تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۳
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۱۸۳۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان چهارمحال و بختیاری مطرح کرد؛

برخورداری ۱۰ درصد صنعت چهارمحال و بختیاری از گواهی فنی و مهندسی/ راه‌اندازی مجدد یک کارخانه پس از ۱۳ ماه

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که ۱۰ درصد واحد‌های صنعتی این استان دارای گواهی فنی و مهندسی هستند.

به گزارش می‌متالز، ضمن بیان مطلب فوق گفت: شکل‌گیری واحد‌های تحقیق و توسعه درسال‌های اخیر در واحد‌های صنعتی استان با استقبال خوب شرکت‌ها همراه شده، به‌طوری‌که از حدود هزار واحد صنعتی فعال در این استان، ۱۰۰ کارخانه دارای واحد تحقیق و توسعه هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک شرکت فعال فنی و مهندسی استان در حوزه ماشین‌سازی در بین ۲۶ واحد برتر کشور در حوزه واحد تحقیق و توسعه معرفی شد، افزود: با بهبود محصولات تولیدی از طریق نفوذ دانش و فن‌آوری، واحد‌های صنعتی به درآمد بیشتری دست پیدا می‌کنند و نه تنها محصول باکیفیت‌تری به بازار عرضه می‌شود بلکه رونق اشتغال و تولید را نیز به همراه دارد.

مدیرکل صمت استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: اگر چه دریافت مجوز واحد تحقیق و توسعه در واحد‌های صنعتی شرایط و استاندارد‌های خاص خود را دارد، اما چنانچه هر واحدی موفق به‌دریافت مجوز این واحد شود ازنظر مالی و اقتصادی رشد قابل توجهی می‌کند.

وی ادامه داد: واحد‌های فنی و مهندسی درسامانه اینترنتی daneshbonyan.ir ثبت‌نام و پس از انجام ۹ گام و در صورت تایید فعالیت‌های خود را در این حوزه آغاز کنند.

رحمتی با بیان اینکه در حال حاضر از ۱۶۵ شرکت دانش‌بنیان در استان، ۴۰ درصد این شرکت‌ها در حوزه صنعت فعالیت دارند، یادآورشد: واحد‌های شاخصی همچون نساجی تولیدکننده چادر مشکی، تولید شیرخشک، یک واحد خوراک آبزیان، یک شرکت فنی و یک شرکت مهندسی شهرکرد از ظرفیت‌های دانش‌‎بنیان محققان و مخترعان استفاده می‌شود.

راه‌اندازی مجدد یک کارخانه پس از ۱۳ ماه

وی در ادامه با اشاره به اینکه کارخانه خمیرمایه ناغان پس از سیزده ماه تعطیلی، دوباره راه‌اندازی شد، خاطرنشان کرد: پس از ۲۳ سال رهاسازی پساب این کارخانه در طبیعت، با تدبیر اندیشیده شده، این روند متوقف شد و هم‌اکنون هیچ پسابی از این کارخانه خارج نمی‌شود.

مدیرکل صمت استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این اقدام پس از سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد تومانی و ایجاد خط تولید وینانس میسر شده تاکید کرد: وینانس محصول بدست آمده از تعریض پساب کارخانه و دارای ۱۷ کاربری از جمله استفاده در خوراک دام و کود ارگانیک کشاورزی است.

وی در ادامه تصریح کرد: مخازن پساب این کارخانه هم به‌طور کامل تخلیه و تبدیل به وینانس و به واحد‌های فرآوری خوراک دام و طیور در استان‌های خراسان‌رضوی، قزوین و فارس فروخته شده است.

رحمتی با اشاره به اینکه آب حاصل از بازچرخانی تولید در مصارف صنعتی داخلی استفاده خواهد شد، گفت: با تایید اداره کل محیط زیست استان و پس از موافقت مقام قضایی این کارخانه رفع پلمپ و متناسب با ظرفیت خط وینانس، تولید محصول خمیرمایه را آغاز خواهد کرد.

گفتنی است، کارخانه خمیر مایه ناغان ظرفیت تولید سالانه بیش از چهارهزار تن محصول را دارد و زمینه اشتغال مستقیم ۱۵۰ نفر وهزار نفر را غیرمستقیم را فراهم کرده است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده