تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۳۶
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۰۸۳۸۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

زیان فولادسازان از ریزش قیمت میلگرد

‌می‌متالز - کاهش شدید محصولات فولادی در بازار‌های جهانی با زیان سنگین فولادسازان چینی همراه بود. آن‌ها در صورت‌های مالی ماه می‌زیان شنایایی کردند که بخش قابل توجهی از آن متعلق به بخش میلگرد است. ریزش قیمت میلگرد باعث شد تا فولادسازان به ازای هر تن میلگرد ۲۳ دلار زیان داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، ماه می‌به‌روز‌های سیاهی در صنعت فولاد چین مبدل شد، آن‌ها بااینکه حجم تولیدات خود را کاهش دادند زیان سنگینی شناسایی کردند که این زیان در تولیدات مختلف از ورق‌های فولادی گرفته تا میلگرد مشاهده می‌شود. بر اساس آمار منتشرشده، هر تن میلگرد با زیان ۲۳ دلاری برای تولیدکنندگان فولاد در چین همراه بود. آن‌ها برای کنترل این زیان تولید میلگرد را کاهش دادند. تولید میلگرد در چین بین ماه ژانویه تا می‌به ۹۶.۹ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۱ درصد کاهش‌یافته است در ماه می‌نیز تولیدات نسبت به ماه قبل ۵.۶ درصد کاهش پیدا کرد، ولی درنهایت تولید هر تن میلگرد برای چینی‌ها با زیان ۲۳ دلاری همراه بود.

کاهش شدید قیمت میلگرد در بازار‌های جهانی متهم ردیف اول زیان فولادسازان بود. قیمت میلگرد در بازار چین از ماه مارس نزولی شد و خیلی سریع از ۴ هزارو ۴۰۰ یوان به ازای هر تن به ۳ هزار و ۴۵۰ یوان رسید.

زیان فولادسازان از ریزش قیمت میلگرد


نمودار قیمت میلگرد بورس فلزات شانگهای نشان می‌دهد قیمت هر تن میلگرد در مدت ۷۲ روز بیش از ۲۱ درصد کاهش یافته است. این کاهش قیمت در ماه مارس و آوریل اتفاق افتاد و در ماه می‌قیمت در محدوده ۳ هزار و ۴۵۰ یوان به تعادل رسید، ولی ریزش دو ماه گذشته باعث شد تا زیان سنگینی به تولیدکنندگان چینی تحمیل شود. البته با افزایش تقاضا برای میلگرد در ماه می‌و رشد قیمت تا محدوده ۳ هزار و ۷۵۰ یوان، احتمالاً زیان میلگرد برای تولیدکنندگان چینی در ماه‌های بعدی کاهش پیدا می‌کند.

داده‌های اقتصادی چین نشان می‌دهد رکود حاکم بر بخش مسکن باعث شده تا تقاضا برای میلگرد کاهش چشم‌گیری داشته باشد، ولی به نظر می‌رسد دولت چین در تلاش است با بسته‌های حمایتی رونق را به بخش مسکن در چین بازگرداند.

دوپینگ سنگ‌آهن برای فولادسازان

پیش از گزارش‌های مالی ماه می‌پیش‌بینی می‌شد کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن باعث حفظ حاشیه سود فولادسازان خواهد شد، زیرا قیمت سنگ‌آهن نیز در همین بازه زمانی از ۱۳۰ دلار به ازای هر تن تا ۱۰۰ دلار کاهش‌یافته بود. بررسی صورت‌های مالی نشان می‌دهد کاهش قیمت سنگ‌آهن منجر به کاهش زیان فولادسازان چینی بود، زیرا در صورت حفظ قیمت سنگ‌آهن در کانال ۱۳۰ دلار احتمالاً زیان هر تن میلگرد به بالاتر از ۵۰ دلار می‌رسید، ولی افت قیمت سنگ‌آهن و قراضه دلیلی شد تا زیان محصولات فولادی کاهش پیدا کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده