تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۱۴۰۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان کردستان اعلام کرد؛

حمایت از واحد‌های دانش‌بنیان از اولویت‌های‌مان است/ اشتغال‌زایی حدود ۱۱ هزار نفری در شهرک‌های صنعتی کردستان

‌می‌متاز - مدیرکل صمت استان کردستان با بیان اینکه حمایت از واحد‌های تولیدی دانش‌بنیان و توسعه این واحد‌ها از اولویت‌های این اداره کل است، از فعال‌سازی ۲۶ واحد راکد با همکاری صنایع کوچک استان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «بختیار خلیقی» مدیرکل صمت استان کردستان، ضمن بیان مطلب فوق گفت: با توجه به شعار سال که مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده و تاکید هر ساله مقام معظم رهبری بر تولید، حمایت از واحد‌های تولیدی دانش‌بنیان و توسعه این واحد‌ها از اولویت‌های این اداره کل است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۲.۵ درصد از اقتصاد استان وابسته به حوزه صنعت، معدن و تجارت است و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها توانسته اشتغال‌زایی مناسبی را در استان ایجاد کند.

مدیرکل صمت استان کردستان به اشتغال ۲۳۵ هزار نفری در کردستان در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت استان اشاره کرد و افزود: میزان اشتغال‌زایی بخش صنعت در کردستان ۲۰ هزار و ۱۵۸ نفر، بخش معدن ۵ هزار و ۸۲ نفر و در حوزه تجارت نیز بیش از ۲۰۹ هزار و ۹۷۵ نفر است.

وی با بیان اینکه امسال در شعار سال به موضوع «رشد تولید» ارشاره شده، اظهار کرد: همین مساله نشان از اهمیت تولید دارد و برنامه‌ریزی علمی و متناسب با شرایط موجود در بخش تولید ضروری است.

خلیقی با عنوان اینکه در حال حاضر ۳۸ واحد تولیدی دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری مستقر شده است، ادامه داد: امسال ۳ واحد به واحد‌های صنعتی دانش بنیان استان اضافه شده است.

وی به طرح‌های پیشران در دست اجرای این اداره کل نیز اشاره کرد و یادآور شد: زنجیره فولاد بیجار و قروه، پتروشیمی بعثت بیجار، طلای سقز و فعال‌سازی معدن فرومنگنز قروه از طرح‌های پیشران استان است.

مدیرکل صمت استان کردستان در ادامه بیان کرد: با اجرای این طرح‌ها که برای بهره‌برداری از آن‌ها ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده، زمینه ایجاد ۶ هزار و ۱۰۰ شغل فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس پایش واحد‌های تولیدی و صنعتی استان از مجموع هزار و ۲۷ واحد صنعتی استان ۶۵ درصد یعنی ۶۶۹ واحد فعال است که ۱۹۹ مورد آن نیمه فعال و بقیه هم قابلیت احیا دارند، تصریح کرد کرد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال‌جاری ۲۶ واحد از واحد‌های راکد به چرخه فعالیت بازگردانده شده است.

اشتغال‌زایی حدود ۱۱ هزار نفری در شهرک‌های صنعتی کردستان

خلیقی ادامه داد: میزان اشتغال‌زایی واحد‌های به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌های صنعتی استان ۱۰ هزار و ۷۶۳ نفر بوده و تاکنون هم ۲۶ هزار میلیارد ریال برای راه‌اندازی این واحد‌ها در شهرک صنعتی استان سرمایه‌گذاری شده است.

وی با اشاره به این مطلب که ۴۲/۵ درصد اقتصاد استان وابسته به صنعت، معدن و تجارت است، افزود: در حوزه تولید و اشتغال، یک هزار و ۹۵۰ طرح سرمایه‌گذاری با اشتغال‌زایی بالغ بر ۳۱ هزار نفر تعریف شده است.

مدیرکل صمت استان کردستان اضافه کرد: در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری، تاکنون ۲۶ واحد راکد با همکاری صنایع کوچک استان فعال‌سازی شده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای حمایت همه جانبه از سرمایه‌گذاران خُرد در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۰۰ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سطح استان برگزار شده که ۳ هزار و ۱۷ مصوبه در آن‌ها صادر و ۷۵ درصد مصوبات اجرایی شده است، اظهار کرد: تاکنون ۳ هزار و ۱۷ مصوبه در راستای رفع مشکلات پیش روی واحد‌های تولیدی استان صادر شده که از این تعداد هزار و ۷۱۹ مصوبه اجرایی و ۲۸ درصد مصوبات نیز در دست اجر است.

خلیقی ادامه داد: در سال مهار تورم و رشد تولید و در راستای اجرای برنامه‌های رشد تولید، بازدیدی در قالب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید داشته‌ایم که در کل در شهرستان سقز ۱۳۰ واحد صنعتی وجود دارد که ۷۲ مورد فعال ۴۰ مورد نیمه فعال و بقیه غیر فعال هستند.

وی افزود: با توجه به نهضت فعال‌سازی واحد‌های فعال راکت در قالب کمیته داوری، برای باز پس گیری زمین‌هایی که نسبت به احداث واحد صنعتی در شرکت شهرک‌های صنعتی اقدام نشده، ورود کرده‌ایم.

مدیرکل صمت استان کردستان در این رابطه یادآورشد: خوشبختانه زمینی به مساحت ۳۸ هکتار در عصرآباد سقز به تملک شرکت شهرک‌های صنعتی درآمد که با این اقدام سرانه زمین را در سقز افزایش داده تا سرمایه‌گذاران بتوانند با خیال راحت نسبت به امر سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان سقز دارای یک شهرک صنعتی به مساحت ۶۱ هکتار و یک ناحیه صنعتی به مساحت ۳۸ هکتار واقع در شهر صاحب است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۳۲ قرارداد بهره‌برداری در این شهرک منعقد شده و ۶۲ واحد در حال حاضر فعال بوده و مابقی غیرفعال است.

خلیقی همچنین گفت: در راستای نهضت فعال‌سازی واحد‌های غیرفعال، زمین‌های مناسب موجود در شهرک‌های صنعتی به سرمایه‌گذاران واقعی تخصیص داده می‌شود.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده