تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۰۷
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۲۰۶۳۲
مدیر عامل شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس مطرح کرد:

توسعه ناوگان ریلی در حوزه حمل معدنی در دستورکار

‌می‌متالز - حسین باقری، مدیر عامل شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس گفت: در حال حاضر شرکت ۵ پروژه حمل بار عملیاتی دارد که مخازن ملکی و استیجاری مجموعه ۶۳۴ واگن هستند که در بخش حمل فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در حال حمل بار فعالیت دارند.

به گزارش می‌متالز، حسین باقری، مدیر عامل شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس در گفتگو با هفته نامه اطلاعات بورس در ابتدا به معرفی مجموعه پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر شرکت ۵ پروژه حمل بار عملیاتی دارد که مخازن ملکی و استیجاری مجموعه ۶۳۴ واگن هستند که در بخش حمل فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در حال حمل بار فعالیت دارند. واگن‌های حمل مواد معدنی ما در دو پروژه فولاد سبزوار و فولاد بوتیای مشغول حمل بار است و مابقی واگن‌ها که به صورت لبه کوتاه هستند با محصولات فولادی شرکت فولاد زرند را از کرمان به بندرعباس حمل می‌کنند و در حال حاضر این پروژه‌ها به صورت عملیاتی هستند. همچنین پروژه‌های جایگزین و در واقع بالقوه‌ای نیز داراییم که با توجه به شرایط خاص مقطعی و زمانی در واقع واگن‌ها را به پروژه‌های دیگر که عمدتا فولادی و پتروشیمی هستند، شیفت می‌کنیم. همچنین وی در ادامه به سایر برنامه‌ها و عملکرد مجموعه پرداخت.

شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس، چه فعالیتی دارد؟

مجموعه ما یک مجموعه حمل و نقل ریلی است که در حوزه حمل بار‌های ریلی فعالیت دارد و از سال ۱۳۹۱ این شرکت با نام پرتو انرژی در این حوزه فعال بوده است و از سال ۱۳۹۷ با تغییر نام به نام پرتو بار فرابر خلیج فارس فعالیت دارد. همچنین با تعداد هزار و ۴۰۵ واگن ملکی و استیجاری در حوزه حمل بار‌های نفتی و معدنی و کانتینری برای بار‌های داخلی و بین المللی در حال فعالیت است.

سهامدار عمده مجموعه کیست؟

عمده سهام شرکت مربوط به دو شرکت تک زراندیشان و ریل سیر کوثر است و مابقی سهم به صورت خرد است.

در حال حاضر چند پروژه دارید و پروژه‌ها در چه مرحله‌ای است؟

در حال حاضر شرکت ۵ پروژه حمل بار عملیاتی دارد که مخازن ملکی و استیجاری مجموعه ۶۳۴ واگن هستند که در بخش حمل فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در حال حمل بار فعالیت دارند، واگن‌های حمل مواد معدنی ما در دو پروژه فولاد سبزوار و فولاد بوتیای مشغول حمل بار است و مابقی واگن‌ها که به صورت لبه کوتاه هستند با محصولات فولادی شرکت فولاد زرند را از کرمان به بندرعباس حمل می‌کنند که در حال حاضر این پروژه‌ها به صورت عملیاتی هستند. همچنین اینکه ما پروژه‌های جایگزین و در واقع بالقوه‌ای نیز داراییم که با توجه به شرایط خاص مقطعی و زمانی در واقع واگن‌ها را به پروژه‌های دیگر که عمدتا فولادی و پتروشیمی هستند، شیفت می‌کنیم.

آیا مجموعه در سطح بین الملل نیز فعالیت دارد؟

سال گذشته مجوز فورواردری بین المللی را از راه آهن و گمرک اخذ کردیم و پیش از آن واگن‌های ما هم در سطح بین المللی سیر می‌کردند و هم به سمت کشور‌های CIS و هم به کشور ترکیه منتها فورواردری را شرکت‌های صاحب امتیاز انجام می‌دادند و از سال گذشته این امتیاز را دریافت کردیم و حدود ۲۰ هزار تن بار را مستقیما با فورواردری خود شرکت وارد کشور ترکیه کرده ایم و بار‌های دو طرفه را نیز حمل کردیم.

چه برنامه توسعه‌ای برای آینده در نظر دارید؟

عمده برنامه توسعه‌ای شرکت افزایش ناوگان ریلی است و به ویژه در بحث حمل مواد معدنی و با توجه به اینکه ما در هلدینگ برنامه ساخت کارخانه فولادی را داریم و نزدیک است که این مجموعه به مجموعه شرکت‌های هلدینگ اضافه شود، بنابراین برنامه توسعه‌ای شرکت افزایش ناوگان ریلی در حوزه حمل معدنی است و تا به حال و در طی دوسال گذشته ۲۰۰ واگن لبه بلند مواد معدنی به مجموعه دارایی‌های شرکت اضافه شده و برای سال‌های آتی نیز این برنامه تداوم دارد.

سرمایه شرکت در حال حاضر چه میزان است؟

در حال حاضر حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد سرمایه برآورد شده شرکت است و موضوعات افزایش سرمایه نیز قطعا وجود دارد.

صنعت حمل و نقل با چه چالش‌هایی رو به رو است؟

در حوزه حمل و نقل ریلی چالش‌های پیش رو عمدتا بحث حاکمیتی و عملکرد شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است و با وجود در اختیار داشتن ناوگان ریلی و بار‌های بالقوه نیازمند این هستیم که راه آهن برنامه‌ریزی و تدارک و پیش بینی لوکوموتیو برای حمل بار را انجام دهد و ما با چالش‌هایی در این خصوص مواجه هستیم، اما خوشبختانه راه آهن اخیرا توافقاتی جهت افزایش ناوگان لوکوموتیو هم با تولید کننده داخلی و هم با تولید کننده خارجی انجام داده است و این یک نوید خوب برای شرکت‌های حمل و نقلی است و خریداران سهام بابت این موضوع قطعا تاثیرگذار هستند و با افزایش میزان حمل درآمد‌ها نیز افزایش خواهند پیدا کرد.

برای کاهش ریسک چه اقداماتی انجام شده است؟

برنامه‌های کاهش ریسک مشخص است، همانطور که گفته شد دو ریسک عمده موجود در ابتدا جذب بار و بعدی تامین بار برای حمل است. همچنین با توجه به اینکه کارخانه تولید فولاد را برای سال آینده نیز خواهیم داشت، بار هلدینگ خود به خود و به لحاظ حمل بار و ریسکی که از جانب دولت و شرکت راه آهن تحمیل می‌شود، تامین خواهد شد. در خصوص موضوع لوکوموتیو نیز اقداماتی در شرکت همکار و هلدینگ برای خرید لوکوموتیو انجام و به نوعی از سال گذشته شروع شده است. همچنین حدود ۶ دستگاه لوکوموتیو در فاز اول خریداری شده است و به زودی وارد کشور می‌شود. مجوز‌ها و توافقات اولیه نیز با شرکت راه آهن برای به کارگیری لوکوموتیو‌ها در مسیر‌های مختص به واگن‌های شرکت نیز انجام شده و امید می‌رود تا پایان سال به بهره برداری برسد تا ریسک را به حداقل برساند.

فرصت‌ها و تهدید‌های مجموعه شامل چه مواردی است؟

فرصت‌های مجموعه فرصت‌هایی است که از جانب حمایت‌های دولتی به جهت توسعه حمل و نقل ریلی وجود دارد که در سال‌های اخیر با توجه به ریسک‌های آلایندگی و مخاطرات جانی و مالی که در حوزه‌های غیر ریلی وجود داشت و همچنین صرفه جویی در مصرف سوخت انگیزه‌هایی را ایجاد کرده است که این ظرفیت را چند برابر می‌کند و همچنین انگیزه را برای افزایش و توسعه این حوزه چندین برابر می‌کند بنابراین می‌توانیم از این حوزه منتفع شویم.

برای دریافت مطالبات چه اقداماتی انجام شده است؟

دریافت مطالبات از محل خدماتی که ارائه می‌شود به صورت روتین در حال انجام است و مشکل خاصی تا به حال وجود نداشته است، در خصوص قرارداد‌های جامع و مشتریان عمده‌ای که وجود دارد شرکت نفت و پارس فولاد سبزوار و فولاد زرند هستند که شرکت‌های به نام و خوبی هستند و تا کنون برای مطالبات مشکلی وجود نداشته است./ شماره ۵۱۳ هفته نامه اطلاعات بورس

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده