تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۲۲۳۷۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
مسکن در بورس؛ سود یا زیان؟

پای مافیا در میان است

‌می‌متالز - مافیای مسکن به دنبال این هستند که به هر قیمتی شده آشفتگی را در بازار مسکن حفظ کنند. برای مثال وام‌هایی که در حال حاضر پرداخت می‌شود در جهت بالا بردن قیمت‌ها و ایجاد آشوب در بحران مسکن کشور بوده و از بدترین وام‌های ممکن است. در هیچ کشوری چنین وامی وجود ندارد که یک چهارم وام را به عنوان اوراق دریافت کنند و باقی را مشمول سود ۲۳ درصدی کرده و حتی سود اقساطی که نداده‌اند را نیز بگیرند. ۹۵ هزار نفر از متقاضیان وام مسکن موفق به دریافت این وام نشده‌اند.

به گزارش می‌متالز، در رابطه با موضوع بورس نیز همین سیاست در حال تکرار است و سعی دارند با سوء استفاده از جایگاه بورس فشار را به حداکثر رسانده و فشار را روی مردم حفظ کنند. در هیچ جای دنیا نیاز‌های ضروری مردم را به مزایده نمی‌گذارند. فروش متری مسکن به مزایده گذاشتن نیاز‌های ضروری مردم است، درحالی که در اکثر کشور‌ها شاهدیم که بیشترین حمایت و بهترین و بلند مدت‌ترین تسهیلات در اختیار بخش مسکن قرار دارد و حتی کشور‌هایی که از بازار آزاد تبعیت می‌کنند، بخش نیاز‌های ضروری را کنترل می‌کنند. اما مافیای مسکن در ایران وضعیت مردم را سخت کرده و حتی باعث شده که صنعت ساختمان نیز با چالش رکود شدید مواجه شود.

باید تلاش شود تا به سمت قیمت‌های واقعی حرکت کرد، در حال حاضر اختلاف زیادی بین قیمت واقعی مسکن به عنوان بهای تمام شده مسکن و قیمتی که عملا در بازار به فروش می‌رسد وجود دارد که این‌ها در راستای آگهی‌های کاذبی است که تلاش می‌کنند این بازار را آشفته‌تر و تا جایی که ممکن است نارضایتی ایجاد کنند. نباید اجازه داد از اهرم بورس این شیطنت‌ها صورت گیرد، زیرا مردم در بخش مسکن به شدت تحت فشار هستند، ولی عده‌ای به هر نحوی تلاش می‌کنند چه از نظر سیستم بانکی چه از نظر بورس و جنبه‌های دیگر همچون شهرداری‌ها، کاهش حریم شهرها، فروش تراکم و ... یک مجموعه‌ای از رفتار‌های غلط در صنعت ساختمان را ایجاد کنند. بحران‌ها در بازار مسکن عمدی است نه طبیعی.

فروش متری مسکن در بورس کالا کمکی به کاهش و کنترل قیمت و افزایش تولید مسکن نمی‌کند. مهار قیمت گذاری راه کنترل قیمت و افزایش تولید مسکن است در حال حاضر به واسطه قیمت گذاری‌های غلط و رها شده شاهدیم بازار مسکن تقریبا قفل شده است و بانک‌ها تا زمانی که می‌توانند از سوداگری در بخش مسکن سود‌های کلانی ببرند و بازدهی کلان به دست بیاورند هیچ وقت وام‌هایی با سود ۱۸ تا ۲۳ درصد پرداخت نخواهند کرد، زیرا عاقلانه نیست./ شماره ۵۱۵ هفته نامه اطلاعات بورس

مجید گودرزی - مدرس مدیریت مالی

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده