تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۰
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۸۷۹۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بورس اعلام کرد:

ورود ایران به لیست سیاه FATF تاثیری روی بورس نگذاشت

می متالز - یک کارشناس بورس گفت: کارگروه FATF و اتفاقات پیرامون آن علیه ایران تقریبا هیچ تاثیری روی بازار سرمایه ندارد و اندک تاثیری که گذاشته بود مربوط به مدت ها پیش بود.
ورود ایران به لیست سیاه FATF تاثیری روی بورس نگذاشت

به گزارش می متالز، بهنام بهزاد فر مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در پاسخ به تاثیرات قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF  گفت: این کارگروه و اتفاقات پیرامون آن علیه ایران تقریبا هیچ تاثیری روی بازار سرمایه ندارد و اندک تاثیری که گذاشته بود مربوط به مدت ها پیش بود.
بهزاد فر در پاسخ به تاثیرات منفی شیوع کرونا بر بورس کالا نیز گفت: این ویروس روی بازار سرمایه تاثیر منفی گذاشته است و در این راستا بورس های جهان افت داشتند.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال شاخص «داوجونز» بیش از 13 و نیم درصد در هشت روز گذشته افت داشته است و دیگر بورس های جهان منفی بوده است. بورس ایران نیز روز شنبه 3.5 درصد منفی بوده است.
بهزادفردر پاسخ به این سوال که منفی بودن بورس نشانه مثبت یا منفی است، گفت: بررسی این موضوع از چند بعد شاید اتفاق بدی محسوب نمی شود. یک دلیل این است که سرمایه گذاران رشد خیلی خوبی را از ابتدای سال تجربه کردند.

وی افزود: سکه بهار آزادی از ابتدای سال حدود 13 درصد مثبت بوده است، مسکن حدود 30 درصد مثبت بوده است و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 183 درصد و دلار 11 درصد و تورم نیز 19 درصد رشد داشته اند و بنابراین منفی بودن روز شنبه بورس از این نظر که شناسایی سود کردند، اتفاق بدی نیست.
بهزادفر گفت: منفی شدن بورس در روز شنبه اتفاق سیستماتیک کل بورس های جهان است که به دلیل شیوع ویروس کرونا رخ داده است و این موضوع مربوط به اقتصاد ایران نیست و این موضوع پیش بینی نیز می شد با توجه به اینکه کرونا در ایران نیز شیوع یافته است، این رشد منفی اتفاق بیافتد و بنابراین این کاهش ارزش منفی نیست.
مدیر آموزش شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با اشاره به کاهش قیمت طلا تصریح کرد: هم طلا و هم دلار شاهد افت قیمت بودند و در کنار آن بازار سرمایه نیز کاهش یافته است. عموما اینگونه است که دلار و طلا رشد می کرده و بعد از حدود سه ماه نیز بازار سرمایه رشد می کرد که این تاخیر به دلیل نبود تحلیلگران بود اما الان تحلیلگران زیادی در بازار سرمایه حضور دارند و اثرات افزایش یا افت قیمت دلار را بلافاصله روی سهام شرکت ها تخمین می زنند و به همین جهت تغییر ارزش سهام ها، همزمان با تغییر قیمت دلار و طلا شده است.

عناوین برگزیده