تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۲:۳۷
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۱۱۵۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

تبعات تصمیمات ذینفعانه در افت ۳۰ درصدی شاخص و ضرر سهامداران

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تبعات تصمیمات ذینفعانه در افت ۳۰ درصدی شاخص و ضرر سهامداران خرد، برندگان بورس را معرفی کرد.

به گزارش می‌متالز، فردین آقابزرگی با بیان اینکه نوسان ذات بازار سرمایه است گفت: گاهی نوسان ناشی از تصمیمات ذینفعانه است که از جمله می‌توان به تغییر نرخ خوراک، عدم عرضه خودروی سواری در بورس کالا، کاهش ۱۵ تا ۱۷ درصد سود پالایشگاه‌ها با تعیین نرخ تسعیر ارز و... اشاره کرد. این موضوعات ممکن است سود شرکت‌ها را کم تحت تاثیر قرار دهد، اما باعث کاهش اعتماد در بازار می‌شود.

وی افزود: باید درس عبرتی گرفت و اصلاحات لازم را انجام داد. در جلسات تصمیم‌گیری درمورد موضوعات اثرگذار روی بازار سرمایه، نماینده بخش خصوصی حضور ندارد درحالی که حتما باید ضرر‌ها به سهامداران خرد لحاظ شود. اصلاحات زیرساخت‌های قانونی حدود دو سال است در انتظار بررسی در مجلس به سر می‌برد که یکی از این موارد اصلاح قانون بازار اوراق بهادار است. چرا نمایندهگان کانون‌های سهامداران حقیقی یا سایر نهاد‌های مالی در اتاق‌های فکر و تصمیم حضور ندارند؟

آقابزرگی ادامه داد: رسالت سازمان بورس شفافیت است. بازدهی ۳۰ درصدی شاخص بورس از بین رفت و بازار به اسفند سال گذشته عقبگرد کرد. اتفاقات اخیر مانند شوکی در کوتاه مدت باعث تخریب بازار می‌شود. بازار سرمایه بر اساس شاخص‌هایی مانند P/E TTM و P/E فوراورد، بالاترین سطح ارزندگی را نسبت به سایر بازار‌ها از جمله خودرو و مسکن را دارد. برنده کسب بازدهی در بازار سرمایه افرادی هستند که بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته به شرط اینکه سهام بنیادی خریداری کنند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده