تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۴
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۱۵۵۸۶

حمل و نقل عمومی تهران برقی می‌شود؟ /نسل جدید اتوبوس برقی به تهران می‌آید

‌می‌متالز - با وجود مزایای فراوان حمل و نقل عمومی برقی، آیا تهران برای بازگشت نسل جدید اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی آماده است؟

به گزارش می‌متالز، ۱۵ نقطه در شهر تهران به عنوان جایگاه شارژ خودرو‌های برقی افتتاح می‌شوند. آیا حمل و نقل عمومی پایتخت برای چنین پوست‌اندازی آماده است یا نه؟

در سال ۲۰۲۳، حدود ۹ درصد از کل ناوگان حمل و نقل عمومی در جهان برقی است. این رقم در سال ۲۰۲۲ حدود ۸ درصد بود و انتظار می‌رود در سال‌های آینده به سرعت افزایش یابد. چین بزرگترین بازار حمل و نقل عمومی برقی در جهان با بیش از ۶۰۰ هزار اتوبوس برقی در حال کار دارد. آمریکا دومین بازار بزرگ را با بیش از ۱۰۰ هزار اتوبوس برقی در حال کار و اروپا سومین بازار بزرگ با بیش از ۵۰ هزار اتوبوس برقی در حال کار را دارا هستند.

دولت‌های سراسر جهان در حال سرمایه‌گذاری در حمل و نقل عمومی برقی هستند تا به اهداف کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای خود دست یابند. برای مثال، اتحادیه اروپا هدف خود را برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در بخش حمل و نقل تا سال ۲۰۳۰، ۳۰ درصد تعیین کرده است و یکی از راه‌های دستیابی به این هدف، افزایش سهم حمل و نقل عمومی برقی است.

حمل و نقل عمومی تهران برقی می‌شود؟ /نسل جدید اتوبوس برقی به تهران می‌آید

در سال ۲۰۲۲ خودرو‌های سواری برقی جهانی حدود ۱.۵ درصد از ناوگان جهانی را تشکیل می‌دادند. پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، ۷۷ میلیون وسیله نقلیه مسافربری در ناوگان خودرو‌های برقی جهانی وجود داشته باشد.

مزایا حمل و نقل برقی عمومی

مزایای حمل و نقل برقی خصوصا در حوزه حمل و نقل عمومی مختلف و بسیار است که بخشی از آن‌ها به این شرح است:

۱. کاهش آلودگی هوا

حمل و نقل عمومی برقی هیچ گونه آلاینده‌ای تولید نمی‌کند، بنابراین می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا کمک کند.

۲. کاهش آلودگی صوتی

حمل و نقل عمومی برقی نیز بسیار کم صداتر از وسایل نقلیه بنزینی است، بنابراین می‌تواند به کاهش آلودگی صوتی و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

۳. کاهش ترافیک

حمل و نقل عمومی برقی می‌تواند به کاهش تعداد وسایل نقلیه شخصی در جاده‌ها کمک کندکه می‌تواند ترافیک را کاهش داده و سفر را برای همه آسان‌تر کند.

۴. کاهش هزینه‌های حمل و نقل

حمل و نقل عمومی برقی اغلب مقرون به صرفه‌تر از رانندگی با خودروی شخصی است، بنابراین می‌تواند به صرفه جویی در هزینه‌های خانوار کمک کند.

۵. کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی

حمل و نقل عمومی برقی می‌تواند به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی کمک کند که می‌تواند به امنیت انرژی و کاهش اثرات زیست محیطی کمک کند.

حمل و نقل عمومی برقی می‌تواند به بهبود دسترسی به مناطق مختلف برای افراد با درآمد کم و افرادی که خودروی شخصی ندارند کمک کند. این مدل از خدمات رسانی شهری می‌تواند به افزایش فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی برای این افراد کمک کند. حمل و نقل عمومی برقی راه حلی کارآمد و مقرون به صرفه برای بسیاری از مشکلات حمل و نقل و محیط زیست است.

معایب حمل و نقل برقی عمومی

اما حمل‌ونقل عمومی برقی معایبی هم دارد؛ مواردی، چون قیمت بالای خودرو، مدت زمان شارژ طولانی و نیاز به زیرساخت‌های پر هزینه:

۱. قیمت بالا

وسایل نقلیه برقی اغلب گران‌تر از وسایل نقلیه بنزینی هستند. این به دلیل هزینه بالای باتری‌های مورد استفاده در وسایل نقلیه برقی است.

۲. زمان شارژ طولانی

وسایل نقلیه برقی به زمان بیشتری برای شارژ شدن نسبت به وسایل نقلیه بنزینی نیاز دارند. این می‌تواند یک مشکل برای افرادی باشد که نیاز به سفر‌های طولانی دارند.

۳. زیرساخت محدود

شبکه شارژ وسایل نقلیه برقی هنوز در حال توسعه است و تعداد ایستگاه‌های شارژ در دسترس در مقایسه با پمپ‌های بنزین کم است. این می‌تواند یک مشکل برای افرادی باشد که به طور منظم از وسایل نقلیه برقی استفاده می‌کنند.

۴. محدودیت ظرفیت

وسایل نقلیه برقی اغلب ظرفیت کمتری نسبت به وسایل نقلیه بنزینی دارند. این می‌تواند یک مشکل برای افرادی باشد که نیاز به حمل بار زیادی دارند.

با این حال، مزایای حمل و نقل برقی عمومی به معایب آن می‌چربد. وسایل نقلیه برقی برای محیط زیست بهتر هستند و می‌توانند به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کنند. در مجموع، حمل و نقل برقی عمومی راه حلی پایدار و مقرون به صرفه برای حمل و نقل است.

آیا تهران آماده پذیرش حمل و نقل برقی عمومی است؟

مدیریت شهری در تهران راهی جز حرکت به سمت توسعه حمل و نقل عمومی برقی ندارد با این حال، برخی از چالش‌ها پیش روی پذیرش این نوع از حمل و نقل عمومی خصوصا در تهران وجود دارد. چالش‌هایی که اگر دولت و شهرداری به عنوان متولیان امر در همین بدو ورود به میدان به آن‌ها توجه نکنند، به نتیجه مورد نظر نخواهد رسید.

تهران، متعهد به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است و خودرو‌های برقی نقش مهمی در رسیدن به این هدف ایفا خواهند کرد. با این حال، هنوز برخی از چالش‌ها وجود دارد که باید قبل از ورود گسترده خودرو‌های برقی عمومی برطرف شود. یکی از چالش‌ها، هزینه بالای خودرو‌های برقی است. خودرو‌های برقی هنوز گران‌تر از خودرو‌های بنزینی هستند، اگرچه قیمت آن‌ها در حال کاهش است. چالش دیگر کمبود زیرساخت‌های شارژ است. در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های شارژ در تهران کافی نیست و برخی از ایستگاه‌های موجود در دسترس نیستند.

با وجود این چالش‌ها، تهران آماده ورود خودرو‌های برقی عمومی است. این شهر دارای پتانسیل خوبی برای توسعه خودرو‌های برقی است و متعهد به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه ای. با ادامه بهبود زیرساخت‌های شارژ و کاهش قیمت خودرو‌های برقی، انتظار می‌رود تعداد خودرو‌های برقی عمومی در تهران در سال‌های آینده افزایش یابد.

چالش‌های ورود خودرو‌های برقی عمومی به تهران

۱. هزینه بالای خودرو‌های برقی

در ایران، استفاده از خودرو‌های برقی به صورت شخصی چندان مورد توجه نبوده. شاید دولت و شهرداری با انجام این پروژه بتوانند در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهند، خصوصا آنکه هزینه بالای این دست از خودرو‌ها یکی از چالش‌های پیش رو خواهد بود.

۲. محدودیت برد خودرو‌های برقی

خودرو‌های برقی برد کمتری نسبت به خودرو‌های بنزینی دارند که می‌تواند برای برخی از سفر‌ها مشکل ساز باشد. این موضوع در تهران که در برخی موارد اتوبوس‌های تندرو مسافتی بیش از ۳۵ کیلومتر را در هر دور طی می‌کنند می‌تواند یک مشکل جدی باشد.

طرح برقی سازی حمل‌ونقل عمومی در تهران مسبوق به سابقه است، اما در حال حاضر نیاز به انجام آن بیش از همیشه احساس می‌شود چرا که به نظر می‌رسد افزایش آلودگی ناشی از منابع آلودگی متحرک، گرانی سوخت و فرسودگی خودرو‌ها اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی حمل و نقل عمومی پایتخت باشد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده