تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۰۱
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۳۱۴۵۴۸

رانت و انحصار به فروش بلیت پرواز‌های اربعین هم رسید؟

‌می‌متالز - برخی سایت‌ها در ضعف نظارت سازمان هواپیمایی، بلیت پرواز‌های اربعین را به‌صورت چارتری و با قیمت بالاتر از نرخ مصوب می‌فروشند.

به گزارش می‌متالز، در زیارت اربعین سال ۱۴۰۲ نیز با وجودی که مقامات دولتی از افزایش تعداد زائران ایرانی سخن گفته‌اند، اما به نظر می‌رسد با توجه به گرم‌تر شدن هوا و انجام زیارت اربعین سال گذشته بعد از چندسال محدودیت کرونایی، احتمالا تعداد زائران ایرانی افزایش قابل توجهی نخواهد یافت و شاید کمتر از سال گذشته هم شود، با این حال مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای انجام ۲۰۰۰ پرواز در ایام اربعین ۱۴۰۲ خبر داده است.

کاپیتان محمد محمدی بخش معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره پرواز‌های اربعین گفت: ۱۵۰ پرواز هفتگی هم اکنون به مقصد عراق در حال انجام است که در آستانه ایام اربعین افزایش می‌باید و از تعداد بیشتری از فرودگاه‌ها پرواز‌های اربعین انجام خواهد شد.

رئیس سازمان هواپیمایی درباره قیمت بلیت پرواز‌های اربعین گفت: با رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی بلیت‌های رفت و برگشت به نجف و بغداد از مبدا تهران را به صورت رفت و برگشت هشت میلیون تومان مصوب شد. این رقم از فرودگاه مشهد یک‌میلیون و۵۰۰ هزار تومان بیشتر است.
رانت و انحصار در فروش بلیت پرواز‌های اربعین چگونه ایجاد شد؟

۲۴ مرداد ماه نامه‌ای از سوی رضا صدیق نیا سرپرست دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری خطاب به مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی ایرانی منتشر شد که در آن تاکید شده شرکت‌هایی که زیرساخت فروش بلیت مستقیم برخوردار نیستند در بازه زمانی زیارت اربعین یعنی از ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور مجبورند عملیات فروش بلیت را به ۳ سایت فروش آنلاین اسنپ تریپ، فلای تودی و علی‌بابا بسپارند.

در نامه سازمان هواپیمایی کشوری به ایرلاین‌های ایرانی هشدار داده شده فروش خارج از سایت رسمی شرکت و ۳ پلتفرم فروش تخلف بوده و با متخلفین برخورد‌های قانونی می‌شود.

روشن است علاوه بر ۳ سایت معرفی شده، پلتفرم‌های متعدد معتبری مانند: الی گشت، نوین تراول، سفرمارکت، فلایتیو، مستر بلیت، قاصدک ۲۴، سفرمی در زمینه فروش آنلاین بلیت هواپیما فعال هستند که با دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری از چرخه فروش بلیت اربعین و خدمات رسانی به زائران حذف شده‌اند.

به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری که وظیفه نظارت بر ارائه خدمات هواپیمایی را دارد، با زیرپا گذاشتن فصل نهم قانون تسهیل رقابت و منع انحصار، رانت بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی برای ۳ پلتفرم فروش آنلاین بلیت هواپیما یا اصطلاحاً OTA ایجاد کرده است آن هم در دولت آقای رئیسی که داعیه مبارزه با رانت و فساد را دارد.

در ماده ۴۴ فصل نهم قانون تسهیل رقابت و منع انحصار قانون گذار تاکید کرده: «هرگونه تبانی از طریق قرارداد، توافق و یا تفاهم (اعم از کتبی، الکترونیکی، شفاهی و یا عملی) بین اشخاص که یک یا چند اثر زیر را به دنبال داشته باشد به نحوی که نتیجه آن بتواند اخلال در رقابت باشد ممنوع است» و در بند ۶ «تقسیم یا تسهیم بازار کالا یا خدمت بین دو یا چند شخص» را آشکارا به عنوان اخلال در رقابت اعلام کرده است.

انحصاری که قیمت را کنترل نکرد!

با وجود این رانت و انحصار به بهانه نظارت بر فروش بلیت اربعین، خبرگزاری تسنیم شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ به فاصله ۴ روز پس از آغاز فروش بلیت گزارش کرده: برخی سایت‌ها در ضعف نظارت سازمان هواپیمایی، پرواز‌های اربعین را به‌صورت چارتری و با قیمت بالاتر از نرخ مصوب می‌فروشند.

به‌عنوان مثال سایت ۳click.com پرواز مسیر تهران-نجف هواپیمایی معراج را با قیمت ۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برای روز اول شهریور ماه عرضه کرده است. قیمت بلیت پرواز مذکور برای تاریخ فردا ۲۹ مردادماه ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۲ میلیون و ۲۵ هزار تومان است! قیمت بلیت پرواز تهران-نجف برای امروز هواپیمایی معراج نیز ۱۲ میلیون و ۲۵ هزار تومان است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده