تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۴۰
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۱۴۸۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار سرمایه کشور به افق و چشم‌انداز تولید و سرمایه گذاری وابسته است

‌می‌متالز - یک استاد اقتصاد بیان کرد: پس از تحریم اگر فضا برای سرمایه‌گذاری مناسب باشد، در میان مدت و بلندمدت بازار سرمایه اولین جایی است که واکنش مثبت به آن نشان می‌دهد و رشد و توسعه را در بخش تولید و سرمایه گذاری شاهد خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، مرتضی افقه، استاد اقتصاد با بیان اینکه مهمترین چالش اقتصاد کشور وابستگی شدید اقتصاد به درآمد‌های نفتی است گفت: مهمترین چالش کشور وابستگی اقتصاد به فروش و درآمد‌های نفتی است و تا زمانی که قطع وابستگی به این درآمد‌ها محقق نشود اقتصاد کشور از آسیب جدی دور نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اغلب شاخص‌های اقتصادی متاثر از همین موضوع است، ادامه داد: پس از تحریم اقتصادی، شاخص‌های اقتصادی، چون بیکاری، تورم، میزان سرمایه گذاری و نرخ رشد اقتصادی به شدت دچار مشکل شد که پیش‌بینی می‌شود با رفع تحریم و مراودات مالی در کوتاه مدت شرایط به حالت عادی باز خواهد گشت.

به گفته این استاد دانشگاه؛ نرخ رشد اقتصادی، نرخ رشدی است که می‌تواند در افق زمانی تعیین شده اهداف سند چشم انداز را محقق کند، این نرخ رشد از کمترین نوسان برخوردار است و به صورت پیوسته و مستمر موجبات افزایش تولید و رفاه مردم را فراهم می‌کند.

افقه با یادآوری اینکه اگر در آینده تحریم و مشکل مراودات مالی حل شود مشکلات به صورت کوتاه‌مدت حل خواهد شد، عنوان کرد: اگر تحولات عمیق سیاسی، اجتماعی و نگرشی نسبت به اقتصاد اتفاق نیفتد برای بلندمدت همچنان وابسته به نفت خواهیم بود.

وی تاکید کرد: در بلندمدت باید تحولات ساختاری صورت گیرد تا اقتصاد روی چرخه درستی قرار گیرد، چرا که همه متغیر‌ها از جمله بازار سرمایه متاثر از این موضوع است.

استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: بازار سرمایه کشور به افق و چشم‌انداز تولید و سرمایه‌گذاری وابسته است؛ چرا که سرمایه‌گذاری شاخص مهمی برای تولید محسوب می‌شود و مادامی که شرایط تحریمی حل نشود، بازار سرمایه هم تحت تاثیر نوسانات فصلی و سیاست‌های کوتاه مدت قرار می‌گیرد.

افقه گفت: پس از تحریم اگر فضا برای سرمایه‌گذاری مناسب باشد، در میان‌مدت و بلندمدت بازار سرمایه اولین جایی است که واکنش مثبت به آن نشان داده و رشد خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده