تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۲
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۱۷۲۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی؛ فرصتی برای توسعه بازار سرمایه

‌می‌متالز - مدیرعامل تامین سرمایه دماوند عنوان کرد: ۳۴ درصد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دنیا صندوق‌های سهامی هستند، در حالیکه در بازار سرمایه کشور درصد صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی نسبت به کل صندوق‌ها حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد است.

به گزارش می‌متالز، میثم فدایی مدیرعامل تامین سرمایه دماوند در برنامه دورهمی فردای اقتصاد با موضوع "ماجرای انحصار مجوز‌های بورسی؛ شایعه یا واقعیت؟ " با ارائه گزارش سالانه کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری آمریکا و اینکه گزارش مفصلی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مجوزها، حجم و... است، گفت: در سال ۲۰۲۲ کل حجم صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظارت در دنیا ۶۰ تریلیون دلار بوده که در آمریکا این موضوع ۲۸.۶ تریلیون، در اروپا ۱۹.۰۱ تریلیون و در آسیا ۹.۱ و بقیه دنیا ۳.۴ تریلیون دلار بوده است.

وی افزود: ترکیب صندوق‌های سرمایه‌گذاری در آمریکا ۲۸.۹ تریلیون دلار است.

به گفته مدیرعامل تامین سرمایه دماوند؛ در آمریکا به عنوان یک اقتصاد بازار محور، ۳۳ درصد بازار سهام آمریکا دست صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

وی با یادآوری اینکه ۳۳ درصد بازار آمریکا، سهامداری عمده شرکت‌ها در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، عنوان کرد: در آمریکا ۷۱.۷ میلیون خانوار صندوق سرمایه‌گذاری دارند.

وی اضافه کرد: درصد خانواری که صندوق سرمایه‌گذاری دارند ۵۴.۷ درصد است. به این معنا که نصف خانوار‌های آمریکا صندوق سرمایه‌گذاری دارند.

فدایی گفت: به طور متوسط ۱۲۵ هزار دلار سرمایه‌گذاری هر فرد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

وی تصریح کرد: اقتصاد آن‌ها بازار محور است به طوری که به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم تمایل دارند.

مدیرعامل تامین سرمایه دماوند اظهار کرد: ۳۴ درصد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دنیا صندوق‌های سهامی هستند، در صورتی که اصلا در بازار سرمایه کشور درصد صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی نسبت به کل صندوق‌ها حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد است.

وی عنوان کرد: حجم صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سال ۲۰۱۲، سهم آن‌ها از ۲۱ درصد به ۲۶ درصد رسیده است در صورتی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشور هنوز سهم در بازار سهام ندارند و در بازار اوراق قرضه سهم بسزایی دارند.

فدایی مطرح کرد: در آمریکا ۲۰ درصد ذخیره افراد در صندوق‌ها اتفاق افتاده و فقط ۱۴ درصد در شبکه بانکی اتفاق افتاده؛ اما در یک اقتصاد بانک‌محور، چون ژاپن ۵۵ درصد در بانک‌ها و ۴ در بازار سرمایه سرمایه‌ها ذخیره شده است.

وی ادامه داد: باید با استفاده از فرصتی که در بازار سرمایه با وجود طیف گسترده صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شده، اجازه داد این نسبت در کشور ما افزایش یابد.

فدایی افزود؛ در سال ۲۰۱۲، ۲۲ درصد حجم صندوق‌ها صندوق‌های شاخصی بوده است. این سهم در سال ۲۰۲۲ به ۴۶ درصد رسیده است.

وی در پایان گفت: برای درخواست مجوز به منظور صندوق باید استراتژی خاصی داشته باشیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده