تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۶
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۳۱۸۴۵۴
اهداف نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان تشریح شد؛

هم‌افزایی ظرفیت‌ها در مسیر ایجاد بازار رقابتی و صادراتی برای دانش‌بنیان‌ها

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر فن‌آوری و نوآوری وزارت صمت هم‌اندیشی و هم‌افزایی جهت رفع موانع و ایجاد بازار رقابتی و صادراتی برای تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان را از مهمترین اهداف برگزاری نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان برشمرد.

به گزارش می‌متالز، نشست خبری نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان ظهر امروز سه‌شنبه با حضور «علی بابایی» مدیرکل دفتر فن‌آوری و نوآوری وزارت صمت در محل ستاد وزارت صمت برگزار شد.

در این نشست، مدیرکل دفتر فن‌آوری و نوآوری وزارت صمت موضوعاتی از جمله «تعریف سازوکار‌های جدید برای شرکت‌های پیشگام دانش‌بنیان با هدف رشد سریع آن‌ها از طریق رفع موانع اصلی رشد، ایجاد بازار بزرگ و توسعه صادرات»، «حل مسائل استراتژیک کشور از طریق سیگنال‌دهی درست با تعریف ابرپروژه‌های ملی عملیاتی و کاهش عدم قطعیت سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان»، «تعریف ابزار‌های مشوق-فشار جهت هدایت ابرشرکت‌ها به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مقیاس بویژه در بخش تحقیق و توسعه و «بسیج سازمان‌های تابعه و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌های ملی» را به‌عنوان اهداف برگزاری نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان بیان کرد.

وی همچنین از حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر اقتصاد، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری و معاون علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در این همایش خبر داد و اعلام کرد: از حدود ۱۵۰ شرکت بزرگ دانش‌بنیان، روسای دانشگاه‌ها، پارک‌ها و دفاتر ارتباط با صنعت، کارگزاران معاونت علمی و مدیران اندیشکده‌ها برای حضور در این همایش که روز پنجشنبه هفته جاری برگزار می‌شود، دعوت شده است.

بابایی در ادامه به تجربه و برنامه‌های جامع وزیر صنعت، معدن و تجارت در مسیر تولید فن‌آورانه و دانش‌بنیان محور اشاره کرد و افزود: وزیر صمت توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه آن‌ها دارد، از همین‌رو با تاکید وی مقرر شد که نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با محوریت وزارت صمت و در همکاری با وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اطلاعات و معاونت فن‌آوری ریاست جمهوری برگزار شود.

وی با بیان اینکه در این رویداد روی سه حوزه شرکت‌های بزرگ معدنی، صنایع معدنی و خودروسازی بزرگ تمرکز شده است، اضافه کرد: در رویداد‌های بعدی می‌توان بر حضور شرکت‌های بزرگ در دیگر صنایع همچون لوازم خانگی و... تمرکز داشت.

مدیرکل دفتر فن‌آوری و نوآوری وزارت صمت با اشاره به اینکه در این رویداد از بسته اعتبارات و مشوق‌های حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان نیز رونمایی خواهد شد، اظهار کرد: با همکاری سه وزارتخانه مذکور و معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، سازوکار‌هایی جدید با هدف رفع موانع شرکت‌های دانش‌بنیان، تعریف خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از تصویب نخستین نسخه قانون شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب سال ۱۳۸۹ تاکنون، تقریبا دو دهه است که گذشته، اما همچنان از منظر مقام معظم رهبری، با اقتصاد دانش‌بنیان به معنای واقعی، به سه دلیل فاصله بسیاری داریم. در وهله اول، باید گفت که طی دو دهه اخیر بیشتر تمرکز بر کمیت بوده و سیاست‌گذاران بر این تمرکز بوده که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش دهیم در صورتی که باید گفتمان‌هایی فراهم شود تا دانشگاه‌ها، شرکت‌های زایشی تاسیس کنند و این شرکت‌ها رشد پیدا کنند و در جایگاه شرکت‌های بزرگ صادراتی قرار گرفته و بین‌المللی شوند تا بتوانند صنعت‌سازی کنند.

بابایی با بیان اینکه تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد حدود ۹ هزار شرکت ماحصل ۱۴-۱۵ سال گفتمان‌سازی مقام معظم رهبری و تلاش معاونت‌های علمی و فن‌آوری و... بوده است، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، تصریح کرد: در مصاحبت با شرکت‌های دانش‌بنیان، شاهد هستیم که موانعی دارند و خواستار حمایت‌هایی هستند که دیگر در این زمینه معاونت علمی و فن‌آوری و مجموعه‌های تامین منابع مالی، به‌تن‌هایی مورد نظر نیستند و می‌بایست دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت صمت، وزارت اقتصاد و وزارت علوم هم درگیر شوند.

وی مهمترین مشکلی که اکثر شرکت‌های دانش بنیان با آن روبرو هستند را بحث تعرفه واردات محصولات مشابه دانست و به تشریح دیگر مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت و یادآور شد: اگر بخواهیم روی رشد شرکت‌های دانش‌بنیان تمرکز کنیم تا این شرکت‌های کوچک به شرکت‌های متوسط و سپس به شرکت‌های بزرگ تبدیل شوند، چند دستگاه مختلف بایستی پای کار بیایند و هماهنگ با هم، دستور‌ها را تعریف کنند. وزارت صمت به نوبه خود آمادگی دارد تا از هر شرکت دانش‌بنیان حمایت ویژه داشته باشد.

مدیرکل دفتر فن‌آوری و نوآوری وزارت صمت همچنین گفت: از مهمترین اهداف برگزاری این رویداد، هم‌اندیشی و هم‌افزایی برای رفع موانع و ایجاد بازار رقابتی و صادراتی برای تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان است. ضمن اینکه دبیرخانه راهبری نیز در این رویداد تشکیل می‌شود تا با تشکیل کمیته‌ها، مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان بررسی می‌شود.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده