تاریخ: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۸
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۱۹۲۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ترانزیت کالا از مرز پرویزخان به باشماق منتقل می‌شود

‌می‌متالز - دبیر شورایعالی مناطق آزاد با اشاره به آغاز فعالیت منطقه آزاد بانه و مریوان طی هفته‌های آینده، گفت: ترانزیت مرز پرویزخان به مرز باشماق منتقل می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حجت الله عبدالملکی اظهار کرد: مناطق آزاد بانه و مریوان فرصتی برای فعالیت‌های مشترک اقتصادی بین ایران و عراق و تجار و فعالان اقتصادی اقلیم کردستان است.

وی با اشاره به گسترش فعالیت‌های صادراتی و وارداتی اقلیم کردستان، افزود: ایجاد خط تولید توسط تجار و فعالان اقتصادی سلیمانیه در منطقه آزاد بانه و مریوان می‌تواند این اقلیم را به قطب صادرات تبدیل کرده و تجارت پرسود و دوسر برد برای فعالان اقتصادی را به‌دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه روابط اقتصادی بین اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران روز به روز در حال افزایش است اضافه کرد: علیرغم مشکلاتی که توسط دشمنان ۲ ملت (آمریکا) ایجاد شده، روابط اقتصادی و سیاسی ایران و عراق روز به روز در حال توسعه بوده و با زحمات و تلاش‌های مسئولین و بخصوص بخش خصوصی ایران و اقلیم کردستان، میزان تجارت واردات و سرمایه گذاری‌های مشترک به سرعت رو به رشد است.

دبیر شورایعالى مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: امنیت، فرهنگ و منافع اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق بهم گره خورده است و هرعاملی که از بیرون باعث ناامنی و مشکل شود هر دو کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد لذا در موضوع امنیتی و سیاسی نیز همکاری‌های خوبی اخیرا بین دو کشور صورت گرفته است. ایجاد امنیت در منطقه، تجارت بین دو کشور را افزایش می‌دهد.

وى گفت: در مرز باشماق با استاندار کردستان ایران صحبت کردم و با توجه به کاهش تردد‌های ترانزیتی از مرز باشماق استاندار گفت در بحث کمیته مرزی شورای امنیت ایران این موضوع مطرح و مقرر شده عمده حجم ترانزیت کالا از مرز‌های پرویز خان و عمران خان به مرز باشماق منتقل شود که باعث رونق اقتصادی اقلیم و استان سلیمانیه می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده