تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۱۷۵۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

«بیانیه اختتامیه پنجمین جشنواره ملی بورس و رسانه»

‌می‌متالز - ما یقین داریم، توانائی و توانمندی روزنامه‌نگاران مالی در کشور، بیش از آثاری است که در این دوره، مورد داوری قرار گرفته است. با توجه به سابقه فعالیت رسانه‌های مالی در بازار سرمایه؛ انتظار داوران، از بُعد کیفی، فراتر از آثاری بود که دریافت و بررسی شد. با این حال، در میان آثار مورد بررسی، موارد نویدبخشی مشاهده میشود که نشان از آیندهِ روشن شماری از مولفان و روایان خبر دارد.

به گزارش می‌متالز، «بیانیه اختتامیه پنجمین جشنواره ملی بورس و رسانه» توسط محسن ایلچی قرائت شد.

رسانه‌ها، نقش بی‌بدیلی در توسعه کمی و کیفی بازار سرمایه داشته و دارند. خبرنگاران، راویان همیشگی واقعیت‌ها، عینیت‌ها و حقایق هستند. اینان باتلاشی خستگی ناپذیر و صادقانه، نقش موثری در ارتقای سواد مالی و اتخاذ تصمیمات اقتصادی صحیح افراد جامعه در مقاطع مهم زندگی فردی و اجتماعی دارند. هیات داوران پنجمین جشنواره ملی بورس و رسانه، با عنایت به نقش و کارکرد رسانه‌ها در توسعه ابعاد کمی و کیفی بازار سرمایه، بیانیه خویش را قرائت می‌کند:

ما یقین داریم، توانائی و توانمندی روزنامه‌نگاران مالی درکشور، بیش از آثاری است که در این دوره، مورد داوری قرار گرفته است. با توجه به سابقه فعالیت رسانه‌های مالی در بازار سرمایه؛ انتظار داوران، از بُعد کیفی، فراتر از آثاری بود که دریافت و بررسی شد. با این حال، در میان آثار مورد بررسی، موارد نویدبخشی مشاهده می‌شود که نشان از آیندهِ روشن شماری از مولفان و روایان خبر دارد.

با بیان این مقدمه؛ به تفکیک نظرات داوران درخصوص بخش‌های مختلف به اختصار بیان می‌شود:

یکم؛ خبر و خبرنویسی به عنوان محوری‌ترین قالب در روزنامه‌نگاری با چالش‌های جدی در انتخاب سوژه، انتخاب سبک، پردازش محتوا و از همه مهمتر فقدان نوآوری در انتخاب زاویه دید و سوژه روبروست. غالب آثاری که در این بخش دریافت شد، حتی با اغماض قابلیت انتخاب و معرفی نداشت.

دوم؛ بی‌توجهی به انتخاب فرم و سبک در بخش گزارش‌های دریافتی مشهود بود و آثار دریافتی با استاندارد‌های نگارشِ یک گزارش خوب، فاصله فراوانی داشته است.

سوم؛ در بخش مصاحبه، شمار مصاحبه‌های صریح و چالشی، اندک و در مقابل، غالبا مصاحبه‌هائی دریافت شد که از صراحت لازم برای طرح یک موضوع جذاب، برخوردار نبودند.

چهارم؛ در بخش نگارش تیتر، آثاری مورد بررسی قرار گرفت که در مقایسه با سایر بخش‌های جشنواره، از وضعیت رقابتی و متعادلی برخوردار بودند.

پنجم؛ در بخش مقالات، محتوا نسبت به فرم بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؛ بنابراین داوران، شاهد آثار مطلوب‌تری بودند که انتظار می‌رود، در آینده این قالب روزنامه‌نگاری، نقش موثری در سیاستگذاری و تصمیمگیری‌های خرد و کلان بازار سرمایه داشته باشد.

ششم؛ در بخش تولیدات تصویری، کیفیت آثار ازمنظر رعایت انتخاب اصول شکلی و محتوائی، در وضعیت رقابتی قرار داشته و انتخاب آثار با نکته سنجی‌ها و وسواس بیشتری انجام شده است.

هفتم؛ آثار مرتبط با شبکه‌های اجتماعی اندک، اما نویدبخش آثاری با کیفیت بهتر درجشنواره‌های بعدی بود.

هشتم؛ رعایت دستور نگارش زبان و ادبیات فارسی به ویژه برای قالب‌های روزنامه‌نگاری قبل از انتشار و اشتراک‌گذاری محتوا از سوی ارسال‌کنندگان آثار، امری محسوس و ملموس است.

اما ما در کدام مقطع تاریخی قرار داریم؛ آثار ارسالی به جشنواره حاضر، بازتابی از واقعیت موجود رسانه‌های مالی است، انقطاع نسلی میان روزنامه‌نگاران پیشکسوت و مجرّب با خبرنگاران و نویسندگان رسانه‌های نوپدید، یکی از همین واقعیت‌های مشهود است که می‌تواند فرصت و چالشی توأمان را به‌همراه آورد. پیوند میان مهارت‌های روزنامه‌نگاران جوان در استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی با مهارت‌های فنی، بینشی و نوشتاری روزنامه‌نگاران پیشکسوت، ارمغانی برای برپایی جشنواره‌های بعدی با آثاری کیفی‌تر، خواهد بود.

ما داوران پنجمین جشنواره بورس و رسانه؛ بر این باور هستیم که با هدف پرهیز از یک غلفت بزرگ در بزنگاه تاریخی؛ برگزاری دوره‌های آموزش روزنامه‌نگاری مالی، یعنی، ترکیب فنون حرف‌های با مفاهیم دانش مالی و اقتصادی برای کارگزاران عرصه رسانه‌های مالی، رویکردی الزامیست. چنین آموزه‌هائی، میتواند به غنای آثار رسانه‌ای در آینده، کمک شایانی کند.

اعضای هیات داوران پنجمین جشنواره ملی بورس و رسانه:

  • حسین عبده تبریزی
  • سعید مستشار
  • اکبر نصرالهی
  • بهنام بهزاد فر
  • محسن ایلچی

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده