تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۰۹۰۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اژد‌ها در حاشیه

‌می‌متالز - نتایج آخرین بررسی‌های تجاری نشان می‌دهد که فعالیت کارخانه‌های آسیا در ژوئن کاهش یافته است. تقاضای ضعیف در چین و کشور‌های پیشرفته چشم انداز صادرکنندگان منطقه را تیره کرده است.

به گزارش می‌متالز، از سوی دیگر، در حالی که فعالیت‌های تولیدی در چین تنها اندکی رشد یافته است، آمار‌ها از کاهش تولید در ژاپن و کره‌جنوبی خبر می‌دهد. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که ضعف بازار به دلیل بازگشت ضعیف‌تر از حد انتظار چین پس از قطع محدودیت‌های زمان همه‌گیری، تولید آسیا را تحت‌تاثیر قرار داده است. تولیدکنندگان آسیایی همچنین درگیر تطابق با پیامد‌های ناشی از افزایش تهاجمی نرخ بهره در آمریکا و اروپا هستند.

شاخص مدیران خرید تولید چین (PMI) که توسط اس اند پی گلوبال سنجیده می‌شود، از ۹/ ۵۰ در ماه مه به ۵/ ۵۰ در ژوئن کاهش یافته است. با این حال، همچنان بالاتر از شاخص ۵۰واحدی باقی مانده است که به عنوان مرز میان رشد و سکون بازار شناخته می‌شود.

نظرسنجی‌های رسمی نشان دهنده آن است که فعالیت کارخانه‌ها درحال کاهش است که شاهد دیگری بر کاهش رشد چین در سه‌ماه دوم ۲۰۲۳ است. شاخص مدیران خرید ژاپن توسط au Jibun Bank، در ژوئن حدود ۸/ ۴۹ سنجیده شد، به طوری که این کشور پس از رشد در مه برای اولین‌بار در هفت‌ماه گذشته، از مرز ۵۰واحدی پایین افتاده است. نتایج نظرسنجی شاخص مدیران خرید ژاپن نشان می‌دهد که سفارش‌های جدید از مشتریان خارج از کشور در ژوئن با سریع‌ترین نرخ در چهارماه گذشته کاهش داشته است و احتمالا منعکس کننده تقاضای ضعیف چین است. از سوی دیگر، شاخص مدیران خرید کره‌جنوبی به دلیل تقاضای ضعیف در آسیا و اروپا در ژوئن از ۴/ ۴۸ در مه به ۸/ ۴۷ کاهش یافت و به رکورد دوازدهمین ماه کاهش متوالی رسید. بررسی‌های شاخص مدیران خرید از این واقعیت پرده برمی‌دارد که فعالیت کارخانه‌ها در تایوان، ویتنام و مالزی نیز کاهش یافته است.

ویتنام؛ حلقه حیاتی زنجیره تامین

افزایش سریع تجارت با کشور‌هایی همچون ویتنام بخشی از استراتژی رشد تجاری چین برای ترسیم مجدد نقشه زنجیره تامین جهانی است. با افزایش شکاف میان چین و آمریکا بر سر فناوری و مسائل دفاعی، شرکت‌های بیشتری از محدود کردن کالا‌ها و مکان‌هایی که می‌توانند در آن تولید داشته باشند اجتناب می‌کنند. با این حال کماکان بسیاری از کشور‌ها به تولید در چین ادامه می‌دهند و این کشور همچنان بزرگ‌ترین مرکز تولیدی جهان باقی مانده است.

به گزارش فایننشال‌تایمز، چین و سایر کشور‌ها با گسترش تولید خود در داخل مرز‌های ویتنام با وجود فراهم آوردن امکان رشد برای این کشور، آن را با تهدید‌ها و مشکلات جدیدی مواجه کرده‌اند. نظام بوروکراتیک و زیرساخت‌های ضعیف، از جمله تحت فشار قرار گرفتن شبکه برق، ویتنام را درست زمانی که به حلقه‌ای حیاتی در زنجیره تامین تبدیل شده است از درون متلاطم می‌سازد. براساس داده‌های دولت ویتنام از ۲۰۲۲، این کشور ۴/ ۲۲میلیارد دلار از پروژه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی درآمد حاصل کرده که نسبت به سال قبل ۵/ ۱۳‌درصد افزایش داشته است.

تجارت آسیا به‌شدت تحت‌تاثیر چین قرار دارد و با وجود اینکه در سه‌ماه اول بهبود رشد داشته، این رشد کمتر از انتظارات بوده است. سرنوشت اقتصاد آسیا از جمله چین، در تعیین وضعیت نهایی اقتصاد جهانی پس از ماه‌ها افزایش نرخ بهره و سیاست‌های انقباضی آمریکا و اروپا نقش مهمی خواهد داشت. صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی‌های منتشرشده در مه اعلام کرد که انتظار دارد اقتصاد آسیا پس از رشد ۸/ ۳درصدی ۲۰۲۲، در سال‌جاری ۶/ ۴‌درصد رشد داشته باشد و حدود ۷۰‌درصد از رشد جهانی بر دوش خواهد داشت. با این حال، پیش‌بینی رشد آسیا در سال آینده را به دلیل خطرات تورم و کاهش تقاضای جهانی تا ۴/ ۴‌درصد کاهش داد.

تولید تحت فشار بانک مرکزی اروپا

بنابر گزارشی از رویترز، نتایج نظرسنجی شاخص مدیران خرید، چشم انداز صنعت منطقه اروپا را تیره‌تر ترسیم می‌کند. فعالیت‌های تولیدی منطقه یورو در ژوئن سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت کاهش یافته است؛ چراکه تداوم چرخه افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا اقتصاد را تحت فشار قرار داده است و فعالیت کارخانه‌ها در هر چهار اقتصاد بزرگ منطقه یورو در ماه گذشته کاهش یافته است. شاخص مدیران خرید بانک تجاری هامبورگ که توسط اس اندپی گلوبال گردآوری شده، از ۸/ ۴۴ در مه به ۴/ ۴۳ کاهش یافته است که پایین‌ترین میزان از زمان شیوع همه‌گیری کووید در جهان است.

بانک مرکزی اروپا در نبرد خود برای بازگرداندن تورم به هدف ۲درصدی خود، ۴‌درصد نرخ بهره را افزایش داده بود و اقتصاددانان انتظار دارند افزایش ۲۵/ ۰درصدی دیگری طی این ماه در انتظار اروپایی‌ها باشد. به این ترتیب آسیب احتمالی به قدرت هزینه کرد مصرف‌کنندگان و شرکت‌های بدهکار غیرقابل اجتناب خواهد بود.

با وجود کاهش شدید در قیمت کالا‌های تولیدی، تقاضا با سریع‌ترین سرعت در هشت‌ماه اخیر تضعیف شده است. در ادامه این موج، کارخانه‌ها برای اولین بار از اوایل ۲۰۲۱ دست به اخراج و کاهش میزان نیرو‌های کار خود زده اند. درحال حاضر شاخص اشتغال از ۵/ ۵۱ به ۸/ ۴۹ کاهش یافته است.

شکست تولید آلمان در ژوئن

شاخص مدیران خرید بانک تجاری هامبورگ که توسط اس اندپی گلوبال گردآوری شده است، نشان می‌دهد که با کاهش تولید و سفارش‌های جدید در ژوئن، بخش تولید آلمان سریع‌ترین سقوط در سه‌سال گذشته را تجربه کرده است. شاخص مدیران خرید بانک تجاری هامبورگ در بخش تولید که حدود ۲۰‌درصد از اقتصاد آلمان را پوشش می‌دهد، از ۲/ ۴۳ به ۶/ ۴۰ کاهش یافته است که پنجمین کاهش متوالی ماهانه است.

شاخص مدیران خرید تولیدی آلمان از ژوئیه ۲۰۲۲ زیر سطح ۵۰واحدی، مرز میان رشد و سکون بوده است. طبق گزارش رویترز، شرکت‌های تولیدی آلمان در پایان سه‌ماه دوم در واکنش به تضعیف مداوم تقاضا، کاهش عمیق تری را در سطح تولید گزارش کردند. با این حال، انتظارات نسبت به چشم انداز تولید در سال آینده به پایین‌ترین حد از نوامبر گذشته رسیده است و شرکت‌های مورد بررسی به موانع متعددی که بر سر راه رشد قرار دارند اشاره کرده اند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده