تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۵
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۱۴۵۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت میلگرد امروز ۲۸ مرداد ۱۴۰۲/ بازار هفته را نزولی آغاز کرد

‌می‌متالز - بررسی قیمت میلگرد نشان می‌دهد در ادامه آرامش روز‌های پایانی هفته قبل، بازار ابتدای این هفته را با روند نزولی شروع کرده، هرچند قیمت‌ها نسبت به ماه قبل افزایش حدود ۱۰ درصدی داشته است.

به گزارش می‌متالز، بررسی قیمت میلگرد در بازار امروز شنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۲، نشان می‌دهد قیمت هر شاخه ۱۲ متری میلگرد آجدار ۱۰ که پرمصرف‌تر از سایر سازهاست، درب کارخانه‌های مختلف بین ۲۲ هزار و ۸۰۰ تا ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود.

این قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته افزایش قیمت جزئی داشته بین ۱.۶ تا نزدیک به شش درصدی داشته است. همچنین این قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته افزایش ۳.۸ تا نزدیک هشت درصدی داشته است. هرچند قیمت‌ها در طول ماه نوسانی بود.

قیمت هر شاخه ۱۲ متری میلگرد در سایز‌های ۱۴ تا ۳۲ نیز بین ۲۱ هزار و ۸۰۰ تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

گفتنی است در ماه‌های اخیر قیمت آهن نزولی بوده و قیمت بیشتر انواع میلگرد نسبت به سه ماه پیش کاهش یافته است. این در حالی است که معمولا به دلیل فعالیت بیشتر ساخت و ساز در فصل تابستان تقاضای این محصولات بیشتر و قیمت‌ها بالاتر است. اما در حال حاضر به دلیل رکود حاکم بر غالب بازار‌ها و افت چشمگیر ساخت و ساز‌ها از جمله در طرح مسکن ملی بازار آهن راکد است. علاوه بر رکود در بازار، قطعی برق نیز روند تولید را مختل کرده است.

کاهش جزئی قیمت میلگرد نسبت به پایان هفته گذشته

به طور کلی بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد قیمت بیشتر انواع میلگرد نسبت به روز پنج‌شنبه کاهشی بوده و این کاهش قیمت بین کمتر از یک درصد تا بالای هفت درصد در بازار دیده شده است. هرچند برخی شرکت‌ها نیز قیمت محصولات خود را در حدود یک درصد نسبت به روز قبل افزایش داده‌اند.

قیمت آهن‌آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله این فاکتور‌ها می‌توان به نوسانات قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس کالا، میزان صادرات و واردات، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و ... اشاره کرد.

بر این اساس بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار آهن که در هفته گذشته ابتدا روند نزولی و سپس روند صعودی به خود گرفته بود، در آخرین روز‌های هفته تقریبا به آرامش رسید.

در اصل هفته گذشته، انتشار اخبار مربوط به آزاد شدن زندانی‌های آمریکایی و منابع بلوکه ایران منجر به کاهش نرخ ارز و به دنبال آن کاهش جزئی قیمت برخی کالا‌ها شد. امروز هم قیمت دلار در بازار آزاد تا ساعت ۱۴ با حدود ۰.۳ درصد کاهش، نزدیک به ۴۸ هزار و ۹۰۰ تومان، در مرکز مبادله ۴۱ هزار و ۲۵۷ تومان و در صرافی ملی ۴۱ هزار و ۲۵۷ تومان اعلام شده است؛ بنابراین به نظر میٰ‌رسد اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، در هفته جاری هم قیمت برخی کالا‌های سرمایه‌ای متاثر از نرخ ارز، با ثبات یا حتی کاهش نسبی همراه باشد.

هرچند درباره آهن و میلگرد باید منتظر روز عرضه شمش بازار ماند، چراکه معمولا این عرضه جهت را مشخص می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده