تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۸
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۳۱۳۸۷۴
سرویس خبر : متالورژی و مواد
با گشایش کارگاه‌های تولید آجر در ذوب آهن اصفهان

۴۰ درصد به ظرفیت تولید آجر نسوز ایران اضافه می‌شود

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران گفت: با بهره‌برداری از کارگاه‌های آجر "شاموت" (نسوز) ذوب‌آهن اصفهان، ۴۰ درصد به ظرفیت تولید آجر نسوز در این مجموعه اضافه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، محسن پروان روز یکشنبه در سالن شرکت فرآورده‌های نسوز ایران در اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به انعقاد نخستین قرارداد همکاری بین این شرکت و ذوب‌آهن افزود: این قرارداد بین ذوب‌آهن اصفهان به عنوان مصرف‌کننده اصلی و صاحب دانش و فناوری با شرکت فرآورده‌های نسوز ایران منعقد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این قرارداد، شرکت نسوز ایران در یک اقدام جهادی از چند کارگاه شاموت و تجهیزات ذوب‌آهن که امکان تولید این نوع آجر در آن‌ها وجود دارد، استفاده خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران تصریح کرد: امروز نخستین مرحله تولید آزمایشی در کارگاه‌های آجر شاموت ذوب‌آهن با ظرفیت تولید ۱۵ هزار تُن در سال آغاز شد و در شهریور سالجاری این کارگاه به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

وی اضافه کرد: دستیابی به تولید آزمایشی آجر نسوز در مدت کمتر از ۱۰ روز، نوعی رکورد در این مجموعه محسوب می‌شود.

پروان خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ درصد از ظرفیت تولید آجر مجموعه نسوز در پرتو این طرح افزایش پیدا خواهد کرد و در مجموع حدود ۲۰ درصد به حجم تولید فرآورده‌های نسوز این مجموعه اضافه خواهد شد.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه، ظرفیت تولید مجموعه نسوز ایران تا پایان سالجاری ۸۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

پروان با اشاره به چشم‌اندازی که برای آینده این مجموعه در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: شرکت نسوز ایران علاوه بر فروش آجر‌های نسوز و مواد ویژه نسوز باید بتواند در زمینه توسعه دانش نسوز نیز گام بردارد و برای مسائل صنعتی کشور در این حوزه راه‌حل‌های کاربردی ارائه کند که در این زمینه با چند شرکت دانش بنیان مذاکره کرده‌ایم و چند محصولی که در زمان حاضر توسط ذوب‌آهن از خارج وارد می‌شود تا پایان امسال توسط شرکت ما بومی‌سازی خواهد شد.

وی اظهار داشت: شرکت فرآورده‌های نسوز ایران پس از حدود۵۰ سال تولید نسوز در کشور باید به فکر توسعه این بازار و توسعه صادرات خود باشد و به یکی از اصلی‌ترین تولید کنندگان نسوز در دنیا تبدیل شود و در زمان حاضر این ظرفیت از نظر مواد معدنی، نیروی انسانی و دانش در کشورمان وجود دارد.

به گفته وی، کشور‌های همسایه در حوزه خلیج فارس و ترکیه و آذربایجان به عنوان مصرف‌کنندگان بزرگ نسوز محسوب می‌شوند و ظرفیت تولید در این صنعت بسیار بالاست.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران تاکید کرد: نگاه ویژه‌ای به صادرات به کشور‌های همسایه در چشم انداز توسعه این شرکت وجود دارد و در یک برنامه سه تا پنج ساله، این کار انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: امکان توسعه زیاد با توجه به قرار گرفتن شرکت فرآورده‌های نسوز در بین ۲ فولادساز بزرگ ایران و خاورمیانه در این صنعت وجود دارد که موقعیتی استراتژیک را برای ما بوجود آورده است و باید از این موقعیت به بهترین نحو استفاده کنیم و بتوانیم نیاز‌های این صنایع بزرگ را برآورده سازیم.

پروان گفت: مجموعه فرآورده‌های نسوز ایران برای توسعه صنعتی، به همراهی اجتماعی نیاز دارد و بنا داریم نشست با خبرنگاران را افزایش دهیم.

شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی ۱۸۵ شرکت را در کشور در اختیار خود دارد که ۲ شرکت ذوب‌آهن و فرآورده‌های نسوز ایران در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

شرکت فرآورده‌های نسوز ایران نخستین و بزرگترین تولیدکننده آجر‌های نسوز در کشور است که از سال ۱۳۵۶ در مبارکه اصفهان شروع به فعالیت کرد.

شهرستان مبارکه در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان

عناوین برگزیده