تاریخ: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۷
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۲۱۹۴۵
سرویس خبر : صنایع کوچک

سهم ۴.۵درصدی بنگاه‌های کوچک و متوسط از تسهیلات بانکی با وجود اشتغالزایی ۸۰درصدی

‌می‌متالز - درحالی که گزارش‌ها بیانگر این است که حدود ۸۰درصد ساختار اشتغال کشور در بنگاه‌های کوچک و متوسط است، سهم این بنگاه‌ها از کل تسهیلات نظام بانکی کشور تنها حدود ۴.۵درصد بوده است.

به گزارش می‌متالز، ساختار اقتصاد ایران به‌گونه‌ای است که نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در آن حدود ۸۰ درصد و بنگاه‌های بزرگ و صنایع حدود ۲۰ درصد است.

ازآن‌جایی که همواره واحد‌های تولیدی برای ادامه فعالیت و هدف‌گذاری برای پیشرفت از تسهیلات متعدد استفاده می‌کنند، بررسی‌های آماری از سوی بانک مرکزی طی سال‌های گذشته بیانگر این است که کمتر از ۵ درصد کل تسهیلات نظام بانکی کشور در اختیار واحد‌های کوچک و متوسط قرار می‌گیرد.

اما با توجه به این‌که تعداد این واحد‌ها زیاد است و حدود ۸۰ درصد از بنگاه‌های موجود کشور را شامل می‌شوند و تقریباً نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از ۲۴ میلیون شاغل کشور را در خود جای می‌دهند حائز اهمیت هستند.

طرح‌های کوچک و متوسط فقط ۴.۵ درصد تسهیلات بانکی کشور را دریافت کردند

نعمت‌الله رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: طرح‌های خرد، کوچک و متوسط با وجود سهم ۸۰ درصدی در اشتغال فقط ۴.۵ درصد تسهیلات بانکی را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه حمایت از طرح‌های خرد، ضامن پایداری تولید و توسعه، افزایش درآمد و افزایش تاب‌آوری است، افزود: طرح‌های خرد، کوچک و متوسط اهمیت زیادی در اقتصاد کشور‌های دنیا دارند و بخش قابل‌توجهی از اشتغال با تکیه بر این طرح‌ها محقق می‌شود.

رضایی معتقد است که می‌توان مساله اشتغال را از طریق طرح‌های خرد، کوچک و متوسط در کشور حل کرد. ایجاد اشتغال با سرمایه‌گذاری کم، انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات بازار، رقابت‌پذیری، تمرکززدایی، توسعه مناطق کم‌برخوردار و توانایی در تولید کالا‌های موردنیاز شرکت‌ها و واحد‌های بزرگ از مزیت‌های کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط است.

رضایی محدودیت دسترسی به منابع تأمین مالی را از جمله چالش‌های پیشِ‌روی کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط عنوان کرد و یادآور شد: ضعف در شناخت بازار، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و برخی مهارت‌ها از دیگر چالش‌های کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط در کشور است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه این صندوق، یک نهاد و مؤسسه عمومی غیردولتی است و از منابع دولت استفاده نمی‌کند، گفت: اولویت پرداخت تسهیلات این صندوق، مناطق روستایی و محروم در راستای توانمندسازی و تکمیل زنجیره تولید و اجرای طرح‌های کوچک و متوسط است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده