تاریخ: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۳۲۲۲۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نادری خبر داد:

برنامه چادرملو برای صادرات ۱۰۰ هزار تن شمش فولاد در سال جاری/ چادرملو با صادرات هم ارز موردنیاز خود را تامین می‌کند هم ارز موردنیاز کشور را

‌می‌متالز - با سعید نادری معاون بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت‌وگویی انجام داده ایم که به شرح زیر است.

به گزارش می‌متالز، مشروح گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

به نظر می‌رسد صادرات چادرملو به دلیل نیاز به ارز حاصل از آن برای هزینه‌کرد در طرح‌های توسعه‌ای شرکت در حال رونق گرفتن است. در این زمینه توضیح دهید.

شرکت چادرملو در سال‌های اخیر که فولادسازی آن راه‌اندازی شده، همواره صادرات را در دستورکار داشته و برای پروژه‌ها و نیاز‌های مربوط به مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و ماشین آلات از ارز حاصل از صادرات استفاده کرده و بخشی از نیاز ارزی کشور را نیز با عرضه ارز در سامانه تامین کرده است. با توجه به شرایط بازار جهانی و عرضه و تقاضای موجود و قیمت‌های داخلی و خارجی، شرکت‌ها نسبت به سیاست‌های فروش اتخاذ می‌کنند.

شرکت چادرملو طی یک سال اخیر با توجه به شرایط بازار و نیاز‌های ارزی که داشته، نسبت به سیاست‌گذاری فروش صادراتی اقدام کرده است. به تازگی با توجه به نیاز‌هایی که داریم و تکالیف قانونی برای صادرات اقدام کردیم. یکی، دو محموله را به تازگی صادر کردیم و یک محموله دیگر نیز برنامه‌ریزی شده که صادر شود تا بتوانیم هم بخشی از ارز کشور را و هم ارز موردنیاز خودمان را به خصوص برای تجهیزات، قطعات، ماشین آلات و مواد اولیه تامین کنیم.

آیا می‌توان گفت صادرات در چادرملو به نوعی از سر گرفته شده است؟

البته صادرات در چادرملو قطع نشده بود و به دلیل سیاست‌هایی که شرکت‌ها برای فروش اتخاذ می‌کنند با توجه به قیمت‌ها و نیاز‌های ارزی، ممکن است نوساناتی در فروش داشته باشند، اما چادرملو همواره سعی کرده بازار صادراتی خود را در حوزه شمش داشته باشد.

برنامه صادراتی چادرملو برای امسال چقدر است؟

برای امسال هدف‌گذاری شده که حدود ۱۰۰ هزار تن صادرات شمش داشته باشیم که امیدواریم بتوانیم این عدد را تا پایان سال محقق کنیم. در شش ماهه نیز یک محموله ۳۰ هزار تنی صادرات داشتیم که سعی کردیم با توجه به نیازها، بقیه برنامه صادرات را در شش ماهه دوم سال انجام بدهیم.

فروش داخلی چطور است؟

فروش داخلی بد نیست و تقاضا برای شمش وجود دارد. شرکت‌ها خیلی در زمینه فروش داخلی مشکل ندارند و فروش از طریق بورس کالا انجام می‌شود. شرکت‌ها مکلف هستند شمش را در بورس کالا با قیمت پایه که قیمت‌گذاری شده، عرضه کنند. با توجه به شرایط اقتصاد کشور، وضعیت بد نیست.

برنامه فروش امسال چادرملو چقدر است؟

معمولا با توجه به حجم تولید، برنامه فروش را برنامه‌ریزی می‌کنیم. برای امسال حدود یک میلیون تن فروش شمش خواهیم داشت که امیدواریم بتوانیم آن را محقق کنیم. در شش ماهه نخست امسال بیش از ۵۰۰ هزار تن فروش را محقق کردیم.

گفتگو از محمدجواد به‌آبادی

منبع: ماین نیوز

عناوین برگزیده