تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۱
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۱۱۵۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تأمین نیاز صنعت طلا و جواهر کشور به گچ‌ریخته‌گری فلزات گرانبها با حمایت صندوق نوآوری

‌می‌متالز - نیاز صنعت طلا و جواهر کشور به گچ‌ریخته‌گری فلزات گرانبها توسط یک شرکت دانش‌بنیان و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی تأمین شد.

به گزارش می‌متالز، یکی از نیاز‌های ضروری در صنعت طلا و جواهر و ساخت زیورآلات، گچ‌ریخته‌گری برای قالب‎‌گیری و شکل‌دادن به قطعه طلا یا جواهر مورد نظر است. در طی فرآیند ذوب و ریخته‌گری، طلا یا سایر فلزات ذوب‌شده، درون این قالب‌های گچی ریخته می‌شود.

گچ‌ریخته‌گری باید از ویژگی‌های خاصی و کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد تا مانع از هدر رفتن این فلز گرانبها شود. این محصول توسط کشور‌های معدودی تولید و عمده نیاز کشور نیز از طریق واردات تأمین می‌شود.

اما با دستاورد یک شرکت دانش‌بنیان، دانش فنی تولید گچ‌ریخته‌گری فلزات گرانبها، بومی‌سازی شده و بخشی از نیاز صنعت طلا و جواهر کشور به این محصول توسط این شرکت تأمین می‌شود.

فرزانه آزادی‌منش، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فرزان بسپار امیرکبیر با اشاره به نیاز کشور به گچ‌ریخته‌گری فلزات گرانبها گفت: از گچ ریخته‌گری در فرآیند تولید طلا، نقره، برنج، برنز و ... استفاده می‌شود. در بازار کشور دو نوع گچ وجود دارد که نوع اول کاملا وارداتی بوده و برای ساخت طلا و جواهر استفاده می‌شود. گچ‌ریخته‌گری نوع دوم، تولید داخل بوده و بیشتر برای تولید بدلیجات از جنس برنج و برنز کاربرد دارد.

وی افزود: اصلی‌ترین برند‌های تولیدکننده گچ‌ریخته‌گری فلزات گرانبها در دنیا مربوط به دو کشور انگلیس و ترکیه هستند و ما به عنوان نخستین شرکت ایرانی موفق به تولید گچ ریخته‌گری فلزات گرانبها در کشور شده و توانستیم این فناوری را بومی‌سازی کنیم.

آزادی‌منش با اشاره به قیمت بالای محصولات خارجی، خاطر نشان کرد: محصول تولیدشده توسط این شرکت، از لحاظ کیفیت، مشابه نمونه‌های خارجی و از لحاظ قیمت، بسیار مقرون به صرفه‌تر است. برای اینکه بتوانیم سهم قابل‌قبولی از بازار را در اختیار داشته باشیم، نیازمند جلب اعتماد مشتریان هستیم.

وی افزود: برند‌های خارجی، اصلی‌ترین رقبای ما محسوب می‌شوند و مهم‌ترین موضوع در این بین، جلب اعتماد مصرف‌کننده داخلی است. قطعا مصرف‌کنندگان داخلی با استفاده از محصولات تولیدی ما، کیفیت این محصولات را تأیید خواهند کرد و امیدواریم صندوق نوآوری و شکوفایی بتواند ما را در مسیر تبلیغات و جلب اعتماد مشتریان داخلی همراهی و کمک کند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فرزان بسپار امیرکبیر با اشاره به قیمت مناسب‌تر نسبت به رقبا و زمینه صادراتی این محصول تأکید کرد: در گام نخست باید پاسخگوی تأمین نیاز کشور باشیم و در ادامه، قطعا صادرات را هم مدنظر خواهیم داشت؛ درحال حاضر پیشنهاد‌هایی برای صادرات از کشور‌هایی مانند ازبکستان و افغانستان دریافت کرده‌ایم، اما با توجه به ظرفیت فعلی تولیدی شرکت، اولویت با تأمین نیاز داخلی است.

آزادی‌منش تصریح کرد: برای پاسخگویی به نیاز صنعت طلا و جواهر کشور، باید ظرفیت تولیدی خود را افزایش داده و در عین حال، تنوع‌بخشی به سبد محصولات را نیز مدنظر داشته باشیم. برای دستیابی به هدف رشد تولید و گسترش سبد محصولات تولیدی، نیازمند حمایت‌های مالی و دریافت خدمات بازاریابی و فروش هستیم.

وی با اشاره به حمایت‌های صورت‌گرفته توسط صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: با هدف معرفی سبد محصولات تولیدی شرکت به مشتریان، در سه نمایشگاه طلا و جواهرشرکت کرده‌ایم که ۷۰ درصد هزینه‌های شرکت در نمایشگاه به صورت بلاعوض توسط صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت شده است. در مرحله نمونه‌سازی و راه‌اندازی نیمه‌صنعتی نیز از تسهیلات مالی صندوق استفاده کرده‌ایم. در عین حال از خدمات مشاوره‌های بازاریابی و فروش صندوق نیز استفاده کردیم که به بهبود فروش شرکت کمک زیادی کرده است. همچنین درخواست سرمایه در گردش نیز ثبت کرده‌ایم که در دست اجراست. مجموع این حمایت‌ها، شرکت را در مسیر توسعه فعالیت‌هایش یاری کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده