تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۶
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۱۵۵۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاوان دادن سهامداران با جزیره‌ای عمل کردن مسوولین

‌می‌متالز - بخشی از وضعیت بازار به دلیل عدم اعتماد لازم در بازار جهت جذب سرمایه گذار است. یعنی متغیر‌های موجود ثبات ندارند تا سرمایه گذار در مقایسه با سایر بازار‌ها حداقل اطمینانی را داشته باشد تا در آن سرمایه گذاری کند.

به گزارش می‌متالز، در یک بازار شفاف که برآورد‌ها و ابزار پیش بینی دچار تزلزل و عدم پیش بینی می‌شود عملا شفافیت هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد، در حالی که هنوز در مقایسه با بازار‌های موازی اولویت لازم را دارد.

همچنین عوامل اقتصادی نیز تاثیرگذار است از جمله نرخ ارز و سیاست‌های دولت در بخش‌های مختلف صنعتی به ویژه نرخ خوراک و برق. در بخش برق هم هنوز نتوانسته‌اند امکان سرمایه گذاری را برای سرمایه‌گذاران توجیه کنند، در صنایع بالا دستی که در گذشته توجیه پذیر بودند مثل پتروشیمی و پالایشگاه و فولاد و ... عملا با اتفاقاتی که در چند ماه اخیر رخ داده است طبیعتا صنایع دیگری که می‌توانستند اولویت داشته باشند هم از بین رفته‌اند.

با این وجود یک طرفه نمی‌توان به قاضی رفت، کسانی که این ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌ها را صادر می‌کنند می‌توانند اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تر را در اختیار بازار قرار دهند تا بازار هم بتواند تصمیم گیری‌های درست و منطقی خود را داشته باشد. این عوامل در کنار بحث اطمینان می‌تواند تاثیر گذار باشد. نیاز به یک همیت همه جانبه است یعنی باید برای اولویت دادن، همفکری و همراهی صورت گیرد و نباید جزیره‌ای تصمیم گرفته شود. اگر در بحث نرخ خوراک هم همراهی و همفکری صورت می‌گرفت شاید بازار را تحت تاثیر قرار می‌داد، اما اثراتش به این حد نمی‌رسید.

سیروان امینی - کارشناس بازار سرمایه

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده