تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۰۸۰۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مجلس تصویب کرد:

کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات چند قلم کالای اساسی/ مالیات بر ارزش افزوده شکر تولید داخل به یک درصد رسید

‌می‌متالز - در سال ۱۴۰۲، نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات دارو‌های ضروری و تجهیزات پزشکی که فاقد مشابه تولید داخل باشند، گندم، برنج، دانه‌های روغنی، انواع روغن خام، حبوبات شامل (عدس، نخود، لوبیا و ماش)، قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز، چای و همچنین نرخ مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر تولید داخل به یک درصد (۱%) تقلیل می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، در نشست علنی امروز - یکشنبه چهارم تیرماه- مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور که دوفوریت آن در جلسه علنی مورخ ۱۴۰۲/۲/۳۱به تصویب رسید، ارائه شد.

در این لایحه آمده است: ماده واحده - متن زیر به عنوان بند (ظ) به تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور الحاق می‌شود:

ظ - در سال ۱۴۰۲، نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات دارو‌های ضروری و تجهیزات پزشکی که فاقد مشابه تولید داخل باشند، گندم، برنج، دانه‌های روغنی، انواع روغن خام، حبوبات شامل (عدس، نخود، لوبیا و ماش)، قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز، چای و همچنین نرخ مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر تولید داخل به یک درصد (۱%) تقلیل می‌یابد.

محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در تشریح این لایحه گفت: با تصویب این لایحه قیمت کالا‌های اساسی و دارو برای مصرف کننده کاهش پیدا می‌کند، چون این اقلام نیاز‌های ضروری جامعه است و در این شرایط سخت اقتصادی می‌تواند گشایشی در زندگی روزمره مردم به وجود آورد.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مخالفت با این لایحه با بیان اینکه در این لایحه یارانه به وارد کننده داده می‌شود، اظهار داشتگ در شرایط فعلی دولت باید اتفاقاتی را رقم بزند که یارانه به مصرف کننده نهایی برسد از این رو از نمایندگان درخواست می‌شود به کلیات این لایحه رای ندهند تا دولت، عدالت را به سمت مصرف کننده ببرد.

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس در موافقت با این لایحه اظهار داشت: این موضوع بسیار با اهمیت است، چون افزایش نرخ مالیات باعث گرانی کالا‌های اساسی و دارو در کشور شده است اگر قیمت کالا‌های اساسی را با سال‌های گذشته مقایسه کنید به صورت چشمگیری افزایش یافته است و همه مردم نسبت به این افزایش قیمت نگران هستند.

وی اظهار داشت: این لایحه بهترین راهکار برای کاهش قیمت کالا‌های اساسی و دارو است و با تصویب آن جلوی افزایش قیمت کالا‌های اساسی و تجهیزات پزشکی گرفته می‌شود، زیرا بخشی از بیماران خاص در کشور با مشکل تامین دارو مواجه هستند وباید بدانیم هر چه مالیات افزایش پیدا کند فشار بر مردم بیشتر می‌شود.

محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق در مجلس در مخالفت با این لایحه گفت: هدف این لایحه کاهش قیمت کالا‌ها است که من موافق این هدف هستم، اما مشکل ارزانی با کاهش مالیات حل نمی‌شود مشکل ما جای دیگر است ضعف ما در نظارت‌ها است که باید مورد توجه قرار گیرد.

محمدحسن فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در موافقت با این لایحه اظهار داشت: این لایحه برای حل مشکلات مردم است ما و شما در نطق‌ها می‌گوییم چرا قیمت تجهیزات پزشکی، دارو و کالا‌های اساسی افزایش پیدا کرده است؟ دولت می‌خواهد با ارائه این لایحه این مشکلات را رفع کند و مسیرش را برای تامین اقلام ضروری جامعه هموار کند، چون اکثر مردم در تامین کالا‌های ضروری دچار مشکل هستند.

وی بیان داشت: یکی از راه‌های تنظیم بازار، کاستن مالیات بر ارزش افزوده است همچنین این لایحه بهترین فرصت برای رقابتی کردن بازار داخلی و گام درستی است که دولت برای بهبود وضعیت مردم برداشته است.

پس از استماع صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف این لایحه، کلیات آن از سوی رییس مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شد و نمایندگان با ۱۸۳ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از ۲۲۵ آرای ماخوذه با کلیات این لایحه موافقت کردند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده