تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۳۱۰۴۵۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بهای مس و آلومینیوم در نتیجه انتشار داده‏‏‌های مثبت اقتصادی و نگرانی از کمبود افزایش یافت

فلزات اساسی در مسیر رشد نرخ

‌می‌متالز - نگرانی از کمبود مس به دلیل کاربرد گسترده آن در گذار به انرژ ی‌های تجدید‌پذیر و همچنین احتمال تحریم آلومینیوم صادراتی از روسیه توسط اتحادیه اروپا به همراه انتشار داده‌های اقتصادی مثبت از ایالات‌متحده موجب شد تا بهای این فلزات در کانال افزایشی قرار گیرد. با وجود این، نگرانی از کندی رشد اقتصادی چین به همراه کاهش صادرات این کشور همچنان ممکن است باعث کاهش تقاضای جهانی و افت رونق در بازار کامودیتی‌ها از جمله معاملات فلزات اساسی شود.

فلزات اساسی در مسیر رشد نرخ

مس در کانال صعودی

به گزارش می‌متالز، نگرانی از کمبود عرضه و احتمال تضعیف سیاست‌های پولی انقباضی بانک‌های مرکزی جهان به رهبری فدرال‌رزرو به دلیل کاهش آهنگ رشد تورم موجب شد تا قیمت اکثر فلزات اساسی همچون مس و آلومینیوم با رشد چشمگیری مواجه شوند. روز گذشته بهای معاملات آتی مس در بورس شیکاگو به ۹/ ۳ دلار به ازای هر پوند رسید و بازده هفتگی مثبت ۲ درصد را به ثبت رساند. این سطح قیمت بالاترین نرخ در یک‌ماه گذشته تاکنون بوده است. افزایش اخبار در خصوص کمبود زنجیره‌ای این فلز سرخ در ذخایر انبار‌های جهانی را می‌توان مهم‌ترین علت رشد قیمتی آن دانست.

به گزارش رویترز، ذخایر مس ترکیبی در انبار‌های بورس‌های کالایی شاخص همچون بورس فلزات لندن، بورس شانگهای، کامکس و انبار‌های اوراق قرضه چین به بیش از ۲۵۵‌هزار متریک تن رسیده است که نشان‌دهنده کاهش ۵۵ درصدی در مقایسه با ماه مارس تاکنون است. همچنین تولید مس در شیلی، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس دنیا، طی ماه مه ۱۴‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. این درحالی است به دلیل کاربرد گسترده مس در تکنولوژی‌های مورد استفاده برای تولید انرژی‌های پایدار و سازگار با محیط‌زیست، محبوبیت این فلز و در نتیجه تقاضا برای آن بسیار افزایش پیدا کرده است. از طرفی پدیدار شدن شواهدی مبنی بر کاهش تورم در ایالات‌متحده که می‌تواند به کاهش سخت‌گیری فدرال‌رزرو برای تداوم اجرای سیاست پولی انقباضی منجر شود، انتظار افزایش فعالیت صنعتی در غرب را افزایش داد.

به گزارش مرکز آمار ایالات‌متحده، قیمت‌های تولیدکننده رشد بسیار جزئی را در ماه ژوئن به ثبت رساند و افزایش سالانه تورم تولیدکننده نیز در کمترین سطح در سه‌سال گذشته تاکنون قرار گرفت. این شواهد نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا وارد دوره کاهش تورم شده است. گزارش وزارت کار این کشور در پنج‌شنبه گذشته حاکی از افزایش اندک شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه میلادی گذشته بود. در نتیجه برخی تحلیلگران معتقدند که پایان سیاست انقباضی بانک‌مرکزی در این کشور نزدیک است. بیل آدامز، اقتصاددان ارشد بانک کامریکا معتقد است، احتمالا فدرال‌رزرو در پایان ماه جاری برای آخرین بار نرخ بهره را افزایش دهد؛ البته اگر شوک دیگری موجب افزایش دوباره قیمت‌ها نشود. درواقع با کاهش فشار بر زنجیره تامین به دلیل کند شدن اقتصاد جهانی در واکنش به سیاست‌های پولی انقباضی، تورم نیز در مسیر کاهشی قرار گرفته است.

در شرق آسیا، اما کاهش رشد و کندی فعالیت اقتصادی همچنان برای سیاستگذاران و فعالان صنعت چالش می‌آفریند. بررسی داده‌های گمرک چین حاکی از آن است که صادرات چین در ماه میلادی گذشته بیشترین کاهش را طی سه سال گذشته به ثبت رساند. آهنگ رشد اقتصادی این کشور نسبت به ماه‌های ابتدایی لغو سیاست کرونا صفر کاهش پیدا کرده و تحلیلگران پیش‌بینی خود از متغیر‌های رشد اقتصادی چین در ادامه سال میلادی جاری را کاهش داده اند.

بررسی آمار‌ها حاکی از آن است که میزان محموله‌های خروجی از دومین اقتصاد بزرگ دنیا در ژوئن نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، ۴/ ۱۲‌درصد کاهش را ثبت کرده است. همچنین این متغیر طی ماه مه کاهش بیش از ۷ درصدی را تجربه کرد. لو دالیانگ، سخنگوی اداره کل گمرک چین، در اظهاراتی در یک کنفرانس خبری در پکن، عملکرد ضعیف صادرات را ناشی از «بازیابی ضعیف اقتصاد جهانی، کندی تجارت و سرمایه‌گذاری جهانی و همچنین افزایش یکجانبه‌گرایی و افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک» دانست. بررسی آمار‌ها حاکی از آن است که صادرات به ایالات‌متحده، مقصد اصلی کالا‌های چینی بیشترین کاهش را در میان شرکای تجاری اصلی این کشور در نیمه ابتدایی سال داشته؛ چرا که تنش‌های دیپلماتیک بین دو اقتصاد اصلی دنیا افزایش پیدا کرده است.

با توجه به اینکه یک‌پنجم اقتصاد این کشور را صادرات و یک‌سوم آن را بخش املاک که اکنون دچار مشکل است تشکیل می‌دهد، چشم‌انداز بهبود اقتصاد این کشور و بازگشت آن به دوران پیش از همه‌گیری کمرنگ شده است. نظر‌سنجی رویترز نشان می‌دهد که اقتصاد چین در سه‌ماه دوم نسبت به سال قبل و دوران قرنطینه سراسری در شهر‌های بزرگ مانند شانگ‌های بیش از ۷‌درصد رشد کرده است، در حالی که پیش‌بینی می‌شود رشد کل نیز در سطحی برابر با ۵/ ۵‌درصد قرار بگیرد.

سیاستگذاران این کشور نیز به وعده‌های خود عمل کرده و از بسته‌های حمایتی به جهت تحریک اقتصاد طی ماه‌های گذشته رونمایی کردند. اما به نظر می‌رسد این اقدامات تاکنون کافی نبوده است. سرمایه‌گذاران نیز منتظر نشست ماه آینده دفتر سیاسی و هرگونه اقدام بالقوه در زمینه محرک‌های اقتصادی هستند. ژیوی ژانگ، اقتصاددان ارشد در Pinpoint Asset Management می‌گوید: سوال بزرگ در چند ماه آینده این است که آیا تقاضای داخلی می‌تواند بدون محرک‌های زیاد بازگردد یا خیر.

بازار آلومینیوم

خوش‌بینی نسبت به افزایش تقاضای جهانی موجب شد تا بهای آلومینیوم نیز در روند صعودی قرار گیرد. روز گذشته بهای معاملات آتی آلومینیوم در بورس فلزات لندن به ۲‌هزار و ۲۲۷ دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی مثبت ۶ درصد را به ثبت رساند. همچنین این نرخ بیشترین سطح قیمتی است که در دوماه گذشته تاکنون به ثبت رسیده است. از طرفی تقویت احتمال اعمال محدودیت بر صادرات آلومینیوم روسی از سمت اتحادیه اروپا را می‌توان از دیگر عواملی دانست که موجب رشد قیمتی این فلز شده است. به گزارش رویترز، صنعت آلومینیوم اروپا تصمیم گرفته است با لابی، اتحادیه اروپا را متقاعد کند که شرکت‌های آلومینیوم روسیه به‌جز بزرگ‌ترین تولیدکننده آن یعنی شرکت روسال را تحریم کند.

با این حال، کمیسیون اروپا از اظهارنظر خودداری کرد. در این سند که در ماه میلادی جاری به دست رویترز رسیده، نوشته شده است که اعضای اتحادیه اروپا در مورد امکان تحریم آلومینیوم روسیه بحث کرده اند. اما از طرفی در حالی که جایگزینی سایر شرکت‌های روسی تولید کننده آلومینیوم امکان‌پذیر است، گسترش فعالیت‌های روسال تحریم آن را بسیار مشکل ساز می‌کند؛ بنابراین انجمن آلومینیوم اروپا، به اتحادیه اروپا توصیه می‌کند که از تحریم روسال به‌عنوان یک شرکت روسی جلوگیری کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده