تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۰
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۲۰۴۵۲
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم:

آیا واقعاً پرواز با هواپیما لوکس است؟

‌می‌متالز - رییس سازمان برنامه و بودجه گفت که پرواز یک کالای لوکس است و فقط گروه خاصی از جامعه از پرواز با هواپیما استفاده می‌کنند، که اظهارات وی با واکنش یکی از نمایندگان مجلس روبرو شد.

به گزارش می‌متالز، داوود منظور در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه درباره اعطای مجوز به شرکت‌های خارجی برای برقراری پرواز با هواپیما در مسیر‌های داخلی، اظهار داشت: زمانی که ما به شرکت‌های خارجی مجوز می‌دهیم تا در مسیر‌های داخلی پرواز کنند، آنان در مقابل این کار ارز دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که اکنون منابع ارزی کشور محدود است و باید منابع ارزی کشور به کالا‌های اساسی و دارو اختصاص پیدا کند. ما نباید منابع ارزی کشور را که محدود است، با گشاده‌دستی هزینه کنیم.

منظور با بیان اینکه هیچ کشوری آسمان خود را در اختیار دیگر کشور‌ها قرار نمی‌دهد، تصریح کرد: ما می‌توانیم از شرکت‌های خارجی خرید کنیم یا از آن‌ها هواپیما اجاره کنیم، اما اگر آن‌ها وارد مسیر‌های هوایی کشورمان شوند، برخلاف اصول قانون اساسی است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: از سوی دیگر پرواز یک کالای لوکس است و فقط گروه خاصی از جامعه از پرواز استفاده می‌کنند.

حداقل به ۵۵۰ هواپیمای فعال نیاز داریم

در ادامه جلسه، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه به این اظهارات منظور واکنش نشان داد و گفت: آیا واقعاً هواپیما سوار شدن لوکس است؟ متاسفانه تصور آقای منظور این است که فقط افراد مرفه سوار هواپیما می‌شوند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم بیش از ۴۰ سال است که پای انقلاب هستند و در این شرایط نباید هواپیما سوار شدن برای مردم کالای لوکس باشد.

زنگنه با بیان اینکه اکنون ۱۸۰ هواپیمای فعال در کشور وجود دارد در حالی که حداقل ۵۵۰ هواپیمای فعال نیاز داریم، گفت: ما به اندازه یک سوم نیاز کشور هواپیما در اختیار داریم. تجربه سایر کشور‌های دنیا هم آن است که در مسیر‌های داخلی آن‌ها شرکت‌های هواپیمایی خارجی فعالیت دارند و پرداخت این شرکت‌ها هم بر اساس پول ملی هر کشور صورت می‌گیرد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده