تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۶
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۲۰۹۳۹
سرویس خبر : انرژی
ابهاماتی بزرگ در صورت‌های مالی منتشره "شتران"

بهتر از سه ماهه نخست، ضعیف‌تر از ۶ ماهه سال گذشته

‌می‌متالز - شرکت پالایشگاه تهران با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه خود از بهبود سودآوری این شرکت در سه ماهه دوم خبر داد.

به گزارش می‌متالز، در شرایطی که بسیاری از فعالین بازار سرمایه در انتظار انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه می‌باشند، پالایشگاه تهران با انتشار زود هنگام صورت‌های مالی ۶ماهه خود، گزارشی امیدوار کننده را روانه سامانه کدال کرد.

علی رغم آنکه تعدیل منفی ۲۴ درصدی سود خالص این پالایشگاه در مقایسه با شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ از نکات ناامید کننده عملکرد این شرکت محسوب می‌گردد، با این وجود رشد قابل توجه و بهبود سودآوری این پالایشگاه در سه ماهه دوم در مقایسه با سه ماهه نخست سال مالی ۱۴۰۲، روزنه‌هایی از امید را در دل سهامداران ایجاد کرد.

بهتر از سه ماهه نخست، ضعیف‌تر از ۶ ماهه سال گذشته
شاید نکته اصلی صورت‌های مالی منتشر شده این شرکت، وجود ابهاماتی با اهمیت در برآورد و محاسبه قیمت‌های محصولات و نفت خام خریداری شده می‌باشد که این موضوع در نامه پیوست شده به صورت‌های مالی، صریحا عنوان گردیده است.

بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده توسط این شرکت، پس از گذشت بیش از ۷ ماه از سال همچنان دستورالعمل قیمت گذاری نفت خام و فرآورده‌ای نفتی سال ۱۴۰۲، به شرکت‌های پالایشی ابلاغ نگردیده و کلیه محاسبات مالی این شرکت بر اساس دستورالعمل مرداد ماه سال ۱۴۰۱ صورت گرفته است که این موضوع می‌بایست به یکی از ابهامات اصلی مد نظر سهامداران و سرمایه گذاران مبدل گردد.

همچنان تکلیف ۵ درصد تخفیف نرخ نفت تحویلی به این پالایشگاه در ازای پیشرفت در طرح‌های کیفی سازی با تایید ناظر وزارت نفت برای سال جدید مشخص نشده و هر مقدار تغییر در این ۵ درصد تخفیف می‌تواند سود شرکت را به مقدار بسیار زیادی دستخوش تغییر دهد.

نرخ دلار در برآورد نرخ فروش محصولات از ۱۲ شهریور ماه به بعد ۳۷۵.۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده است و همچنین مبنای محاسبه فروش محصولات نیز برای شش ماهه دوم، همین نرخ می‌باشد؛ بنابراین به نظر می‌رسد سهامداران یا سرمایه گذاران می‌بایست تا انتشار صورت‌های مالی شش ماهه حسابرسی شده شرکت، تصمیماتی محتاطانه‌تر اتخاذ کنند چرا که احتمال هر گونه تغییر با اهمیتی دور از ذهن نیست.

با این حال همانگونه که گفته شد شناسایی ۸۵۰۰ میلیارد تومانی سود در سه ماهه دوم و رشد چشمگیر در مقایسه با سود خالص ۳۹۰۰ میلیارد تومانی سه ماهه نخست این شرکت از نکات امیدوار کننده گزارش این شرکت می‌باشد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده