تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۱
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۱۴۴۴۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تاثیر رکود بازار مسکن بر قیمت مصالح ساختمانی

‌می‌متالز - در پی کاهش معاملات و قیمت‌ها در بازار مسکن که از خردادماه ایجاد شده، قیمت‌های اعلامی نیز در مسیر کاهش تدریجی به سر می‌برد و نرخ مصالح ساختمانی نیز با افت مواجه شده است.

به گزارش می‌متالز، بازار مسکن در هفته اخیر همچنان در رکود همراه با کاهش قیمت به سر برد؛ اتفاقی که از چند عامل شامل ثبات نرخ ارز، خبر‌های مثبت درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران، کاهش نرخ مصالح ساختمانی و ثبات بازار‌های موازی نشأت می‌گیرد.

آنطور که واسطه‌های ملکی می‌گویند قیمت‌های اعلامی از سوی مالکان به طور میانگین ۱۵ درصد نسبت به خردادماه کاهش نشان می‌دهد. حتی در مواردی که سازندگان حاضر به فروش واحد‌های نوساز خود با تخفیف ۲۵ درصد هستند کسی اقدام به خرید نمی‌کند.

اثر رکود بازار مسکن بر قیمت مصالح ساختمانی

به نظر می‌رسد فعالان و سرمایه‌گذاران بازار مسکن در انتظار محرک‌های اثرگذار بر این بازار هستند تا وارد بازار شوند. این در حالی است که متغیر‌های فعلی عمدتا پالس منفی به بازار ملک می‌دهد.

کسادی معاملات مسکن باعث شده تا قیمت مصالح ساختمانی نیز تا ۱۸ درصد نسبت به تیرماه کاهش پیدا کند. برخی معتقدند این افت قیمت از رکود ساخت و ساز نشأت گرفته، اما عده‌ای دیگر اثر کاهش نرخ ارز را دلیل این افت قیمت می‌دانند.

دلالان مترصد خروج از بازار مسکن

همزمان، دولت و مجلس در پی سر و سامان دادن به بازار مسکن هستند. تامین زمین برای ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن، برخورد با مشاوران املاک متخلف و بدون مجوز، افزایش وام اوراق تا سقف ۹۶۰ میلیون تومان و پرداخت وام ودیعه مسکن از جمله برنامه‌های در دست اجرای دولت است.

به گزارش ایسنا، همچنین نمایندگان در جلسه هفته جاری ایرادات شورای نگهبان در طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی را رفع و تصویب کردند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده