تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۱۶۷۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار کرمان:

شرکت‌های معدنی از رانت انرژی استفاده می‌کنند/ لزوم اجرای ماده ۲۰ قانون معادن

‌می‌متالز - استاندار کرمان با اشاره به اینکه عمده درآمد شرکت‌های معدنی ناشی از رانت انرژی ارزانی است که استفاده می‌کنند که شامل آب، برق و گاز است، گفت: چرا باید این شرکت‌های معدنی از این رانت استفاده کند و از سوی دیگر ما برق کشاورزان را قطع کنیم؟

به گزارش می‌متالز، محمدمهدی فداکار امروز ۱۸ شهریورماه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی موانع معدن کاری مدرن در استان اظهار کرد: تقریبا جایی در استان کرمان آزاد نیست و به عنوان محدوده معدنی ثبت شده و بعضا به نام یک پیرزن معدن ثبت است و مسئله عجیبی‌ست.

وی با بیان اینکه ماده ۲۰ قانون معادن بخش مترقی است که اجرایی نشده، افزود: نخستین جایی که بیشترین پهنه‌های استان کرمان را در اختیار دارد و کاری انجام نداده، ایمیدرو است و باید این محدوده‌ها پس گرفته شود و استان دارد پیگیری می‌کند؛ باید ماده ۲۰ اجرایی شود و همه نهاد‌ها از جمله سازمان بازرسی و ... باید ورود کنند.

فداکار با اشاره به اینکه عمده درآمد شرکت‌های معدنی ناشی از رانت انرژی ارزانی است که استفاده می‌کنند که شامل آب، برق و گاز است، تصریح کرد: چرا باید این شرکت‌های معدنی از این رانت استفاده کند و از سوی دیگر ما برق کشاورزان را قطع کنیم؟ مجبور نیستیم این رانت را بدهیم.

استاندار کرمان با تاکید بر لزوم افزایش بهره‌وری در معادن بیان کرد: ما کاتد صادر می‌کنیم و کاری نمی‌کنیم و مفتول معمولی تولید نمی‌شود در حالی که می‌توانیم با ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری، مجموعه‌ای مانند مس شهید باهنر ایجاد کنیم که علاوه بر توسعه صنایع پایین دستی و تولید محصولات مختلف، مسئله اشتغال جوانان استان را نیز حل کنیم لذا ضرورتی به افزایش تولید کاتد نیست.

وی در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: عمده معادن از ظرفیت قانونی تبصره پنج ماده ۱۴ در زمینه سرمایه‌گذاری، افزایش بهره‌وری، ارتقاء تکنولوژی و ... استفاده نمی‌کنند.

فداکار با بیان اینکه هم به تجهیزات و هم دانش فنی در معادن استان کرمان نیاز داریم، افزود: مسئله معارضان محلی معادن، کار را کُند کرده و معاونت اقتصادی استانداری در حال پیگیری این موضوع است ضمن اینکه بحث محدوده‌های بلوکه شده توسط انرژی اتمی را پیگیری خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده