تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۵۴
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۱۳۴۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

تقاضا در بازار تیرآهن و میلگرد صعودی شد

‌می‌متالز - قیمت فلزات و محصولات فولادی مانند میلگرد در بازار‌های جهانی ریزشی است، ولی هفته سوم مردادماه با افزایش تقاضا قیمت‌ها در بازار داخلی آهن‌آلات صعودی شد تا بعضی از انواع میلگرد با قیمت بالاتری معامله شوند و قیمت تیرآهن نیز بیش از ۴ درصد رشد کرد.

به گزارش می‌متالز، هفته سوم مرداد به روز‌های پرتقاضایی در بازار داخلی آهن‌آلات مبدل شد اگرچه بازاریان عقیده دارند بازار با روز‌های پرتقاضای اول سال یا سال‌های گذشته فاصله بسیاری دارد، ولی تقاضا در هفته سوم مردادماه نسبت به دو هفته اول مرداد و تیرماه بیشتر بود و همین مساله باعث شد تا قیمت بعضی از انواع میلگرد و تیرآهن صعودی شود. نوسانات هفتگی بازار آهن آلات به قرار نمودار زیر است:

تقاضا در بازار تیرآهن و میلگرد صعودی شد

نوسانات قیمت در بازار پروفیل، ناودانی و نبشی کاهش یافته است و قیمت‌ها در طول چند هفته گذشته در محدوده مشخصی ثابت بودند، ولی قیمت تیرآهن و میلگرد به شدت نوسانی است. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد تقاضا در بازار میلگرد تقویت شده است، ولی انواع مختلف میلگرد شرایط یکسانی ندارند، بعضی از آن‌ها پرتقاضاتر هستند و بعضی کم تقاضاترند. از طرفی پس از ریزش قیمت تیرآهن در طول تیرماه، تقاضا برای تیرآهن افزایش یافته است تا قیمت آن به طرز قابل ملاحظه‌ای صعودی باشد.

میلگرد

هفته اول مردادماه تقاضا برای میلگرد به سطح باورنکردنی کاهش پیدا کرده بود تا جایی که بعضی از فعالان عقیده داشتند بازار تعطیل شده است، ولی هفته دوم تقاضا بیشتر بود و در طول هفته سوم مرداد تقاضا باز هم تقویت شد تا قیمت بسیاری از انواع میلگرد صعودی شود. اکنون تقاضا در سطح پایینی قرار دارد و قابل مقایسه با ماه‌های ابتدایی سال جاری نیست، ولی در صورت ادامه‌بودن روند فعلی باید منتظر افزایش بیشتر قیمت میلگرد بود.

از طرفی باید در نظر داشت میلگرد در بازار‌های جهانی کف‌های قیمتی مهمی را یکی پس از دیگری می‌شکند و اخبار منفی نیز تمام شدنی نیست. با این حساب چشم‌انداز قیمتی بازار جهانی میلگرد مثبت نیست و فعالان منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند، ولی در داخل اگر نرخ ارز در بازار آزاد کاهشی نباشد شاید قیمت میلگرد به نوسانات جهانی واکنشی نشان ندهد.

تیرآهن

نوسانات قیمتی تیرآهن در سال ۱۴۰۲ شدید بود. ۶۰ روز ابتدای سال قیمت صعودی بود و هر هفته سقف جدیدی را می‌شکست، ولی ۶۰ روز دوم سال قیمت به شدت نزولی شد تا کف‌های حمایتی را یکی پس از دیگری از دست بدهد. پس از اینکه قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۴ به کانال ۲۳ هزار تومان وارد شد، با افزایش تقاضا مجدد قیمت تیرآهن صعودی شد تا هفته گذشته متوسط قیمت هر کیلوگرم تیرآهن بیش از ۴ درصد رشد کند. آیا روند صعودی قیمت تیرآهن ادامه دارد؟ محمد نصیری آهن‌فروش اصفهانی در پاسخ به این سوال گفت: بازار تیرآهن هیجانی شده است و این اوج‌گیری پر قدرت فروکش خواهد کرد، ما به مشتریان خود پیشنهاد کرده‌ایم فعلا خرید نکنند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده