تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۰۶۲۱۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
سرپرست سازمان توسعه تجارت اعلام کرد؛

ورود نزدیک به ۴ هزار دستگاه خودروی خارجی به گمرک/ تویوتا، نیسان و هیوندای وارد می‌شود

‌می‌متالز - سرپرست سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که نزدیک به ۴ هزار دستگاه خودرو تاکنون وارد گمرک شده و تعداد قابل توجهی هم در انتظار دریافت تاییدیه استاندارد هستند.

به گزارش می‌متالز، «مهدی ضیغمی» سرپرست سازمان توسعه تجارت در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت واردات خودرو، اظهار کرد: از زمانی که فرآیند واردات خودرو در نیمه دوم سال گذشته آغاز شد، می‌دانستیم که با قوانین فعلی بحث واردات خودرو کار سختی خواهد بود، بنابراین به دنبال اصلاح و تسهیل قانون واردات خودرو توسط قوانین بالادستی رفتیم.

وی افزود: پیشنهاد اصلاح قوانین واردات خودرو در دی‌ماه پارسال مطرح شد، اما ۳ ماه به طول انجامید تا جلسه در این مورد تشکیل شود و در نتیجه قانون اصلاح شده در اردیبهشت ماه ابلاغ شد.

واردات خودرو تسهیل شد

سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: به دلیل شیوه ابلاغ قوانین بالادستی تا زمانی که ابلاغ به دستورالعمل تبدیل شد مدتی زمان برد، لذا با قانون جدید، بحث واردات خودرو در خصوص استاندارد، گمرک، محیط زیست و ... تسهیل شده است؛ به عنوان مثال در خصوص قوانین محیط زیست، یورو ۶ به یورو ۵ تبدیل شده است و یا در گمرک دیگر چالش واردات خودرو از طریق نمایندگی اصلی مطرح نیست.

وی اضافه کرد: همچنین بر اساس قانون اصلاح شده واردات خودرو الزام استاندارد‌ای مارک (استاندارد اتحادیه اروپا) برای خودرو‌های وارداتی برداشته شد و لذا استاندارد خودرو‌های وارداتی غیر از‌ای مارک نیز پذیرفته شد.

ضیغمی با بیان اینکه با تغییرات به عمل آمده در قانون واردات خودرو و اجرای آئین‌نامه جدید ترخیص خودرو‌های وارداتی تسریع می‌شود، تاکید کرد: با اقدامات انجام شده در خصوص واردات خودرو روز شنبه تعدادی خودروی زوتی از گمرکات کشور ترخیص شد و طی هفته جاری و هفته آینده نیز ترخیص خودرو‌های هیوندا آغاز خواهد شد.

نحوه تأمین ارز واردات خودرو

وی با بیان اینکه ۱۷ شرکت فعال ثبت سفارش واردات خودرو داده‌اند، افزود: خودرو‌های وارداتی بنا نیست ارز نیمایی دریافت کنند بلکه بحث تأمین ارز واردات خودرو از سوی بانک مرکزی پیگیری و مقرر شد که ارز منشأ صادرات غیرنفتی و صادرات غیر پتروشیمی و به عبارتی صادرات محصولات خرد در اختیار واردات این خودرو‌ها قرار می‌گیرد و در واقع مسیر واردات خودرو هموار شده است.

۴ هزار خودرو وارد گمرک شد

سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: نزدیک به ۴ هزار دستگاه خودرو تاکنون وارد گمرک شده است و تعداد قابل توجهی از خودرو‌های وارداتی نیز در انتظار دریافت تاییدیه استاندارد هستند که با توجه به تغییرات انجام شده در استاندارد‌های خودرویی به زودی این خودرو‌ها تاییدیه استاندارد را دریافت می‌کنند.

وی افزود: تعدادی خودرو نیز در روی کشتی در مسیر ایران است در مجموع نیز روند ترخیص خودرو‌ها از گمرکات کشور آغاز شد؛ به‌طوری‌که در سری قبل تعداد ۵۱ دستگاه خودرو چانگان از گمرکات ترخیص شد و همانطور که اشاره شد روز شنبه تعداد خودرو زوتی از گمرکات ترخیص شد.

ضیغمی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده به زودی بالغ بر یک هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص می‌شود.

ثبت سفارش ۵ هزار نیسان

وی درباره دیگر خودرو‌هایی که به بازار ایران وارد خواهند شد، اینگونه توضیح داد: با توجه به اینکه فرآیند مذاکره و پیگیری شرکت‌ها ادامه دارد، قطعاً فهرست خودرو‌های وارداتی نیز تغییر خواهد کرد، اما تاکنون دو شرکت توانسته‌اند برای واردات تویوتا مدارک خود را ارائه کنند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: از سوی دیگر ۵۰۰۰ دستگاه نیسان نیز ثبت سفارش شده است. مدل‌هایی از ماشین‌های کره‌ای مانند هیوندای نیز به بازار وارد خواهد شد و همچنین پیگیری شرکت‌ها برای واردات خودرو‌های اروپایی نیز ادامه دارد.

هنوز خودروی وارداتی به دست مشتریان نرسیده است

وی با بیان اینکه تاکنون خودرو وارداتی به دست مشتریان نرسیده، تصریح کرد: با توجه به فراخوان سایپا به مشتریان برای واریز وجه، پس از دریافت وجه از مشتریان و طی شدن فرآیند این بخش، تحویل خودرو‌های وارداتی از سوی شرکت سایپا به مشتریان آغاز می‌شود.

ضیغمی با بیان اینکه حدود ۳۲ هزار نفر در سامانه یکپارچه متقاضی خرید خودرو‌های وارداتی هستند، اظهار کرد: تأمین ارز برای واردات این تعداد خودرو پیش بینی شده است.

تعرفه واردات تغییری نکرده است

وی با بیان اینکه تعرفه واردات تغییر داشته، اما این موضوع باید از سوی گمرک ابلاغ شود، یادآور شد: پس از نهایی شدن قیمت این خودرو‌ها از سوی سازمان حمایت و شورای رقابت، خودرو‌های وارداتی ترخیص شده و در زمان تحویل مشکلی برای پلاک گذاری نخواهند داشت.

سرپرست سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: وزارت صمت در این فرآیند خود واردکننده یا مجری واردات خودرو نیست، اما تلاش کرده که با هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف و تسهیل در تغییر قوانین لازم، شرایط را برای سرعت گرفتن واردات خودرو فراهم کند و این امیدواری وجود دارد که پس از تحویل خودرو‌ها در گام اول، واردات خودرو در فاز‌های جدید نیز به مرحله اجرا برسد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده