تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۳۰۸۵۳۷

وعده جدید برای کاهش ترافیک تهران / ۱۰۰ دستگاه متروباس وارد می‌شود

‌می‌متالز - رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران گفت: توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار است و شهرداری بودجه خوبی برای این منظور در نظر گرفته است. خرید متروباس، اورهال قطار‌های مترو و … در حال انجام است.

به گزارش می‌متالز، محمد آقامیری در مورد راهکار‌های کاهش ترافیک گفت: قرارداد ۱۰۰ دستگاه متروباس بسته شده است. البته ما این متروباس‌ها را به شرط انتقال فناوری به داخل کشور خریداری کردیم. طبق وعده‌ها قرار است تا مهر ماه بخشی از اتوبوس‌ها وارد خطوط شود البته اتوبوس‌ها به صورت پارت به پارت وارد می‌شود.

وی افزود: ما برنامه اورهال ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس را هم داریم. همچنین با ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس حجم اتوبوس‌ها در تهران به ۵ هزار دستگاه می‌رسد. زمانی که دوره پنجمی‌ها شهر را از آقای قالیباف تحویل گرفتند، بیش از ۵ هزار دستگاه اتوبوس تحویل داده شد که بیش از ۳۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال بوده است.

این مقام مسوول ادامه داد: زمانی که در سال ۱۴۰۰ ما شهر را تحویل گرفتیم، ۳ هزار اتوبوس داشتند که ادعا کردند ۱۸۰۰ اتوبوس فعال است، اما طی آماری که ما گرفتیم عملا ۸۵۰ دستگاه اتوبوس فعال بود. در ۴ سال دوره قبلی مدیریت شهری نه تنها یک عدد اتوبوس به شهر اضافه نشد، بلکه ۲ هزار دستگاه اتوبوس هم از رده خارج شده است در اصل اتوبوسرانی را نابود کرده بودند و به پارکینگ قبرستان اتوبوس‌ها تبدیل شده بود.

وی گفت: البته ما از بین همان اتوبوس‌هایی که آن‌ها به پارکینگ فرستاده بودند می‌گردیم و اتوبوس‌هایی که کم هزینه هستند و می‌توانیم اورهال کنیم با تعویض قطعات آن‌ها را نوسازی می‌کنیم و برنامه داریم که ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس را از قبرستان اتوبوس‌ها بیرون بکشیم و با تعمیر و نوسازی وارد خطوط کنیم.

روزی یک پله‌برقی نیاز به تعمیر دارد

محمد آقامیری گفت: ۱۱۸۹ پله برقی در مترو داریم و حداقل روزی یک عدد از این پله‌برقی‌ها نیاز به تعمیر دارد ما تلاش می‌کنیم که مشکلی برای پله‌برقی‌ها ایجاد نشود و به صورت مداوم تعمیرات صورت می‌گیرد، اما به هر حال یک وسیله مورد استفاده است و امکان دارد دچار خرابی شود، اما تعمیر نگهداری دوره‌ای پله‌برقی‌ها در مترو انجام می‌شود.

وی افزود: خبری مبنی بر اینکه سه سال است روغن‌کاری پله‌برقی‌ها انجام نشده منتشر شد که البته این یک اشتباه بود همین سال گذشته تمامی پله‌برقی‌ها در تهران روغن‌کاری و مورد تعمیر و نگهداری قرار گرفت و قرارداد‌هایی هم در این زمینه وجود داشت. تقریبا سرویس کامل تمام پله‌برقی‌ها صورت گرفت.

در حال حاضر وضعیت انبار‌های مترو مناسب است

عضو شورای شهر تهران در مورد آخرین وضعیت انبار‌های مترو گفت: ما نیازمند انواع و اقسام قطعات بودیم و باید همیشه انبار‌ها پر باشد. در دوره قبل به دلیل نوسان دلار خریدی انجام نشده بود و فقط از انبار‌ها استفاده کرده بودند. این را بگویم که قطعات عمر مفید دارند و ما باید همیشه در انبار این قطعات را داشته باشیم. زمانی که وارد مدیریت شهری شدیم وضعیت خوب نبود ابتدا چرخ‌هایی برای مترو خریداری شد که البته نیاز اصلی بود و بعد سراغ سایر قطعات رفتیم. در حال حاضر وضعیت انبار‌های مترو مناسب است.

وی افزود: ۲۰۰ واگن از رده خارج شده بود، اما در حال حاضر شرکت واگن‌سازی در حال بازسازی و اورهال است همچنین دسترسی به قطعات سهل‌تر شده و ما مرحله به مرحله در حال تعمیر و اورهال هستیم.

آقامیری ادامه داد: قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن با چینی‌ها بسته شده است، البته به این ۶۳۰ دستگاه واگن ۱۶۰ دستگاه دیگر اضافه شده و حدود یک و نیم سال طول می‌کشد تا این واگن‌ها به مرور وارد کشور شوند. البته قطعات وارد و در شرکت واگن‌سازی تولید می‌شود. شرکت واگن‌سازی فعال شده و قرار است که ۱۰۰ واگن تولید کنند البته با شرکت مپنا هم قرار و مدار‌هایی گذاشته و قرار است ۱۱۳ واگن تولید کنند و ما از آن استقبال کردیم چرا که تولید داخل است.

رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید بتوانیم تا یک و نیم سال آینده به مرور هزار دستگاه واگن به واگن‌های موجود اضافه کنیم در حال حاضر ۱۲۰۰ واگن داریم عملاً با ورود واگن‌های جدید ظرفیت ما ظرف دو سال دو برابر می‌شود. ما در حال حاضر روزانه یک و نیم میلیون تا ۲ میلیون سفر انجام می‌شود و در صورت افزایش واگن‌ها میزان جابه‌جایی‌ها به ۴ تا ۵ میلیون نفر می‌رسد. سفارشات لازم برای واگن چینی داده شده است. بخشی واریزی هم داشته‌ایم و قطعا کار انجام می‌شود. قرارداد با چینی‌ها از دوره قبل استارت‌اش زده شده بود، اما کاری صورت نگرفت. در این دوره پیگیری‌ها انجام شد و بخشی از پیش‌پرداخت توسط دولت داده شده است.

وی در ادامه افزود: حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران در دولت خیلی به شهر کمک می‌کند. ارتباطاتی که شهرداری با دولت دارد خوب است و همین موضوع نقطه عطف ما است. رویکرد‌های خوبی در این دوره وجود دارد هر چند که در دوره قبل به وعده‌هایی که در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی داده بودند عمل نشد.

مهمترین اولویت شهروندان تهرانی آلودگی هوا و ترافیک است

آقامیری در پایان گفت: طی نظرسنجی‌های صورت گرفته از شهروندان تهرانی، مهمترین اولویت خود را آلودگی هوا و ترافیک عنوان کرده‌اند طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال برای اولین بار در تاریخ شهرداری تهران ۴۰ درصد بودجه برای حمل و نقل و ترافیک در نظر گرفته شده است. تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت ۲ هزار دستگاه اتوبوس بسته شده است. بازدید‌های از شرکت‌های اتوبوسرانی داشتیم و گفتیم هر چقدر اتوبوس تولید شود خریداری می‌کنیم البته بخش واردات اتوبوس را هم دنبال می‌کنیم. این را هم بگویم ورود اتوبوس‌های خارجی با بخش خصوصی است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده