تاریخ: ۰۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۶
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۰۷۶۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیمایش مرکز افکارسنجی «سرمایه» نشان می‌دهد؛

نرخ سواد مالی کشور ۳۴.۹ درصد

‌می‌متالز - مرکز افکارسنجی «سرمایه» با انجام پیمایش کشوری و با لحاظ پارامتر‌های گوناگون از پایین بودن نرخ سواد مالی مردم ایران خبر داد.

به گزارش می‌متالز، نرخ سواد مالی افراد بالای ۱۸ سال کشور ۳۴.۹ درصد است. در پیمایش انجام شده در سطح کشور عواملی، چون تاثیر جنسیت، تاهل، تحصیلات پدر و مادر، درآمد خانواده، درآمد پاسخگو، شغل و رشته تحصیلی بر مولفه سواد مالی سنجیده شده است. براساس یافته‌ها، تحصیلات پدر و مادر پاسخگو و افرادی که شغل و رشته تحصیلی مرتبط با امورمالی دارند به طور چشمگیری در میزان سطح سواد مالی تاثیر داشته و آمار بالاتری را نشان می‌دهد.

این گزارش ادامه می‌دهد تفاوت معناداری در سطح سواد مالی در مراکز استان‌ها، شهر‌ها و روستا‌ها وجود دارد به نحوی که هرچه از مراکز استان‌ها به سمت روستا‌ها برویم سواد مالی به طور معناداری کاهش می‌یابد.

بر اساس نتایج به دست آمده استان تهران با ۴۱.۸۷ درصد، اصفهان ۴۰.۸۸ درصد، فارس ۳۸.۸۸ درصد، آذربایجان شرقی با ۳۸.۶۸ درصد و استان البرز با ۳۷.۹۶ درصد، پنج استان دارای سواد مالی بالاتر و در مقابل ایلام با ۲۷.۲۷ درصد، کرمانشاه با ۲۸.۴۱ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۲۹.۹۷ درصد، سیستان و بلوچستان با ۳۰.۰۹ درصد و لرستان با ۳۱.۵۱ درصد، پنج استان دارای سواد مالی کمتر هستند.

از دیگر نتایج این پیمایش تفاوت معنی‌دار سواد مالی در گروه‌های سنی مختلف است؛ افراد ۲۶ تا ۳۵ سال با ۴۰.۹۵ درصد بیشترین سواد مالی را دارند و پس از آن افراد ۳۶ تا ۴۵ سال با سواد مالی ۳۶.۹۶ درصد و افراد ۵۵ سال به بالا به ترتیب از سواد مالی کمتری برخوردارند.

نرخ سواد مالی کشور ۳۴.۹ درصد

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده