تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۰۳
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۱۳۸۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

معرفی یک مسیر استاندارد به خبرنگاران با برگزاری جشنواره ملی بورس و رسانه

‌می‌متالز - مدرس روزنامه‌نگاری اقتصادی و مالی گفت: یک جشنواره تخصصی در حوزه رسانه‌های بورسی بسیار ارزشمند است، به سبب آنکه مسیر استاندارد و رویکرد آزاد را به خبرنگاران نشان می‌دهد. یکی از نتایج برگزاری جشنواره بورس و رسانه می‌تواند شناسایی سطح استاندارد‌های شخصی باشد، زیرا آثار خبرنگاران بدون یک نبرد رو در رو، در یک رقابت شرکت داده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، محسن ایلچی مدرس روزنامه‌نگاری اقتصادی و مالی در خصوص اهمیت برگزاری رویدادی در حوزه بورس و رسانه، اظهار کرد: الزامی برای برگزاری جشنوراه بورس و رسانه وجود ندارد، اما این جشنواره دستاورد‌هایی داشته که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

وی افزود: در بازار سرمایه ایران و سایر کشوها، اطلاعات و نهاد‌هایی که این اطلاعات را تهیه و منتشر می‌کنند نقش به سزایی دارند.

ایلچی تصریح کرد: تمام رسانه‌ها در بازار سرمایه نقش مهمی را ایفا می‌کنند. به سبب آنکه بازیگران بازار‌های مالی و نهاد‌های مالی، سیاست‌گذاران، اشخاص حقیقی و حقوقی تصمیمات خود را غالبا براساس اطلاعیه‌ها اخبار، اطلاعیه‌ها و حتی شایعه‌ها اتخاذ می‌کنند، پس بنابر مسائل مذکور نمی‌توان نهاد بازار سرمایه را از رسانه جدا کرد.

این فعال حوزه ارتباطات تاکید کرد: ابتکار عملی که سازمان بورس در راستای برگزاری جشنواره بورس و رسانه اجرا کرده است، در اصل نوعی پاسداشت عملکرد رسانه (مکتوب، تصویری، رسانه‌های اجتماعی و...) به حساب می‌آید.

مدرس روزنامه‌نگاری اقتصادی و مالی گفت: در جشنواره بورس و رسانه، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به صورت خود اظهاری آثاری را که از منظر خودشان مطلوب بوده و از سطح استاندارد قابل توجهی برخوردار است برای جشنواره ارسال می‌کنند، که با این امر یک بار دیگر نبض رسانه در بازار احیا شود.

وی درمورد چالش‌های فعالیت در حوزه روزنامه‌نگاری اقتصادی در ایران، مطرح کرد: متاسفانه در ایران به سبب غفلت سیاست‌گذاران، نه تنها انجمن اقتصادی بلکه دانشکده‌ای در حوزه روزنامه‌نگاران اقتصادی نیز تاسیس نشده است.

مدرس روزنامه‌نگاری اقتصادی و مالی تاکید کرد: حال با وجود کمبود‌های مذکور برگزاری یک جشنواره تخصصی در حوزه اقتصاد بسیار ارزشمند است، به سبب آنکه مسیر استاندارد و رویکرد آزاد را به خبرنگاران نشان می‌دهد.

ایلچی گفت: جشنواره بورس فضایی را فراهم آورده تا خبرنگاران خود را به منظور رقابت با آثار تولیدی در این حوزه به محک بگذارند و مطرح شوند. طی دوسال اخیر که این جشنواره برگزار نشد، متاسفانه خلا آن به طور کامل قابل لمس بود.

وی در خصوص تاثیر برگزاری جشنواره بورس و رسانه بر کیفیت اخبار و آثار تولیدی رسانه‌ها اعم از مکتوب یا غیر مکتوب، مطرح کرد: یکی از نتایج برگزاری جشنواره بورس و رسانه می‌تواند شناسایی سطح استاندارد‌های شخصی باشد، زیرا بی آنکه خبرنگار یا روزنامه‌نگار در یک نبرد رو در رو قرار گیرد، آثارش در یک رقابت شرکت داده می‌شود.

مدرس روزنامه‌نگاری اقتصادی و مالی تاکید کرد: براساس مشاهدات، الزاما جشنواره بورس و رسانه نمی‌تواند معیار و محکی برای حد تعالی یک رسانه یا خبرنگار باشد، زیرا برخی اشخاص تمایلی برای حضور ندارند؛ اما به لحاظ کارشناسی می‌توان گفت بهتر است تمام خبرنگاران اعم از خبرنگاران با سابقه و جوان در این جشنواره حضور یابند، زیرا این امر به مرور موجب تعیین جایگاه و سطح خبرنگاران و رسانه می‌شود.

وی بیان کرد: بازار سرمایه تنها برای پیشنهاد‌های مالی، ارکان، کارگزاری، سبدگردان، صندوق‌ها و ... نیست، بلکه رسانه هم در این بین از جایگاه بالایی برخوردار بوده؛ اما متاسفانه با نظام عام‌نویسی و بسیاری از چالش‌های دیگر نظام رسانه‌ای تحت الشعاع قرار گرفته است.

مدرس روزنامه‌نگاری اقتصادی و مالی در خصوص مهم‌ترین چالش جشنواره بورس و رسانه برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، مطرح کرد: متاسفانه اغلب خبرنگاران وقتی آثارشان را برای جشنواره می‌فرستند در صورت عدم کسب رتبه ناامید می‌شوند و از تلاش دست می‌کشند، در حالی که انتخاب نشدن در یک جشنواره نمی‌تواند ملاک درستی برای سنجش کار خبرنگار یا روزنامه‌نگار باشد

ایلچی در پایان گفت: در حوزه خبری، مهم‌ترین رقیب خبرنگار خودش است و خبرنگاران می‌بایست در صورت کسب رتبه، در راستای حفظ آن هم تلاش کنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده