تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۳۹
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۳۱۴۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو هیأت مدیره شرکت فولاد خوزستان:

24 درصد طرح جامع فولاد کشور را محقق می‌کنیم

می متالز - استان خوزستان از پتانسیل‌های قابل توجهی برای توسعه صنعت فولاد کشور برخوردار است. شرکت فولاد خوزستان جزو نخستین واحدهای فولادی کشور به‌شمار می‌رود که در اهواز احداث شد.
24 درصد طرح جامع فولاد کشور را محقق می‌کنیم

به گزارش می متالز، این شرکت نقش اثرگذاری در توسعه صنعت فولاد کشور و همچنین توسعه پایدار منطقه داشته است. با محمد حسن عرفانیان آسیایی، عضو هیأت مدیره شرکت فولاد خوزستان درخصوص حضور این شرکت در خوزستان به گفت وگو نشسته‌ایم. محمد حسن عرفانیان در این گفت‌ و گو تاکید کرد: این شرکت قصد دارد تا 24 درصد از این تولید را مدیریت کند. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 

احداث شرکت فولاد خوزستان چه مزیت‌هایی برای این استان به همراه داشته است؟

رشد صنعت فولاد کشور طی 40 سالی که از انقلاب اسلامی 57 می‌گذرد تحت تاثیر 2 مجتمع فولاد خوزستان و مبارکه اصفهان محقق شده است. ساخت شرکت فولاد خوزستان به سال‌های پیش از انقلاب باز می‌گردد که ناشی از دلایل سیاسی و با هدف کاهش تمرکز کنسرسیوم انگلیس از این استان و حضور شرکت‌های چند ملیتی و تحت مدیریت ایالات متحده آمریکا  بوده لست.

صنعت فولاد را باید ابزاری قدرتمند در دست دولتمردان دانست که زمینه‌ساز توسعه کشور است. این صنعت اشتغالزایی قابل توجهی به‌همراه دارد. همچنین در قالب ساخت زیربناهای صنعتی که اقتصادی هم هستند، زیرساخت مورد نیاز مردم نیز تامین می‌شود. درنتیجه این صنعت را باید ابزاری برای اعتلای فرهنگی یک جامعه دانست. بنابراین صنعت فولاد در استان خوزستان توانسته مسئولیت خود را در قبال جامعه ایفا کند.

حضور صنعت فولاد در یک منطقه، 3 مزیت برای آن به‌دنبال دارد؛ نخست آنکه زمینه صنعتی شدن یک منطقه را فراهم می‌کند. به‌علاوه این صنعت پر مصرف، رشد پایدار را به‌دنبال دارد. همچنین می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد قسط و عدالت اجتماعی باشد. زیرا احداث یک واحد صنعتی در هر منطقه‌ای به رشد زیرساخت منتهی می‌شود.

 

فولاد خوزستان چه سهمی در تحقق اهداف چشم‌انداز صنعت فولاد کشور دارد؟

بین سال‌های 65 تا 75 که جنگ تحمیلی رو به پایان بود و در همان سال‌های ابتدایی پس از جنگ، برنامه‌ریزی برای سازندگی کشور آغاز شد. همان  موقع نقش صنعت فولاد در توسعه کشور و سهم فولاد خوزستان در تحقق این امر مطرح شد. در آن زمان 3 پروژه فولادی شامل گروه فولاد خوزستان (گروه ملی، کاویان، اکسین و فولاد خوزستان)، ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان، شاکله صنعت فولاد کشور را تشکیل می‌دادند. در سال 63، فولاد مبارکه پیشنهاد تدوین طرحی جامع برای فولاد کشور را مطرح کرد و در ادامه مطالعات بسیاری برای ارائه این طرح جامع انجام شد؛ هرچند که این مطالعات آنچنان که باید به پختگی نرسیدند و جهت‌گیری کاملی برای آن تدوین نشد.

در نهایت تولید 55 میلیون تن فولاد برای کشور هدف‌گذاری شد و آنچه پشتوانه هدف‌گذاری تولید 55 میلیون  تن فولاد بود؛ وجود ذخایر گاز، منابع انسانی و معادن غنی سنگ آهن بود.  . در این طرح جامع، به صنعت فولاد به‌عنوان واحدهای اقتصادی نگاه شد. گفتنی است، فولاد مبارکه عنوان کرد که مدیریت 50 درصد این ظرفیت را بر عهده خواهد گرفت و مدیریت24 درصد این هدف  را گروه فولاد خوزستان و مابقی آن را ذوب آهن بر عهده گرفتند. از آن زمان به بعد، فولاد مبارکه به‌صورت درون‌زا در این مسیر گام برداشت و برای تحقق این هدف، توسعه خود را حتی خارج از استان ادامه داد. ثبات در مدیریت و انسجام در تصمیم‌گیری‌های دستگاه‌های مرتبط با عملکرد این شرکت، زمینه موفقیت آن را پدید آورده‌اند. به‌عنوان نمونه فولاد مبارکه در پروژه راه آهن بافت - بندرعباس، نیروگاه شهید رجایی یا نیروگاه‌های بندرعباس، مخابرات، شبکه گاز، راه‌اندازی معادن گل‌گهر و چادرملو تاثیر فراوانی داشت. اما تغییرات مداوم در مجموعه فولاد خوزستان و تفکیک و واگذاری در این مجموعه، مانعی در مسیر پیشبرد اهداف آن بود. با اینکه مطالعاتی برای اجرای این هدف انجام شد اما درنهایت به نتیجه مطلوبی نرسید. اما مشکلی که ما اکنون برای اجرای طرح‌های چشم‌انداز خود داریم این است که تصمیم‌گیران دولتی از پنجره متفاوتی به قضیه نگاه می‌کنند. امروزه سنگان به معادن کشور افزوده شده است، معادن مرکزی کشور همچون گل‌گهر، چادرملو و چغارت نیز توسعه یافته‌اند، بنابراین باید مجددا مطالعاتی درخصوص شبکه راه آهن، برق و .... انجام شود.

گروه فولاد خوزستان که در سال 67 از ادغام 3 واحد فولادی این استان و با مدیریت ثابت شکل گرفته بود، پس از 10 سال و با عنوان خصوصی‌سازی فروخته یا واگذار شدند. هرچند هنوز هم در مواردی این اعتقاد وجود دارد که واگذاری‌های یاد شده به بدترین شکل ممکن انجام  گرفت اما در این میان جدا کردن فولاد اکسین از فولاد خوزستان بسیار اشتباه بود. چرا که فولاد اکسین از بسیاری  جهات به فولاد خوزستان وابسته است؛ هرچند که بدون توجه و اشتباه این 2 مجموعه را جدا کرده‌اند که مشکلات متعددی به همراه داشته است. در حال حاضر نیز وصل مجدد این 2شرکت، مدعیان بسیاری دارد و مشکلات فراوانی ایجاد کرده است. اما باید خاطرنشان ساخت نگاه سیاسی و شخصی به این 2 واحد اشتباه است و مسئولان باید منافع ملی را در نظر بگیرند تا این 2 مجموعه بتوانند پیوستگی عملکرد خود را مجددا حفظ کنند.

 

عملکرد شرکت فولاد خوزستان طی 2 سال اخیر و مدیریت جناب آقای کشانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه در 2 سال اخیر، جناب مهندس کشانی توانسته‌اند از ظرفیت این شرکت به خوبی استفاده کنند. کسب سهم 24 درصدی از برنامه جامع فولاد کشور (13 میلیون تن) با جدیت بیشتری در این شرکت دنبال می‌شود. بر همین اساس در درجه نخست آنکه افزایش تولید در دستور کار قرار گرفت و بدون افزودن تجهیزات، میزان تولید محصول با رشد همراه بود. مطالعات توسعه‌ای صورت گرفته طی سال‌های قبل گردآوری شدند و توسعه زیر سقف مورد توجه قرار گرفت. واحد مگامدول آهن اسفنجی زمزم 3 کلنگ‌زنی شد. با هدف تکمیل زنجیره فولاد در این شرکت نیز معدنی در منطقه سنگان خریداری شد. الحاق فولاد اکسین به فولاد خوزستان به‌صورت جدی دنبال می‌شود. انتظار می‌رود تصمیم‌گیران امر نیز از ارائه نظرات سیاسی و شخصی خودداری کنند و زمینه توسعه هرچه بیشتر صنعت فولاد این استان را فراهم آورند. بدون شک نتایج مثبت این تصمیم‌گیری، منفعت کل کشور را به دنبال دارد. امید است با ثبات مدیریت در این مجموعه، اهداف در نظر گرفته شده برای آن محقق شوند.

عناوین برگزیده