تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۰۸۲۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رشد ساخت و‌ساز و سرعت‌گرفتن پروژه‌های عمرانی ۲ دلیل افزایش تقاضای سیمان

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: امسال تقاضا در بازار سیمان افزایش یافته است که دلیل آن سرعت گرفتن پروژه‌های عمرانی و همچنین افزایش ساخت و ساز است، با این حال عرضه سیمان متناسب با نیاز بازار انجام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حمید فرمانی با اشاره به آخرین تحولات بازار سیمان، اظهار داشت: قیمت سیمان به دلایل مختلف از جمله تقاضا در بخش‌های مختلف و همچنین هزینه‌های حمل در نقاط مختلف کشور، تفاوت زیادی دارد و همین مساله عاملی است که شاخص میانگین قیمت را بی‌اعتبار می‌کند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به قیمت سیمان در روز‌های ابتدایی فصل گرم، گفت: ۲۲ کارخانه سیمان، کالای خود را در قیمت پایه تعیین شده بورس کالا عرضه کردند و این به معنای آن است که هیچ گونه افزایش قیمتی در این بخش از بازار شاهد نبوده‌ایم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ تقاضا در بازار سیمان اضافه شده که به دلیل سرعت گرفتن پروژه‌های عمرانی و همچنین افزایش ساخت و ساز است و هم اکنون با عرضه متناسب با نیاز، در حال تامین نیاز بازار هستیم.

فرمانی تاکید کرد: عرضه سیمان هم اکنون متناسب با نیاز بازار انجام می‌شود و برای تدام این عرضه نیز مقرر شده است جلسه‌ای با حضور اعضای انجمن صنفی کارفرمایان صنعتی سیمان و مسوولان وزارت نیرو در تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شود تا بتوانیم با حداکثر توان ممکن در فصل گرم تولید سیمان داشته باشیم.

نظارت دولت بر واسطه‌گران سیمان راهکار ساماندهی بازار

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با انتقاد از عدم مداخله دولت در بازار خرده فروشی سیمان گفت: همه ابزار‌های نظارتی دولت بر کارخانه سیمان متمرکز شده است، اما اگر ما بیشترین تولید را هم داشته باشیم، به دلیل وجود واسطه‌گران و دلالان بین محصول خریداری شده از بورس کالا و مصرف‌کننده نهایی بازهم امکان ایجاد نابه‌سامانی در بازار وجود دارد.

وی ادامه داد: نهاد‌های متولی بازار از جمله وزارت صمت ابزاری برای ساماندهی واسطه‌گران بازار سیمان ندارد و همین مساله می‌تواند تلاش سایر ارکان از جمله بخش تامین برق و کارخانه‌های سیمان برای ساماندهی بازار را تحت تاثیر قرار داده و بی‌اثر کند.

فرمانی گفت: به همان اندازه که تولید کارخانه سیمان اهمیت دارد، نظارت بر رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی نیز اهمیت قابل توجه دارد.

ایران خودکفا در صنعت سیمان

‌سال گذشته در سایه تامین برق پایدار و همچنین همکاری مثبت ارکان دولت از جمله وزارت صمت و وزارت نیرو با بخش خصوصی شاهد ساماندهی بازار سیمان و جلوگیری از افزایش قیمت در فصل تابستان بودیم؛ موضوعی که انتظار می‌رود در سال جاری نیز با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط در دستور کار قرار گرفته و زمینه ساماندهی بازار سیمان فراهم باشد.

‌سیمان یکی از محصولات استراتژیکی است که ایران در این حوزه خودکفایی کامل دارد و به طور مستمر نیز صادرات سیمان ایران به کشور‌های دیگر جهان در دستور کار قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده