فولادی به بهانه کنترل قیمت‌ها در بازار به نظر نمی‌رسد میلگرد فعلا بهانه‌ای برای از دست دادن کف ۶۷۰ دلار داشته‌باشد.

خوش‌بینی نسبت به قیمت میلگرد در بازار‌های جهانی در کنار رشد قیمت دلار در بازار آزاد باعث شد تا هفته گذشته قیمت میلگرد پس از چند هفته ریزش به ثبات برسد، حتی زمزمه‌هایی از افزایش قیمت طی هفته آینده شنیده می‌شود.

بازار فلزات دنباله‌رو میلگرد

پس از ثبات نسبی قیمت میلگرد در بازار داخلی، قیمت تیرآهن با افزایش اندکی همراه بود. در بازار نبشی و ناودانی نیز زمزمه‌ها از احتمال افزایش قیمت‌ها حکایت می‌کند، ولی ریزش قیمت‌ها متوقف شد. گفتگو با فعالین بازار نشان می‌دهد بسیاری از عرضه کنندگان، نیمه دوم هفته نرخ مشخصی اعلام نکردند و منتظر شفاف شدن نرخ ارز در بازار آزاد در روز‌های ابتدایی هفته آینده هستند.

چشم‌انداز قیمت میلگرد

بازار جهانی میلگرد و بازار داخلی تا چند روز دیگر به اوج تقاضا فصلی می‌رسند. به خصوص در ایران با گرم‌شدن هوا و افزایش ساخت‌و ساز‌ها تقاضا برای خرید میلگرد بیشتر از نیمه سرد سال خواهد بود. به همین دلیل چشم‌انداز مثبتی از قیمت‌ها طی هفته‌های آینده وجود دارد. این مساله در کنار احتمال افزایش نرخ ارز باعث شده تا انتظار رشد قیمت آهن آلات طی روز‌های آینده به اوج برسد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده