تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۳۲۰۰۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اصلاح دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان

‌می‌متالز - رئیس مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد با رویکرد اصلاح شرایط شناسایی مؤسسات مذکور به عنوان موسسات حسابرسی معتمد، رفع نواقص و ابهامات مقررات سابق و با بهره‌گیری از تجارب پانزده‌ساله از اولین زمان تصویب آن، مورد بازبینی واقع شده است.

به گزارش می‌متالز، زینب فلاح بیان کرد: تصویب دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد در سال ۱۳۸۶ توسط شورای عالی بورس و اوراق بهادار صورت پذیرفت که پس از آن نیز چندین مرتبه اصلاحات جزئی در خصوص آن انجام شد؛ اما پس از گذشت بیش از پانزده سال، این دستورالعمل مورد بازبینی کلی قرار گرفت تا اصلاحات لازم به آن شورا جهت تصویب ارائه شود.

وی اظهار کرد: با توجه به گذشت مدت زمان نسبتاً طولانی از زمان تصویب مقرره مذکور و اعلام دیدگاه‌های جامعه حسابداران رسمی ایران و همچنین سازمان حسابرسی در طول سال‌های گذشته، دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد در اولویت بررسی در کمیته تدوین مقررات قرار گرفت.

زینب فلاح خاطرنشان کرد اهتمام سازمان بورس و اوراق بهادار در این بازبینی، بهره جستن از نظرات ذی‌نفعان بوده است؛ به گونه‌ای که با تعامل شکل‌گرفته میان سازمان و مراجع تخصصی مرتبط، نظرات موسسات حسابرسی نیز به‌عنوان مخاطبان اولیه این دستورالعمل، اخذ و در کمیته تدوین مقررات بررسی شد.

رئیس مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات یادآوری کرد: شرایط شناسایی موسسات حسابرسی به عنوان موسسات حسابرسی معتمد تنها معطوف به هنگام درخواست و پذیرش آن نبوده و این مؤسسات باید به طور مستمر شرایط مقرر را حفظ کنند تا از فهرست مؤسسات حسابرسی معتمد حذف نشوند.

وی گفت: تعیین ضمانت‌اجرای کارآمد نسبت به مقررات وضع شده از سوی مقررات‌گذار از مؤثرترین شیوه‌های نظارتی است که می‌تواند اجرای مفاد هر مقرره را تضمین کند. با این رویکرد، ماده ۱۶ دستورالعمل که پیرامون ضمانت اجرای عدم رعایت مقررات است، مورد بازبینی قرار گرفت. به علاوه؛ در اصلاحات اخیر پیشنهادی، پیش‌بینی درخواست تجدیدنظر از آراء صادره در کمیته تجدیدنظر برای مؤسسات حسابرسی معتمدی که مشمول اقدامات انضباطی شوند، نیز صورت گرفته است. همچنین نسبت به موارد مسکوت در مفاد دستورالعمل سابق از قبیل موضوع ادغام و تجزیه موسسات حسابرسی معتمد نیز اصلاحات لازم انجام گرفت.

فلاح اضافه کرد: در همین راستا و در اجرای ماده ٧ «قانون بازار اوراق بهادار» و ماده ٣٠ الحاقی به «قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار»، پیش‌نویس اصلاحات دستورالعمل، به منظور بهره‌مندی از نظرات عموم، علی‌الخصوص صاحب‌نظران در حوزه بازار سرمایه در تدوین نهایی و تصویب این دستورالعمل، به شرح پیوست منتشر می‌شود. بر این اساس از تمامی فعالان بازار سرمایه و نیز صاحب‌نظران در این حوزه دعوت می‌شود، نظر‌ها و پیشنهاد‌های خود را درخصوص پیش‌نویس تهیه‌شده از طریق پیوند زیر به پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ارسال کنند.

https://cmr.seo.ir/FrmRule.aspx?Id=۶۱۲۰۱

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده