تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۲۰۵۸۳

تاکید ایران بر امضای قرارداد خط‌آهن رشت-آستارا توسط روسیه تا پیش از پایان ۲۰۲۳

‌می‌متالز - معاون وزیر راه و شهرسازی خواستار اهتمام جدی روسیه برای نهایی‌سازی فاز طراحی و امضای قرارداد تجاری خط‌آهن رشت-آستارا تا پیش از پایان سال جاری میلادی شد.

به گزارش می‌متالز، جدیدترین وضعیت همکاری‌های زیرساختی و حمل و نقلی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در جلسه ویدئو کنفرانسی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر حمل‌ونقل فدراسیون روسیه و مشارکت نمایندگانی از وزارت اقتصاد، شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقلی کشور و شرکت راه‌آهن برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه، دو طرف به ارزیابی وضعیت همکاری‌های حمل و نقلی و زیر ساختی میان ایران و روسیه پرداختند و راه‌های عبور از موانع و افزایش سطح همکاری‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

بحث و بررسی در مورد وضعیت تملک اراضی و روند پیشرفت پروژه ریلی رشت-آستارا، بررسی وضعیت جریان بار ریلی و بررسی مسائل حمل و نقل جاده‌ای از اهم موضوعاتی بود که طرف‌ها در مورد آن به گفتگو پرداختند.

در این نشست، شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل با تاکید بر اهمیت پروژه ریلی رشت آستارا برای توسعه ترانزیت در کریدور شمال جنوب، خواستار اهتمام جدی طرف روس برای نهایی‌سازی فاز طراحی و امضای قرارداد تجاری تا پیش از پایان سال جاری میلادی شد.

وی با اشاره به توانمندی ترانزیت ریلی کشور خصوصا در مسیر شرق خزر، بر ضرورت استمرار و افزایش حجم بار‌های ترانزیتی روسی در این مسیر برای انتقال به بندرعباس تاکید کرد.

بررسی مسائل و مشکلات رانندگان کامیون در تردد به روسیه از قبیل لزوم ارائه تسهیلات برای دریافت ویزای فوری رانندگان، لزوم افزایش سقف پوشش تعهدات کارنه تیر در روسیه، لزوم رفع محدودیت وزن کامیون از دیگر موضوعاتی بود که افندی‌زاده پیرامون آن با همتای روس خود به تبادل نظر پرداخت. در پایان دو طرف برای برگزاری چهاردهمین اجلاس همکاری‌های جامع حمل و نقلی ایران و روسیه ظرف ۲ ماه آینده، تفاهم کردند.

اواخر اردیبهشت ماه امسال طی مراسمی با حضور رؤسای جمهوری ایران و کشور روسیه قرارداد ۱.۶ میلیارد یورویی طراحی و ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا امضا شد.

این قرارداد با حضور مهرداد بذرپاش وزرای راه و شهرسازی و وزیر حمل‌ونقل روسیه امضا شد. سقف قرارداد امضاشده بین ایران و روسیه ۱.۶ میلیارد یورو است و تا این مبلغ تأمین مالی پروژه صورت خواهد گرفت.

بر اساس قرارداد، پس از انجام مطالعات طرح، رقم دقیق سرمایه‌گذاری پروژه طراحی و ساخت خط‌آهن رشت- آستارا مشخص خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده