تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۳
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۱۷۴۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نوید قدسی بررسی کرد:

روز‌های کم رمق بورس/ رکود بر بازار حاکم است

‌می‌متالز - تحلیلگربازار سرمایه بابیان اینکه کاهش ارزش معاملات در بازار سرمایه در هفته گذشته، نشان ازادامه وضعیت رکودی این بازار در روز‌های آتی دارد، گفت: پیش بینی می‌شود بورس در هفته پیش رو همچنان کم رمق و فرسایشی به کار خود ادامه خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، نوید قدسی کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به رکود حاکم بر بازار سرمایه در هفته گذشته پیش بینی می‌شود این روند برای هفته جاری نیزادامه دار باشد به طوریکه این هفته نیزمعاملات کم‌حجمی را شاهد خواهیم بود.

وی گروه‌های پالایشی را از این ماجرا مستثنی دانست و افزود: با توجه به اینکه قیمت نفت برنت به ۹۵ دلار رسیده است، محرکی خواهد بود برای گروه پالایشی تا دراین گروه‌ها روند رکود بی تاثیر شود.

این کارشناس بازار سرمایه به وضعیت سایر گروه‌ها در بازار پرداخت و گفت: در گروه‌های دیگر مانند گروه خودرو، با این که خبر افزایش نرخ اعلام شد، عکس العمل مثبتی در بازار در هفته گذشته دیده نشد و در هفته جاری نیز بدون اطلاع از اخبار آتی نمی‌توان برای این گروه اظهار نظر کرد. ویژگی‌های گروه خودرو نیز به‌گونه‌ایست که غیرقابل پیش‌بینی است و هر لحظه ممکن است اخباری مبنی بر تغییر نرخ یا عرضه برخی محصولات در بورس کالا منتشر شود که یک محرک برای بازار محسوب می‌شود.

قدسی ادامه داد: در گروه بانک نیز، واگذاری بلوک است که دامنه تاثیر این محرک محدود است و تاثیر گسترده روی گروه خود نمی‌تواند داشته باشد. در گروه‌های دیگر نیز خبر خاصی وجود ندارد که بتواند روی بازار تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در هفته گذشته نرخ دلار افزایش داشته است، اظهارداشت: در هفته گذشته دلار تا سطح ۵۰ هزار تومان را رد کرد، اما قیمت آن کنترل شد. با توجه به همبستگی همیشگی‌ای که میان شاخص کل و قیمت ارز وجود دارد، این انتظار می‌رفت تا در آینده شاهد رشد شاخص و سودآوری شرکت‌ها باشیم، اما با کنترل قیمت دلار، این هیجان فروکش کرد.

تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: بازارسرمایه روز‌های کم رمقی را سپری می‌کند به طوری که معاملات کم حجمی بر بازار حاکم است، در هفته گذشته ارزش معاملات به کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان رسید.

قدسی افزود: هفته گذشته شرایط بازار به سمت شرایط رکودی بوده و دراین شرایط نمی‌توان انتظار تحرک خاصی از بازار داشت. در این وضعیت گروهی از فعالین بازار که نگاه کوتاه‌مدت به بازار دارند و حضور آن‌ها باعث پویایی بازار می‌شود، ترجیح می‌دهند تماشاگر باشند. طبیعتا این موضوع منجر به کاهش فعالیت برخی از سرمایه‌گذاران خواهد شد.

کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد: بازار در هفته پیش رو مانند هفته گذشته رکودی خواهد بود و اگر ریزش نداشته باشد و در همین سطح بتواند خود را حفظ کند، یک اتفاق مثبت است و باید منتظر اخبار و محرک‌های بازار بود. فعلا که محرک قوی‌ای بجز قیمت نفت برای گروه‌های پتروشیمی دیده نمی‌شود و هفته آتی یک بازار متعادل و کم‌حجمی بنظر می‌رسد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده