تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۳
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۳۰۹۹۹۷
سرویس خبر : زمین شناسی
رئیس امور عشایر استان همدان:

تخریب معادن توسط افراد سودجو برای استخراج مواد معدنی از مشکلات عشایر همدان

‌می‌متالز - رئیس امور عشایر استان همدان تخریب معادن توسط افراد سودجو برای استخراج مواد معدنی را از مشکلات عشایر همدان عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، جعفر کاویانی دلشاد با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌های دولتی در ارائه خدمات به عشایر کوتاهی می‌کنند، تخریب معادن توسط افراد سودجو برای استخراج مواد معدنی را از مشکلات پیش روی عشایر همدان عنوان کرد.

وی گفت: بسیاری از عشایر دفترچه عشایری دارند، اما پروانه چرا ندارند و این مساله موجب می‌شود با برخی ساکنان روستا‌ها و یا فرمانداری‌ها اختلافاتی بروز کند.

کاویانی با اشاره به اینکه از ۹۰۰هزار هکتار مرتع استان ۹۰هزار هکتار آن در اختیار عشایر است، گفت: تعداد عشایری که پروانه مرتع ندارند افزایش یافته و این مساله موجب می‌شود برخی اوقات عشایر به مراتع بدون مجوز وارد شده و اختلافاتی ایجاد می‌شود.

رئیس امور عشایر استان همدان با اشاره به اینکه آب شرب عشایری که در مراتع هستند با تانکر تامین می‌شود، اظهار داشت: در سال گذشته ۵۳میلیون لیتر با هزینه کرد دو میلیارد تومان آبرسانی سیار در مناطق عشایری همدان انجام شده است.

وی یادآور شد: آب شرب کانون اسکان قرق بهار به طول چهار کیلومتر و با هزینه پنج میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان انجام شده است.

کاویانی با اشاره به اینکه از محل تبصره ماده ۵۲، پنج میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان وام به عشایر استان همدان پرداخت شده است، افزود: توزیع ده هزار و ۷۰۰تن نهاده دامی شامل جو، ذرت و خوراک دام با قیمت پایین‌تر از بازار، ۹۴۸تن آرد یارانه‌ای و بیمه عمر برای ۳۱۲نفر از دیگر خدمات ارائه شده به عشایر استان در سال گذشته بوده است.

رئیس امور عشایر استان همدان گفت: کل اعتبار امور عشایر استان در سال گذشته دو میلیارد و ۹۴۵میلیون تومان بود که یک میلیارد و ۶۷۰میلیون آن تخصیص یافته است.

وی گفت: اعتبار سه ساله سفر رئیس جمهور به استان همدان در بخش عشایر ۱۷۰میلیارد تومان بود که تاکنون چهار میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

کاویانی درباره اعتبارات خشکسالی نیز گفت: از محل اعتبارات خشکسالی چهار میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به عشایر همدان اختصاص داده شده است.

منبع: سازمان امور عشایر ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده