تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۰۹
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۳۰۴۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلایل تاخیر ترخیص کالا از گمرک چیست

می متالز - معاون برنامه ریزی و بین الملل گمرک ایران گفت: فرآیند تشریفات گمرکی بعد از اظهار کالا به گمرک شروع می شود و علت عمده تاخیر در ترخیص برخی کالاها عدم ارائه مجوزهای لازم به گمرک است.
دلایل تاخیر ترخیص کالا از گمرک چیست

به گزارش می متالز، بعیدی در نشست گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی ضمن استماع سخنان فعالان اقتصادی در خصوص امور گمرکی گفت: بیشتر مسائل و مشکلات مطروحه مربوط به مسائل بانکی، ارزی، سامانه تجارت و ثبت سفارش است .

وی در پاسخ به اظهار یکی از حاضرین درخصوص دپوی کالا در گمرکات کشور گفت: فرایند تشریفات گمرکی بعد از اظهار کالا شروع می شود و علت عمده تاخیر در ترخیص کالا را عدم ارائه مجوزهای لازم به گمرک عنوان کرد.

معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران در ادامه گفت: طبق الگوهای جهانی، نقش و وظیفه گمرک نظارت بر تجارت فرامرزی است و باید هنرمندانه بین عناصر صحت، دقت سرعت و تسهیلات تعادل ایجاد کند.

بعیدی با تاکید بر تبعیت و الگوبرداری گمرک از ابزارها و مدل های جهانی عنوان کرد: گمرک در طراحی و اجرای پروژه ها از آزمون و خطا پرهیز می کند.

وی همچنین با تشریح مزیت های طرح های اجرا شده در گمرک از جمله حسابرسی پس از ترخیص و مدیریت ریسک، از پیاده سازی پروژه جدید گمرک هوشمند( smart customs) خبر داد و گفت: با اجرای آن بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی برطرف خواهد شد.

بعیدی، اشتراک گذاری داده ها بین سازمانهای دولتی را مهم دانست و تصریح کرد: معضل کارت های یکبار مصرف ناشی از عدم هماهنگی های لازم و سیستماتیک بین سازمانهای متولی صدور کارت های بازرگانی است.

معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران در پایان ضمن تبیین نقش و جایگاه گمرک در ارتقای رتبه فضای کسب و کار خاطرنشان کرد: دولت و بخش خصوصی یک بدنه است و تعامل متقابل و تنگاتنگ را می طلبد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده