تاریخ: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۲۱۸۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صعود گندله و ثبات کنسانتره در بورس کالا

‌می‌متالز - روند قیمتی گندله و کنسانتره سنگ‌آهن از اول مردادماه صعودی شد و تا آخرین معامله مهرماه نیز این روند صعودی ادامه داشت. این هفته قیمت گندله سنگ‌آهن به کیلویی ۴ هزار و ۷۵۵ تومان رسید و قیمت کنسانتره نیز با وجود کاهش شدید تقاضا در محدوده ۳ هزار و ۶۰۵ تومان باقی‌ماند.

به گزارش می‌متالز، آخرین معامله مهر ماهی گندله و کنسانتره سنگ‌آهن در بورس کالا با افزایش و ثبات قیمت انجام شد. سطح تقاضا همچنان پایین است و کمتر از ۵۰ درصد میزان عرضه، مورد معامله قرار می‌گیرد با این حال هم گندله سنگ‌آهن و هم کنسانتره هر دو از اوایل مردادماه روند صعودی مثبتی را آغاز کردند و همچنان ادامه دارد.

گندله سنگ‌آهن

روند صعودی قیمت گندله سنگ‌آهن در آخرین معامله مهرماه نیز ادامه یافت. قیمت گندله سنگ‌آهن از اول مرداد صعودی شد و با ۸ درصد افزایش از کیلویی ۴ هزار و ۴۰۰ تومان تا آخرین معامله مهر به کیلویی ۴ هزار و ۷۵۵ تومان رسید. در آخرین معامله بورس کالا قیمت هر کیلوگرم گندله از ۴ هزار و ۷۱۴ تومان به ۴ هزار و ۷۵۵ تومان افزایش پیدا کرد. با این حال تنها ۲۹۷ هزار تن از ۶۶۲ هزار تن گندله عرضه شده در بورس کالا معامله شد.

متوسط قیمت گندله در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

صعود گندله و ثبات کنسانتره در بورس کالا

در سال ۱۴۰۲ تا کنون بیش از ۹ میلیون تن گندله به ارزش بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان در بورس کالا معامله شده است. اصلی‌ترین عرضه‌کنندگان گندله در بورس کالا شرکت‌های سنگ آهن گهر زمین، معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو و سنگ آهن مرکزی ایران هستند.

کنسانتره سنگ آهن

متوسط قیمت کنسانتره سنگ‌آهن در آخرین معامله بورس کالا کیلویی ۳ هزار و ۶۰۵ تومان تعیین شد. قیمت کنسانتره نیز مانند گندله از اول مرداد صعودی شد و با افزایش ۱.۶ درصدی از کیلویی ۳ هزار و ۵۴۵ تومان به کیلویی ۳ هزار و ۶۰۵ تومان رسید. البته قیمت کنسانتره سنگ آهن در ۳ معامله پایانی مهرماه بدون تغییر بود.

این هفته سطح تقاضا در بازار کنسانتره به مراتب کمتر از گندله بود، زیرا از ۳۸۳ هزار تن گندله عرضه شده تنها ۱۰۰ هزار تن از آن‌ها معامله شد. متوسط قیمت کنسانتره سنگ‌آهن در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

صعود گندله و ثبات کنسانتره در بورس کالا

حجم معملات کنسانتره سنگ‌آهن در بورس طی سال ۱۴۰۲ در آخرین هفته مهر از مرز ۶ میلیون تن عبور کرد و ارزش آن به بالاتر از ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید. با این حال امسال سطح تقاضا برای کنسانتره پایین بود. شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ آهن گهر زمین، معدنی و صنعتی گل گهر، توسعه معدنی و صنعتی صبانور و صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان اصلی‌ترین عرضه کنندگان کنسانتره در بورس کالا هستند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده