تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۰۹
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۰۹۳۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل کارگزاری بهین پویا تاکید کرد؛

افزایش قدرت تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران غیرمستقیم، با توسعه صندوق‌های بخشی

‌می‌متالز - نادر جزایری گفت: قطعاً اگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تیمی داشته باشند که منحصراً روی یک صنعت خاص تمرکز کرده و به تحلیل سهم‌ها و روند آتی آن صنعت بپردازند؛ عملکرد بهتری خواهند داشت.

به گزارش می‌متالز، نادر جزایری، مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در خصوص توسعه ابزار‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه بیان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلیل امکان جذب منابع گسترده از اشخاصی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار دارند، اما اطلاعات و شناخت کافی از بازار سرمایه ندارند، ابزار بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. اما معتقدم این ابزار می‌تواند چاقویی دو لبه برای بازار سرمایه باشد؛ چرا که اگر صندوق‌ها عملکرد مناسبی داشته باشند و بتوانند بازدهی مناسبی نصیب سرمایه‌گذاران کنند، می‌توانند در جذب نقدینگی و توسعه بازار سرمایه نقش بسیار با اهمیتی داشته باشند.

وی افزود: بالعکس، اگر این صندوق‌ها عملکرد مطلوبی نداشته باشند و بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاران را محقق نکنند، می‌توانند به اعتماد سرمایه‌گذاران غیرمستقیم در بازار لطمه بزنند و با توجه به منابعی که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری جذب بازار سرمایه شده، وضعیت این صندوق‌ها در روند بازار سرمایه هم تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ضرورت نظارت بر عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار گفت: معتقدم همانطور که مقام ناظر در بازار سرمایه روی حجم سفارشات و روند معاملات بازار سرمایه نظارت دقیق دارد، باید روی عملکرد و بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بالاخص در شرایط بحرانی نظارت کند.

وی در ادامه با اشاره به مزایای توسعه صندوق‌های بخشی به عنوان ابزاری نوپا در بازار سرمایه اظهار کرد: قطعاً اگر صندوق‌ها، تیمی داشته باشند که منحصراً روی یک صنعت خاص تمرکز کرده و به تحلیل سهم‌ها و روند آتی آن صنعت بپردازند؛ عملکرد بهتری خواهند داشت. سرمایه‌گذاران هم در شرایطی که چندین صندوق بخشی در صنایع مختلف فعال باشند، قدرت تصمیم‌گیری و انتخاب بهتری خواهند داشت. موافق توسعه ابزار‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم بالاخص صندوق‌های بخشی هستم و امیدوارم با توسعه این ابزارها، بازار سرمایه ما رفتار حرفه‌ای‌تری داشته باشد.

جزایری در خاتمه گفت: البته که پویایی بازار سرمایه مستلزم جلب اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به این بازار است و انتظار می‌رود متولیان بازار سرمایه مراقب عملکرد نهاد‌های مالی فعال در بازار سرمایه و تصمیمات و اظهارنظر‌های مدیران نهاد‌های مالی، سیاست‌گذاران، مسوولان و... باشند تا خدشه‌ای به اعتماد سرمایه‌گذاران وارد نگردد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده