تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۸
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۱۷۸۰۲
سرویس خبر : زمین شناسی
با هدف ایجاد کتابخانه طیفی کشور:

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور داده‌های یکپارچه فراطیفی تولید می‌کند

‌می‌متالز - در راستای ورود فن‌آوری‌های نوین در حوزه اکتشاف ذخایر معدنی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور طی برنامه هفتم توسعه اقدام به تولید داده‌های فراطیفی (هایپراسپکترال) در کشور خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان با بیان این مطلب گفت: تولید و بکارگیری داده‌های نوین و کاربردی در حوزه زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در مقیاس ملی از وظایف حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است که با سرمایه‌گذاری دولت و در جهت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در فرآیند اکتشاف و معدنکاری صورت می‌گیرد.

علیرضا شهیدی افزود: همزمان با تولید داده‌های ژئوفیزیک هوایی که برای شناسایی ذخایر پنهان و عمقی معدنی به کار می‌رود، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور طی برنامه‌ریزی منسجم و بسیج امکانات و تخصص‌ها اقدام به تعریف پروژه ملی تولید داده‌های فراطیفی در کشور همزمان با شروع برنامه هفتم توسعه کرده که مراحل اجرایی آن آغاز شده و امیدواریم طی برنامه پنجساله اولویت اول اکتشافی کشور را مورد پیمایش این روش قرار دهیم.

به گفته وی، هایپراسپکترال روشی نوین برای طیف‌سنجی سنگ‌ها و کانی‌ها و در جهت ایجاد کتابخانه طیفی کشور با هدف تدقیق فرآیند اکتشاف و زمین‌شناسی است که مطابق استاندارد‌های روز بین‌المللی در کشور به اجرا در می‌آید.

معاون وزیر صمت، با اشاره به تعامل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با مجموعه‌های دانش‌بنیان افزود: فرآیند تولید داده‌های هایپراسپکترال حاصل همکاری دوجانبه با یکی از مجموعه‌های موفق دانش‌بنیان در کشور است که با بکارگیری تجهیزات و هواپیمای مناسب منجر به افزایش سرعت و استمرار برداشت خواهد شد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ابراز امیدواری کرد که نتایج و دستاورد‌های اجرای این طرح ملی موجب تحول در حوزه اکتشاف ذخایر معدنی جدید در کشور شود.

منبع: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده