تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۳۲۱۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معادن همگام با مردم در عبور از یک رخداد طبیعی

معدنی‌ها به کمک سیل‌زدگان شتافتند

می متالز - در ۲ هفته گذشته و همزمان با تعطیلات نوروز ۱۳۹۸، بارش شدید برف و باران، بخش وسیعی از کشور را متاثر کرد و سرازیر شدن سیلاب در برخی نقاط به ایجاد چالش‌های پیش‌بینی نشده برای ساکنان آن انجامید.
معدنی‌ها به کمک سیل‌زدگان شتافتند

به گزارش می متالز، در پی این اتفاق نهادهای گوناگون دولتی به کمک آسیب‌دیدگان شتافتند و در کنار آنها نیز گروه‌های داوطلب و مردمی به سهم خود گره‌گشا بودند. در این بین نهادهای معدنی و صنایع معدنی نیز به سهم خود ایفای نقش کردند.

 

وزارتخانه، مصمم در جبران خسارت واحدهای تولیدی

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصمیم این وزارتخانه برای جبران خسارت واحدهای تولیدی سیل‌زده در جلسه آینده هیات دولت خبر داد. رضا رحمانی در این باره اظهار کرد: خسارت‌های وارد شده به واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از سیل برآورد شده و تلاش می‌شود این واحدها به سرعت وارد مدار تولید شوند. وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جبران تخریب‌های سیل، افزود: تلاش می‌کنیم در هیات دولت تسهیلات بسیار خوب و کم‌بهره برای جبران خسارت‌های واحدهای تولیدی در نظر گرفته شود.
رحمانی با اشاره به نام‌گذاری سال و ضرورت حفظ و رونق تولید، گفت: جبران آسیب و تسهیلات واحدهای تولیدی بر حسب خسارت وارد شده متغیر خواهد بود.

 

معافیت مالیاتی واحدهای آسیب‌دیده تا ۵۰ درصد

همچنین معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه به زودی مصوبه هیات دولت برای سیل‌زدگان مازندرانی ابلاغ می‌شود تا بازسازی آغاز شود، گفت: واحدهای تجاری که تا ۵۰ درصد در سیل اخیر مازندران آسیب دیده‌اند، از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.
محمدباقر نوبخت در جلسه شورای راهبردی مدیریت بحران مازندران، در سالن اجتماعات استانداری این استان با بیان اینکه از ابتدای وقوع سیل تاکنون، ۱۵ میلیارد تومان تنخواه به مازندران برای بازسازی خسارت ناشی از سیل کمک شده است، اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیات دولت، سقف تسهیلات بلاعوض برای روستاییانی که واحدهای مسکونی‌شان دچار خسارت شده، ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است. برای ساخت واحدهای مسکونی نیز ۴۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت خواهند کرد. وی با بیان اینکه بر اساس تصمیم هیات دولت برای هر واحد مسکونی شهری خسارت‌دیده از سیل در مازندران نیز ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت خواهد شد، تصریح کرد: به واحدهای مسکونی که نیاز به تعمیر خواهند داشت، ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌شود، همچنین واحدهای تجاری خسارت‌دیده تا ۴۵ میلیون تومان می‌توانند تسهیلات دریافت کنند و واحدهای تجاری که تا ۵۰ درصد آسیب دیده‌اند، از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.
معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه برای کشاورزانی که مزارع‌شان خسارت دیده، ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض در هر هکتار در نظر گرفته شده و این میزان برای باغ‌ها، ۵ میلیون تومان است، گفت: کمک بلاعوض برای هر دام سبک ۵۰۰ هزار تومان و دام سنگین ۳ میلیون تومان است. نوبخت با تاکید بر اینکه به زودی مصوبه هیات دولت برای سیل‌زدگان مازندرانی ابلاغ می‌شود تا بازسازی آغاز شود، تصریح کرد: بیمه‌ها نیز برای پرداخت خسارت به مردم، زودتر وارد میدان شوند.

 

پیام تسلیت رئیس هیات عامل ایمیدرو به سیل‌زدگان

در همین زمینه، خداداد غریب‌پور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو در پی بروز سیل و فاجعه در تعدادی از شهرهای کشور، پیامی به این شرح منتشر کرد:
سلام و عرض تسلیت خدمت مردم بزرگ ایران به ویژه هموطنان سیل‌زده.
خانواده ایمیدرو خود را همراه و شریک غم عزیزان سیل‌زده می‌داند و برای همین منظور تمام شرکت‌های زیر پوشش و پیمانکاران را در حالت آماده‌باش برای یاری‌رسانی به استان‌های شمالی و جنوبی قرار داده است.
همچنین در روزهای گذشته، برخی از کمک‌های ضروری به وسیله مجتمع‌ها و شرکت‌های تابع و نیز سازمان‌های امدادی، روانه مناطق سیل‌زده شده است.
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در راستای وظیفه قانونی و نوع‌دوستی، خدمت‌رسانی را در روزهای آینده افزایش خواهد داد و آمادگی خود را برای هرگونه کمک به هموطنان سیل‌زده اعلام می‌کند.

 

بازگشایی جاده‌های ارتباطی محور سوادکوه

همچنین در پی بارش شدید برف و باران در استان مازندران و قطع جاده‌های ارتباطی محور سوادکوه، ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و زغال سنگ البرز مرکزی، عهده‌دار بازگشایی جاده‌های این محور شدند. در پی وقوع سیل و رانش زمین در مازندران و محور سوادکوه، به دستور مقام‌های عالی ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، جمعی از نیروهای انسانی زغال سنگ البرز مرکزی با حضور در محل حادثه، اقدام به کمک‌رسانی به هموطنان این منطقه کردند. با اتمام این اقدامات، راه‌های مواصلاتی این محدوده بازگشایی شدند. در این زمینه فرمانداری شهرستان سوادکوه با ارسال پیامی از ایمیدرو و شرکت‌های تابع قدردانی کرد.

 

همت مس سونگون بر لایروبی رودخانه‌های فصلی

در ادامه، به همت مجتمع مس سونگون و در پی شرایط اضطراری و نامساعد جوی؛ عملیات لایروبی رودخانه‌های فصلی تعدادی از روستاهای شهرستان ورزقان انجام شد. در پی بارندگی‌های اخیر در کشور و به وجود آمدن شرایط اضطراری در بیشتر استان‌ها، مجتمع مس سونگون بار دیگر ایثار و جهاد را با حضور در مناطق حادثه‌خیز شهرستان ورزقان و لایروبی‌های مسیل پرخطر، معنای دیگری بخشید.
بر اساس این گزارش، پس از اعلام آماده‌باش اداره‌ها و سازمان‌های استان آذربایجان شرقی به دستور رضا شریفی، مدیر مجتمع مس سونگون و پرسنل مس سونگون به‌طور شبانه‌روزی با همراهی ستاد بحران شهرستان ورزقان به ریاست فرماندار شهرستان ورزقان در خط مقدم لایروبی مناطق سیل‌گیر در حال فعالیت هستند.
علاوه بر این، بخشدار بخش مرکزی و امور آب شهرستان نیز دوشادوش این مردان سختکوش با همکاری دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی و اهالی به‌طور شبانه‌روزی برای جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی در تلاش هستند تا از بروز حوادث احتمالی بکاهند. گفتنی است چند بیل مکانیکی و بولدوزر از مجتمع مس سونگون و یک بیل مکانیکی از معدن مس مزرعه در عملیات لایروبی مشارکت دارند. روستاهای نهریق، تخمدل، علویق، کاسین، دیزج ملک، اره جان، آبخواره، صومعه دل و شهر ورزقان در این طرح عملیاتی قرار دارند، روستای آقابابا فرامرزی نیز در این طرح قرار دارد.

 

حضور پررنگ زغال‌سنگ البرز مرکزی در سوادکوه

شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی نیز از نوروز ۹۸ اقدامات چندگانه‌ای به طور شبانه‌روزی برای کمک به سیل‌زدگان استان مازندران انجام داد. در پی جاری شدن سیل در استان مازندران، رئیس هیات عامل این سازمان با هدف کمک‌رسانی به هموطنان گرانقدر، دستوراتی را به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ابلاغ کرد. با هماهنگی‌های انجام شده، پرسنل شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی به سرعت با اعزام گروه‌های مختلف همراه با تجهیزات مورد نیاز، اقدام به بازسازی یک پل روستایی، بازگشایی جاده‌های دسترسی و برقراری شبکه فاضلاب شیرگاه در شهرستان سوادکوه کردند. این شرکت در ۳ مرحله و با اعزام ماشین‌آلات مورد نیاز، اقدام به بازگشایی جاده آزادمهر به آلاشت که پیش‌تر در اثر رانش زمین مسدود شده بود، کرد. در این عملیات همچنین سرنشینان و خودروهای گرفتار شده در مناطق سیل‌خیز، نجات یافتند.
۷ فروردین، پل روستای پارسی شهرستان سوادکوه که از ابتدای نوروز، به طور کامل تخریب شده بود مورد بازسازی قرار گرفت.‌ تخریب پل مورد اشاره، قطع ارتباط ساکنان روستا با مناطق مجاور را به همراه داشت اما با همت پرسنل زغال‌سنگ البرز مرکزی و با هماهنگی فرماندار، مدیر کل بنیاد شهید و فرماندهی سپاه پاسداران شهرستان سواد کوه، در کمتر از یک روز بازسازی شد.
از سوی دیگر در روزهای نخست نوروز ۹۸ نیز با توجه به بارش‌های سیل‌آسا و رانش زمین در مازندران و قطع آب آشامیدنی اهالی شیرگاه سوادکوه در شب تحویل سال، کار آبرسانی شهر یادشده به طور شبانه‌روزی آغاز شد و در نهایت به پایان رسید. همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده مبنی بر بارش‌های سنگین در روزهای آینده، تعدادی از پرسنل زغال‌شویی و حراست انتظامات در آماده‌باش به سر می‌برند. در همین حال با وجود شدت بارندگی‌ها، جاری شدن سیل، رانش زمین در استان و وارد آمدن خسارت‌ مالی فراوان در استان مازندران، خوشبختانه خسارت جانی وجود نداشت و هم‌اکنون مسیرهای یادشده باز هستند.

 

توصیه کمک از سوی رئیس خانه معدن یزد

و در نهایت سعید افضلی‌پور، رئیس خانه معدن استان یزد نیز از معدنکاران استان تقاضا کرد امکانات خود مانند لودر و بلدوزر و همچنین کانکس‌های مازاد را به طور موقت برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده در اختیار سازمان هلال احمر قرار دهند. افضلی‌پور در این باره گفت: با توجه به سیل شدید مناطق شمال و غرب کشور، برای کمک‌رسانی و امداد به مردم آسیب‌دیده، نیاز به همبستگی همه مردم و مسئولان است. بنابراین از معدنکاران استان تقاضا داریم به منظور یاری رساندن و کمک در شرایط اضطراری با هماهنگی خانه معدن استان و سازمان هلال احمر برای در اختیار قرار دادن امکانات خود به طور موقت همکاری کنند.

عناوین برگزیده